کد خبر: 1023314
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
رئیس شورای عالی استان ها:
رئیس شورای عالی استانها با اشاره به این مطلب که امروز کشور نیاز به یک حرکت منسجم برای رفع مشکلات مردم دارد گفت: تلاش می کنیم تا در شورای عالی استانها میان مسئولین و دستگاه های اجرایی انسجام و هم افزایی ایجاد کنیم.

به گزارش جوان آنلاين، علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان ها با حضور در برنامه چاپ اول شبکه خبر با معرفی اهداف، وظایف و اختیارات شورای عالی استان ها گفت: اصل 101 قانون اساسی به نحوه تشکیل و اصل 102 به وظایف و اختیارات شورای عالی استان ها که می تواند طرح و لایحه به مجلس و دولت ارسال کند پرداخته است.

وی ادامه داد: از سال 81 که شورای عالی استان‌ها تشکیل شده است در راستای وظایف قانونی خود طرح و لایحه به مجلس و دولت ارسال کرده و امروز هم ما در شورای عالی استان ها سعی می کنیم این کار را ادامه دهیم.

رئیس شورای عالی استان ها در خصوص طرح های ارائه شده از سوی شورای عالی استان ها توضیح داد: در دوره ای که بنده به عنوان رئیس شورای عالی استان ها مسئولیت داشته ام طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی یکی از طرح های بسیار مهمی است که هم شورای عالی استان‌ها و هم مجلس پیگیر آن بوده است. ما این طرح را به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه کردیم و امیدواریم به زودی در صحن مجلس مطرح و تصویب شود تا بتوانیم برخی از مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی افزود: اکنون کشور ما نیاز به یک انسجام و حرکت منسجم در جهت رفع مشکلات مردم دارد. شورای عالی استان ها یک شبکه بسیار بزرگ و منسجم در سطح کشور است. شوراها در سطح روستاها و شهرها فعال هستند و به وظایف خود عمل می کنند.

وی با بیان اینکه ما 1348 شهر داریم گفت: حدود 60 شهر از این شهرها بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند و باقی زیر 200 هزار نفر جمعیت هستند. مردم هم در این شهرها مشکلات خود را از شوراها و شهرداری ها مطالبه می کنند. بنابراین این ظرفیت بسیار بزرگی است.

احمدی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها عصاره این شبکه بزرگ است تصریح کرد: شورای عالی استان ها علاوه بر اینکه طرح به مجلس ارائه می کند قوانینی را در اجلاس های خود تصویب می کند که پس از گذراندن مراحل قانونی و تایید وزارت کشور تبدیل به قانون شده و بر اساس اصل 103 قانون اساسی برای همه دستگاه های اجرایی لازم‌الاجرا می شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی استان ها تاکنون نتوانسته است طرح های زیادی را در مجلس تصویب کند گفت: شورای عالی استان ها دیرتر از دستگاه های دیگر شکل گرفته و بسیاری از وظایف خود را نتوانسته عملیاتی کند. اما به جرات می توان گفت اکنون در وضعیتی قرار دارد که می تواند در کشور گره گشایی کند.

وی ادامه داد: شورای عالی استان ها ظرفیت بسیار بزرگی دارد و در اجلاس پیش رو هم نزدیک به 8 طرح در دستور کار دارد. برای مثال مشکل بازنشستگی آتش نشانان تهران یکی از این طرح هاست.

احمدی ادامه داد: مورد بعدی طرح مدیریت یکپارچه شهری است که اگر تصویب شود بسیاری از کاغذبازی های اداری در کشور از بین می رود و نزدیک به 19 مورد از خدمات دولت به شهرداری ها واگذار می شود.

وی با بیان اینکه مجلس هم پیگیر این طرح است اضافه کرد: امیدواریم در این دوره طرح تصویب شود.

رئیس شورای عالی استا‌ها در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر عملکرد ضعیف مدیریت شهری بیان کرد: من به صورت کامل با این انتقادات موافق نیستم چرا که شوراها بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می کنند و اگر امروز مدیریت شهری در کشور تعطیل شودخواهیم دید که امورات کشور لنگ می ماند. خواسته امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری این بود که مردم در اداره امور کشور سهیم باشند. اکنون این اتفاق رخ داده است. ما در بحث شوراها ضعف داریم اما باید این ضعف را برطرف کنیم نه اینکه کل شوراها را زیر سوال ببریم.

احمدی با بیان اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در کشور رخ میدهد به دست شوراهاست، تصریح کرد: من به صراحت می گویم که 50 درصد امورات کشور به دست شوراهای شهر و روستا و دهیاری ها و شهرداری ها انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به شورای عالی استان ها در رسانه ها کم پرداخته شده است توضیح داد: این را باید از رسانه ها پرسید که چرا به سراغ یک مجموعه معظم به اسم شورای عالی استنها نرفته اند. بسیاری از دستگاه ها با اینکه عملکرد مثبتی نداشته اند همیشه در رسانه ها حضور داشتند در حالی که رسانه ها فارغ از عملکرد خوب یا بد به شورای عالی استان ها نپرداخته اند.

رئیس شورای عالی استان ها بیان کرد: خوشبختانه اکنون این اتفاق رخ می دهد و رسانه ها بیشتر به شورای عالی استان ها می پردازند که اتفاق خوبی است.

وی در خصوص عملکرد شورای عالی استان ها نیز بیان کرد: در این دوره کوتاهی که ما شورای عالی استان را به دست گرفتیم اتفاقات خوبی رخ داده است. راه اندازی سامانه مردمی ثبت شکایات و تخلفات شورای عالی استان ها از نمونه های این اتفاقات خوب است که مردم استقبال خوبی کرده اند و اکنون در حال بررسی شکایات مردمی هستیم.

احمدی با بیان اینکه با مسئولین ارتباطات بسیار مثبت و خوبی برقرار شده است، افزود: همچنین 11 شورای راهبردی در شورای عالی استان ها تشکیل شده است که از مدیران ارشد دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس تشکیل می شود و وظیفه آن ها این است که طرح های کاربردی و کارشناسی شده را تدوین کرده و از طریق شورای عالی استان ها به مجلس ارسال کنیم.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه هنوز معنویت و اخلاق مد نظر رهبر معظم انقلاب در کشور حاکم نشده است گفت: ایران یک خانواده است و اگر در خانواده ای کاری بر روی زمین بماند کسی نمی گوید انجام کار وظیفه فلان عضو خانواده بود بلکه کار را انجام میدهد. ما هم اکنون به دنبال یک انسجام و همگنی در میان مسئولین نظام هستیم تا اقدامات موثری انجام شود.

وی ادامه داد: مگر می شود در کشوری که اینقدر منابع و ثروت وجود دارد و حضرت آقا هم اینقدر بر اقتصاد مقاومتی و خدمتگذاری مسئولین تاکید کرده اند هر روز روحیه مردم به دلیل انجام نشدن کارها خراب شود؟

احمدی افزود: اما من میخواهم بگویم در همین شورای عالی استانها که تاکنون هم دیده نمی شود میتوانیم بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کنیم. من قول میدهم اختیارات ما را افزایش دهند تا ببینند چه کارهایی می شود در کشور انجام داد.

رئیس شورای عالی استان ها در خصوص کمیسیون ماده 100 شهرداری گفت: با تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی کمیسیون ماده 100 ملغی می شود. یکی از مشکلاتی که مردم دارند این است که در کمیسیون ماده 100 تبعیض وجود دارد. بنابراین باید این قانون ملغی شود.

احمدی افزود: دولت هم یک لایحه برای اصلاح ماده 100 دارد که 3 سال بر روی آن کار کرده اند. من در جلسه دولت هم گفتم اگر ماده 100 بخواهد به تنهایی اصلاح شود آسیب ایجاد می کند. آسیبش هم این است که شما ابتدا باید کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی را اصلاح کنید چرا که فساد بسیار بیشتری دارد.

وی ادامه داد: منشا بسیاری از تخلفات کمیسیون ماده 100 شهرداری، کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی است. بنابراین ما به دنبال این هستیم که در طرح مدیریت یکپارچه شهری به صورت کامل این مشکل را حل کنیم.

رئیس شورای عالی استان ها بیان کرد: مهمترین مشکل ما این است که فرصت ما بسیار کم است و از فرصت به خوبی استفاده نمی کنیم. مشکل ما این است که باید ساعت ها توضیح دهیم که شورای عالی استان ها چیست و چه کاری انجام می دهد در حالی که ما می توانیم به جای این توضیحات اقدامات بهتری انجام دهیم.

وی افزود: نقدی هم که به مسئولین کشور دارم این است که کسی که مسئول شده است باید اینگونه نگاه کند که یک مسئولیت را مدتی برای خدمت به مردم در اختیار گرفته است. اما متاسفانه اینگونه است که فردی که روی صندلی می نشیند فکر می کند صاحب صندلی شده است و با دستگاه دیگر درگیر می شود.

احمدی ادامه داد: نگاه ما این است که مناصب برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ارث پدری کسی نیست. همه ما خادم ملت هستیم. ما از ظرفیت های دولت و مجلس برای خدمت به مردم استفاده می کنیم. ان شاءالله یک روزی برسد که ما قبل از اینکه مثلا بگوییم که آمریکا دشمن اصلی ماست مشکلات آمریکای داخل را هم حل کنیم. یعنی کسانی که دلشان آمریکایی است ان شاءلله بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و با آمریکای داخلی هم مبارزه کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار