کد خبر: 1025805
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
بورس اوراق بهادار در روز‌های اخیر ریزشی قابل توجه را تجربه کرده است و برخی کارشناسان معتقدند این ریزش پاسخی به افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات امریکاست.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: شاخص بورس حالا در کف حمایتی یک میلیون و دویست هزار واحد قرار دارد، اما برخی معتقدند این ریزش می‌تواند در روز‌های آتی ادامه یابد و حتی گزارش‌های مثبت شرکت‌های نیز نتوانست مانع از ریزش شاخص و منفی شدن قیمت‌ها در بازار سهام شود.

علیزاده آرانی، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت کنونی بورس و تاثیر انتخابات امریکا بر روند حرکت شاخص می‌گوید:به نظر می‌رسد بورس تاثیر کوتاه مدتی را از انتخابات امریکا بگیرد. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازار کوتاه مدتی نیست، تاکید کرد: درواقع برای سرمایه گذاران بلند مدت تفاوتی ندارد چه کسی رییس جمهور آمریکا می‌شود، اما همان طور که اشاره شد همه بازار‌ها تاثیری کوتاه مدت و فوری را از این اتفاق می‌پذیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این حجم از حساسیت نسبت به انتخابات امریکا امری مطلوب نیست، در پاسخ به این سئوال که آیا بورس بار دیگر در میان مدت وارد مدار رشد خواهد شد؟ گفت:این اتفاق رخ می‌دهد، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعید می‌دانم رشد بورس مانند ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه روند شارپی و هیجانی را تجربه کند.

وی در توضیح این مطلب افزود: نکته مهم این است که بعد از برگزاری انتخابات امریکا، کم کم تنور انتخابات در ایران داغ می‌شود در نتیجه بعدی می‌دانم بورس در سال ۹۹ رشد قابل توجهی را شاهد باشد چرا که به شدت تحت تاثیر سیاست قرار می‌گیرد و رشد شاخص طبیعتا در این دوره کوتاه مدت خواهد بود.

وی در تحلیل وضعیت کنونی بازار به پایین بودن قیمت سهم‌ها نسبت به ارزش ذاتی سهام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارزش روز و ارزش جاری سهام خیلی پایین‌تر از ارزش ذاتی آنهاست، حتی وقتی بازار در اوج قرار داشت و شاخص بالاتر از ۲ میلیون واحد رفته بود، شرکت‌های بنیادی و بزرگ که در بازار از بنیاد خوبی برخوردار بودند همچنان جای رشد داشتند؛ بنابراین معتقدم در حال حاضر ارزش ذاتی شرکت‌ها به مراتب بالاتر از ارزش جاری و ارزش روز سهام این شرکت‌ها هست. پس این فرصت و این فضا وجود دارد که سرمایه گذاران با دید بلند مدت نسبت به سرمایه گذاری اقدام بکنند.

وی در جواب این سئوال که عاملی که باعث شده که سرمایه گذاران بر ارزنده بودن سهام این شرکت‌های حال حاضر بورس چشم ببندند، چیست؟ گفت: ترس ناشی از اتفاقاتی که طی دو سه ماه گذشته در بازار سهام ایران به وقوع پیوست، سهامداران را به فاکتور قیمت‌ها بی توجه کرده است. از سویی سیاستگذار همه سرمایه‌گذاران را و آحاد مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کرد و از طرف دیگر دولت سرمایه گذارانی که تازه وارد بورس شده بودند را تنها گذاشت.

علیزاده آرانی در توضیح این مطلب ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران تازه وارد تنها نمانده بودند، بی‌تردید سال‌های سال سرمایه گذاری در بورس بیمه شده بود و نیازی به تبلیغات آتی نبود؛ لذا عامل اصلی و شرکت‌های دولتی که خودشان سهامدار اصلی بورس هستند علاوه بر این که از منافع و دارایی‌های خودش صیانت نکردند متاسفانه از سهام و سرمایه آحاد مردمی که به تازگی وارد شده بودند را هم حمایت نکردند.

وی در پیش بینی وضعیت شاخص در نیمه آبان ماه گفت: من حس میکنم که روند زیان دهی در آبان ماه تداوم داشته باشد و میانگین بازدهی سرمایه در آبان ماه برای سرمایه گذاران منفی خواهد بود. در بهترین حالت اگر وضعیت شاخص منفی نباشد، مثبت نیز نخواهد بود، البته باید توجه داشت تا امروز روند بازار با زیان و افت شدیدی همراه بوده و سرمایه گذاران در آبان ماه زیان هنگفتی از بابت سرمایه‌های خودشان داشتند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذار بازار سرمایه متاسفانه عملکرد مطلوبی از خودش به جا نگذاشته است، گفت: طی یک سال گذشته شاهد تغییرات فی البداهه و خلق الساعه از سوی سیاست گذاران بازار سرمایه بودیم. هر روز شاهد تغییر رویه‌ها و تغییر دستورالعمل‌ها و یا اینکه ابلاغ دستورالعمل‌های جدیدی بودیم که این دستورالعمل‌های خلق الساعه باعث سردرگمی و تنش‌های زیادی در بازار شد، همین امر سبب شد تا سرمایه گذاران بخواهند خودشان را با این دستورالعمل‌ها وفق بدهند، یا دستورالعمل ملغی میشد و یا تبصره و تغییرات دیگری در آن اعمال می‌شد که همین امر سردرگمی سرمایه‌گذاران را به دنبال داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
1
این کار شما درست نیست و جدا از نظر من یک خیانت به مردم است چون یقینا دولت ایران است که بازار بورس را به سقوط کشاند و دلیلش هم این بود که دولت ایران گره زد بین سرنوشت کارخانجات سرمایه گذاری مردم ایران و التماس و گدایی از غرب و در این انتخاب گدایی از غرب را انتخاب کرد.
حالا این کامنت هم حذف خواهد شد ولی این هم از بی شرافتی رسانه است چون آقای حسین شریعتمداری همین مطلب را نوشت و حذف هم نشد و نشان داد که شرافتی هست ولی در برا ی شما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار