کد خبر: 1024124
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
کرونا در استان‌ها بیداد می‌کند و حالا مسئولان جسته و گریخته اعلام می‌کنند که تعداد فوتی‌ها بسیار فراتر از آمار‌های رسمی است و شاید در روز‌های آینده در هر ۲۴ ساعت نزدیک به یک هزار نفر از شهروندان را به خاطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ از دست بدهیم. تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در البرز مسئولان بهداشت و درمان این استان را شوکه کرده و معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان هم از مرگ برخی از بیماران مبتلا به کرونا به علت عدم مراجعه به موقع به بیمارستان خبر داده و گفته: «خود درمانی در کرونا می‌تواند کشنده باشد.»
سيد‌احمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: کرونا آنقدر همه‌گیر شده که دیگر نمی‌توان برای مهار آن نسخه‌ای مشخص تجویز کرد. بیمارستان‌ها مملو از بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ هستند. کادر درمان از این همه فعالیت فرسوده شده‌اند و امکانات جوابگوی نیاز بیماران نیست. به علت همه‌گیری و زیاد شدن تعداد مبتلایان به کرونا، گروهی از شهروندان خودشان اقدام به خود مراقبتی می‌کنند که حالا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از مرگ برخی از بیماران مبتلا به کرونا به علت عدم مراجعه به موقع به بیمارستان خبر داده و گفته: «خود درمانی در کرونا می‌تواند کشنده باشد.» ابراهیم قادری ادامه داد: «متأسفانه اخیراً مشاهده شده است که تعدادی از بیماران بدون مراجعه به پزشک، به خود درمانی در منزل پرداخته‌اند و در کمال تأسف برخی از آن‌ها با حال وخیم و رو به فوت به بیمارستان مراجعه می‌کنند.» وی با بیان اینکه این روند بسیار خطرناک است و همان‌طور که بار‌ها توصیه کرده‌ایم، همه افراد با شروع علائم می‌توانند در سامانه salamat. gov. ir ثبت نام و مشاوره دریافت کنند یا به مراکز ۱۶ ساعته یا اورژانس‌ها مراجعه کنند، وی عنوان کرد: «علائم کرونا در ابتدا خفیف است و فرد آن را به عنوان یک بیماری شدید، جدی نمی‌گیرد به همین دلیل علائم کم‌کم تشدید شده و بعد از یک هفته تا ۱۰ روز شرایط بیمار وخیم می‌شود و متأسفانه تعدادی موارد مرگ در بدو ورود به بیمارستان با همین وضعیت را داشته‌ایم.»


آمار‌های شوکه کننده


باید باور کنیم که با این شرایط و رفتار‌هایی که مردم و مسئولان در مقابل کرونا دارند، ماه‌های زیادی این بیماری مهمان‌مان خواهد بود. پاییز دردناک که خبرش را می‌دادند به عینه قابل رویت است و همنشینی کرونا با آنفلولانزا، بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور را زمین‌گیر کرده است. وضعیت کرونایی از شرایط قرمز گذشته تا جایی که بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و توصیه کارشناسان و مسئولان برای همه اقشار در حفاظت از جان خود استفاده آگاهانه از ماسک به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و صیانت از حقوق شهروندی است. مازندران هم که از همان روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا به خاطر مسافرت‌های بی‌رویه‌ای که به این استان انجام می‌شود، حال و روز خوشی ندارد حالا وضعیت بیمارستان‌هایش را بحرانی اعلام کرده است. سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه طی یک روز گذشته تعداد ۱۰۶ بیمار مشکوک به کرونا براساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند، گفت: «هم اکنون ۴۵۸ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا براساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۱۱۷ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند.»


حال و روز بیمارستان‌ها خوب نیست و تقریباً تخت ویژه‌ای برای بستری کردن بیماران و جود ندارد. میزان مبتلایان و فوتی‌ها در البرز به حدی رسیده که از آن به عنوان آمار شوکه کننده یاد شده است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۱۴۷۲ نفر رسیده است، گفت: «در همین مدت ۱۳۱ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.» به گفته دکتر محمد فتحی این آمار و ارقام همه را شوکه کرده و نمی‌دانیم در روز‌های آینده چه بلایی برسرمان خواهد آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار