کد خبر: 1023825
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
سیدعبدالله متولیان
۱ - یکی از واژگان پرکاربرد در سیره گفتاری و کلام امام خامنه‌ای، واژه نفوذ به‌ویژه نفوذ جریانی است. به میزانی که واژه در کلام رهبری پرکاربرد است، به همان میزان و بلکه بیشتر، نفوذ در بین مسئولان کشور و دستگاه‌های ذی‌ربط مورد غفلت و بی اعتنایی قرار گرفته است.

۲ - جمهوری اسلامی ایران طی چهاردهه گذشته بیشترین آسیب را از ناحیه نفوذ متحمل شده است. جریان نفوذ و نفوذ جریانی نه به فقط تمام اجزا و ارکان، دستگاه‌ها و ارگان‌های نظام بلکه به همه ساحات نظام در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و... آسیب‌های بعضاً جبران‌ناپذیر وارد کرده است. به دلیل کم‌توجهی و ساده‌انگاری مسئولان نظام نسبت به نفوذ، متأسفانه شاهد توسعه کمی و کیفی نفوذ در لایه‌های آشکار و پنهان حاکمیت هستیم.

۳ - جریان نفوذ در پی آن است که کاری کند که مسئولان و کارگزاران نظام، همان جوری به مسائل و مشکلات کشور نگاه کنند که سردمداران نظام سلطه و سران فاسد امریکایی نگاه می‌کنند. مقام معظم رهبری درباره نفوذ، چهارم آذرماه ۹٤ و در کوران ساده‌اندیشی و خیالبافی برخی مسئولان و دولتمردان درخصوص برجام خسارت محض در جمع بسیجیان فرمودند: «نفوذ جریانی، یعنی شبکه‌سازی در داخل ملّت؛ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمان‌ها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن امریکایی فکر می‌کند؛ یعنی کاری کنند که شما همان‌جوری نگاه کنی به مسئله که یک امریکایی نگاه می‌کند.»

۴ - جریان نفوذ پس از شبکه سازی و حضور پنهان در لایه‌های مختلف و در ساختار اجرایی نظام و پس از تأثیرگذاری حداکثری بر اقتصاد کشور و معیشت مردم گام سوم خود را آغاز کرده و دین، ایمان، اعتقادات، باور‌ها و اعتماد مردم به نظام را نشانه رفته و متأسفانه خسارات سنگینی به ملت و نظام وارد نموده است. جریان نفوذ قویاً به دنبال تغییر باورها، تغییر آرمان‌ها، تغییر نگاه‌ها و تغییر سبک زندگی است. بر این اساس زمانی نفوذ در کشور موفق به اعمال تغییرات مذکور خواهد شد که موفق به تغییر نگاه و باور و سبک زندگی مسئولان کشور شده باشد که در این صورت بر اساس قاعده «الناس علی دین ملوکهم» مردم در سبک زندگی دنباله‌رو مسئولان خود خواهند بود.

۵ - وقتی نفوذ موفق به اعمال تغییرات موردنظر شد از طریق شبکه گسترده و پنهانی خود وارد ساختار تصمیم سازی کشور شده و پا را فراتر گذاشته و وارد حوزه تصمیم‌گیری شده است. خا‌طره تیتو رهبر و رئیس‌جمهور یوگسلاوی در این‌باره شنیدنی و درس‌آموز است؛ هنگامی که سرویس اطلاعاتی شوروی سابق (ک. گ. ب) معاون اول تیتو را به‌عنوان جاسوس سازمان اطلاعات امریکا (CIA) به وی معرفی می‌کند، تیتو به معاون اولش می‌گوید مدت‌هاست ما سیستم را تحت نظر اطلاعاتی گرفته و کل تلفن‌ها و ارتباطات را تحت شنود و رصد قرار دادیم، اما هیچ نشانه‌ای از جاسوسی ندیدیم و معاون اول ضمن بیان روش و نحوه همکاری با سیا می‌گوید من مطلقاً ارتباطی با سیا ندارم و سازمان سیا به من مأموریت داده در تصمیم‌گیری درخصوص انتصابات به گونه‌ای دخالت کنم که هیچ مسئول و مدیری سر جای خودش نباشد. تیتو می‌گوید وقتی دقت کردم دقیقاً به این حقیقت تلخ پی بردم.

۶ - ناکارآمدی، سوءمدیریت، انتصابات نابجا، تفاسیر غلط از وقایع تاریخی نظیر برداشت ناصواب از صلح امام حسن علیه السلام و... که منجر به تشدید بی اعتمادی مردم و تخریب باور‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و جایگزینی سبک زندگی فرسوده و مبتذل بیگانه شده، همگی نتیجه و میوه شجره خبیثه نفوذ جریانی است. به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که مسئولان و دولتمردان بر خلاف سیاست‌های کلی نظام به مهندسی افکار عمومی پرداخته و برای نظام چالش‌های پرهزینه تولید کنند. افراد در عکس العمل‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که در پازل دشمن بازی نکنند، مسئولان در هرکاری که انجام می‌دهند باید فایده و هزینه‌های آن را مدنظر داشته باشند.

۷ - بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، فوری‌ترین و حیاتی‌ترین اقدام، ایجاد اشراف کامل اطلاعاتی درباره اشکال مختلف نفوذ و مهندسی و طراحی روش و مدل فوری فوتی ریشه کنی نفوذ از ساحت انقلاب اسلامی است و تردیدی نیست که تحقق بیانیه گام دوم در گرو برخورد قاطعانه و منطقی با پدیده خطرناک و پرهزینه نفوذ است و بدون ریشه یابی و ریشه کنی نفوذ تحقق بیانیه گام دوم با اختلال و مانع جدی روبه‌رو خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار