کد خبر: 1024725
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به وزیر آموزش‌و‌پرورش هشدار داد که با نسل قدیمی نمی‌توان تحول بنیادین رقم زد. اگر قرار است تغییر و تحولی اتفاق بیفتد، باید با نسل جوان اتفاق بیفتد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نشست نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با وزیر آموزش‌و‌پرورش با حضور محمدجواد نیک روش، ریاست سازمان بسیج دانشجویی کشور و سجاد صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اول آبان ماه برگزار شد.

در این نشست نفسیه سادات حسینی، فاطمه حسامی، حمیدرضا قائم پناه، محمد رمضانی، حسین اسداللهی و حمید رفیعی به‌عنوان نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون موضوعاتی از قبیل سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، شأن و منزلت معلم، مردم‌سازی آموزش و پرورش، تربیت معلم و آموزش مجازی پرداختند. وزیر آموزش و پرورش نیز نظرات خود را نسبت به مسائل مطرح شده اعلام کرد.

در ابتدای این جلسه محمدجواد نیک روش، ریاست سازمان بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: پایه‌های سرمایه انسانی و پایه‌های حرکت دانشی یک جامعه در نهاد آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

وی افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دو مأموریت مهم برای خود ترسیم کرده است، یکی تربیت نیروی انسانی تراز برای انقلاب و دوم ایفای نقش در عرصه‌های مختلف برای حل مسائل انقلاب اسلامی.

نیک روش تأکید کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برای کمک به مجموعه آموزش و پرورش باتمام ظرفیت‌های موجود از جمله نیروی جوان اعلام آمادگی می‌کند. گام دوم انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش خاص خود را طلب می‌کند و بار این آموزش و پرورش تراز بر دوش نسل جدید خواهد بود.

حمیدرضا قائم پناه، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در جلسه با وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش از مطالبات ۳۰ ساله مقام معظم رهبری است که مورد غفلت واقع شده است. در حال حاضر دور یک نظام تقلیدی می‌چرخیم و تحولی که باید صورت نگرفته است.

قائم پناه ادامه داد: آقای وزیر در این مدت که وزیر آموزش و پرورش بوده‌اید، چه گام‌هایی در راستای اجراسازی سند تحول بنیادین انجام داده‌اید؟

وی اظهار داشت: شما برای گرفتن رأی اعتماد مجلس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبنای سیاست‌گذاری خود اعلام کردید و بر اساس همین شعار رأی مجلس را گرفتید، اما پس از مدتی فرمودید که برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه نداریم؛ اجرای سند تحول بنیادین بیش از بودجه اراده و همت می‌خواهد. خاک بی‌توجهی که روی سند تحول بنیادین نشسته را می‌بینیم، ولی خم به ابرو نمی‌آوریم.

وی تصریح کرد: منزلت معلمان با صحبت‌های مداوم درخصوص معیشت زیر پای گذاشته شده است. لطفاً کمتر در این خصوص مصاحبه بفرمایید. برخی از اقدامات در راستای سند تحول بنیادین مانند معلم تمام‌وقت و نظام رتبه‌بندی انجام شده است، ولی با تحریفاتی مواجه بوده است؛ یکی از موارد سند تحول بنیادین درخصوص مراکز تربیت معلم بوده که نه تنها کاری صورت نگرفته است، بلکه در برابر نامه واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام‌نور سکوت کردید!

در ادامه این نشست مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید‌رجایی گفت: محتوای و مواد درسی دانشجو معلمان باید به صورت دقیق بررسی شود. باید به این سؤال پاسخ داد که چه چیزی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر بر دانشجو معلمان اضافه می‌شود؟

حسین اسداللهی افزود: امر رتبه‌بندی از اصل و هدف فاصله گرفته است و صرفاً به مسائل مادی تقلیل داده شده که البته در اجرای آن نیز مشکلاتی است. باید یک نظام ارزیابی دقیقی شکل بگیرد. در خصوص ضمن خدمت باید گفت که محور‌های موجود در ضمن خدمت باید مورد بازنگری قرار بگیرد و در اجراسازی آن تغییراتی شکل بگیرد. در ادامه نیز جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: با نسل قدیمی نمی‌توان تحول بنیادین رقم زد. اگر قرار است تغییر و تحولی اتفاق بیفتد، باید با نسل جوان اتفاق بیفتد. حمید رفیعی گفت: ما از وضعیت آشفته وزارتخانه در حوزه منابع انسانی و عدم انتشار آمار دقیق مستند و رسمی به‌خصوص معلمان انتقاد داریم. این آمار باعث شده که برخی با تکیه بر این آمار، به دنبال این باشند که چالش خیل عظیم بیکاران حوزه انتخابیه خود را که علتش همان نظام ناکارآمدی دانشگاهی کشور است به وزارت آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند و با جو خبری و دلسوزی‌های غیر‌آگاهانه به جای تأمین معلم کارآمد، آرای دوره‌های بعدی خود را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: چرا با وجود تأکید مقام‌معظم رهبری و اسناد بالادستی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر جذب معلم از دانش‌آموزان و تربیت خود این دانش‌آموزان، ظرفیت ۲۸ هزار نفری به ماده ۲۸ که مربوط به شرایط خاص بوده را افزایش می‌دهید؟ در این حوزه پاسخ نبود ظرفیت در دانشگاه فرهنگیان، قاعدتاً منطقی نیست؛ چراکه آقای خنیفر اخیراً مدعی شده در صورت صدور مجوز، برای تأمین معلم با تأمین استیجاری فضا، برای ۵۰ هزار نفر ظرفیت جذب در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

رفیعی درخصوص دانشگاه فرهنگیان گفت: آیا از وضعیت دانشگاه فرهنگیان خبری دارید؟ از مشکلات صنفی، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و... شاید بتوان گذشت، اما از وضعیت تربیتی و آموزشی تربیت معلم نمی‌توان گذشت.

وزیر آموزش و پرورش هم با بیان اینکه عمیقاً متوجه مطالبات رهبری در خصوص سند تحول هستم، گفت: از زمان وزارت بنده رشد خرید خدمت متوقف شده، ورود به آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ممنوع است ولی مسئله اینجاست که ما با یک نیاز جدی مواجه هستیم و بعضاً مجبوریم از نیرو‌های خرید خدمات استفاده کنیم.

محسن حاجی میرزایی در نهایت تصریح کرد: بحث اقتصاد آموزش و پرورش بحث زمین مانده‌ای است که اقداماتی در این خصوص در حال صورت گرفتن می‌باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار