کد خبر: 1024530
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی:رئیس‌کل بانک مرکزی با پولی شدن کسری بودجه مخالفت کرد
یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ایران و البته بازار‌های جهانی حس کرده‌اند که بایدن پیروز انتخابات آمریکا خواهد شد. این موضوع تصور عرضه بیشتر دلار در کوتاه مدت و به تبع آن کاهش نرخ دلار را تقویت کرد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: سید محمد صادق الحسینی با اشاره به واقعی نبودن نرخ فعلی دلار گفت: مدل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اکنون قیمت دلار باید بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان باشد. اگر بخواهیم سطح رقابت پذیری اقتصاد کشور را حفظ کنیم، دلار باید در این بازه قرار داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که افزایش نرخ دلار به بالای ۳۰ هزار تومان دلایل متعددی داشت، اظهار داشت: اخیراً دولت در حال حمایت از بازار بورس بود. این اقدام باعث خلق ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط بانک‌ها و ارائه آن به زیر مجموعه‌های خود شد که در پی آن حقوقی‌ها جایگزین برخی حقیقی‌ها شده و این پول هوشمند سریعاً به بازار ارز منتقل گردید.

وی افزود: با حمایت دولت از بورس مردم نیز تصور ادامه‌دار بودن این حمایت‌ها و تداوم روند شدید افزایشی را در بازار بورس داشتند. همین امر خبر از افزایش نقدینگی بیش از پیش را می‌داد و طبیعتاً این موضوع به لحاظ انتظاری مردم را به خرید ارز ترغیب می‌کرد.

صادق الحسینی افزود: عده‌ای از مردم بر این باور بودند که دولت برای جبران کسری بودجه خود، آن را به صورت پولی تامین خواهد کرد؛ اما مخالفت رئیس‌کل بانک مرکزی با دولت برای تأمین پولی کسری بودجه باعث شد تا در آینده تورم‌های بسیار بالا را پشت سر نگذاریم.

بازار‌ها حس کرده‌اند، بایدن پیروز انتخابات آمریکا می‌شود

صادق‌الحسینی با بیان این‌که نظرسنجی انتخابات آمریکا در عرضه انتظاری و در تقاضای واقعی ارز تاثیر داشت، گفت: بازار ایران و البته بازار‌های جهانی حس کرده‌اند که بایدن پیروز انتخابات آمریکا خواهد شد. این موضوع تصور عرضه بیشتر دلار در کوتاه مدت و به تبع آن کاهش نرخ دلار را تقویت کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازار بر این باور است که با پیروزی احتمالی بایدن، فشار‌ها بر ایران کمتر شده و منابع مسدود شده ارزی نیز آزاد می‌شود و همین موضوع تقاضا را کم و عرضه را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به پادشاهی بخش تقاضا نسبت به بخش عرضه در بازار ارز گفت: شرایط بخش عرضه در بازار ارز مشابه همان شرایط ۲ماه پیش و حتی به مراتب بهتر است. با انتشار خبر فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در دوماه گذشته، انتظار می‌رود که منابع بیشتری نسبت به دوران کم رونق فروش نفت داشته باشیم.

مردم بخشی از دارایی‌هایشان را ریالی کنند

صادق الحسینی با بیان این‌که تا پایان سال دلار در کانال ۲۰ هزار تومان خواهد بود، افزود: اگر دولت به عدم جبران کسری بودجه از طریق پولی شدن اهتمام بورزد و نرخ واقعی بهره را به سمت صفر نزدیک کند، می‌توان امیدوار بود که حباب ایجاد شده در بازار ارز تا پایان سال تخلیه گردد.

وی با اشاره به کم اثر بودن بازار معاملات فردایی در افزایش نرخ ارز گفت: این بازار در همه جای جهان وجود دارد و روش‌های برای مدیریت آن نیز به کار گرفته می‌شود، اما انداختن همه تقصیر‌ها به گردن بازار معاملات فردایی، صرفاً پوششی برای مشخص نشدن ریشه افزایش نرخ ارز است.

این کارشناس اقتصادی در پایان نسبت به گرایش مردم به بازار‌های ارز، طلا و مسکن در شرایط فعلی هشدار داد و افزود: توصیه می‌شود که مردم سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کرده و بخشی از دارایی‌های خود را بر روی سپرده‌گذاری بانکی، اوراق دولتی و صندوق‌های درآمد ثابت هدایت کنند
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
اینقدر مردم را سر کار نگدارید.
انتخابات امریکا به شما جه ربطی داره.
بایدن و ترامب هیج فرقی ندارند و این را سیاست کلی امریکا میگه و روحانی نالایق و طریف و مجلس دلشان را خوش نکنند. مردم بدبخت تر شده و خواهند شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار