کد خبر: 1023689
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
اختلاف قیمت خودروی داخلی در کارخانه و بازار حاشیه سودی ده‌ها هزار میلیارد تومانی را ایجاد کرده‌است به گفته یک فعال حوزه تولید قطعات میزان مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودرو‌ها سالانه بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، بین نرخ تمام شده خودرو‌های داخلی و بازار فاصله صد‌ها درصدی ایجاد شده است، جالب اینکه هم مصرف کننده خودرو را گران می‌خرد و هم اینکه تولید کننده از حاشیه سود بین کارخانه و بازار محروم است. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که سود هزاران میلیارد تومانی حاشیه بازار خودرو به جیب چه اشخاصی می‌رود و مدیران خودروسازی و همچنین صاحبان اصلی سهام گروه‌های خودروسازی تلاشی برای برچیده شدن بساط حاشیه بازار نمی‌کنند.

«آرش محبی‌نژاد» یک فعال صنعت قطعه‌سازی در همین رابطه گفت: انجمن خودروسازان ایران در یک پژوهش، رقم مابه تفاوت بازار و خودروسازی را بیش از ۱۳۰‌هزار میلیارد تومان تخمین زده و مقایسه این ارقام که فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها رفته با رقم حدود ۸۰‌هزار‌میلیارد تومانی زیان زنجیره خودرو و قطعه‌سازی، حاکی از عمق فاجعه در این صنایع است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به فاصله بیش از صد درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودرو‌های داخلی و مونتاژی تأکیدکرد: وقتی بتوان حتی بخشی از این اختلاف قیمت را اصلاح کرد به طوری که کارخانه‌دار، خودروساز و قطعه‌ساز ضرر نکنند، شمارگان تولید و در نتیجه عرضه افزایش یافته و با کاهش تقاضای کاذب، التهاب از بازار دور شده و صنعت خودرو نیز به‌تدریج از زیان خارج می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار