کد خبر: 1023015
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
۲۲ روز مانده به انتخابات امریکا، بی‌اعتمادی از بالا‌ترین سطوح سیاسی تا پایین‌ترین لایه‌های جامعه امریکا موج می‌زند. تا همین چند روز قبل، فقط ترامپ بود که ادعا می‌کرد معنای رأی نیاوردنش در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) تقلب است، ولی حالا جو بایدن رقیب دموکرات او هم در لفافه همین ادعا را مطرح کرده و گفته که فقط حیله‌گری پای صندوق‌های رأی است که می‌تواند باعث شکست خوردنش شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  «شان کانلی» پزشک کاخ سفید سحرگاه دیروز با گفتن اینکه «ترامپ دیگر خطر انتقال ویروس کرونا به دیگران را ندارد»، مجوز زودهنگام بازگشت رئیس‌جمهور امریکا به رقابت‌های انتخاباتی را صادر کرد. در حالی که منابع پزشکی در امریکا و سراسر جهان، به طور معمول دست‌کم دو هفته دوره قرنطینه برای مبتلایان کرونا تعریف می‌کنند، با موضع کانلی این مدت برای دونالد ترامپ به ۱۰ روز کاهش پیدا کرد. کانلی اشاره‌ای به این نکرده که ترامپ طی روز‌های اخیر تست مجدد کرونا داده که مؤید مثبت یا منفی بودن ابتلای او باشد یا نه؛ موضوعی که بار دیگر به ابهام‌های موجود درباره بیماری ترامپ و بهبودش دامن زده است. البته خود ترامپ عصر شنبه در اولین حضور عمومی پس از ابتلا به کرونا ادعا کرد که امریکا داروی مقابله با کرونا را به دست آورده تا تلویحاً بازگشت خود به رقابت‌های انتخاباتی را توجیه‌پذیر کند. برخی منابع امریکایی هم دیروز ادعا کردند که رئیس‌جمهور امریکا با یک داروی ضد کووید-۱۹ که شرکت بیوتک امریکایی «ریجنرون» آن را از بافت جنین تولید کرده، درمان شده است. با این حال، منتقدان ترامپ همچنان درباره سلامت او ابراز تردید می‌کنند و بازگشت زودهنگام رئیس‌جمهور امریکا به رقابت‌های انتخاباتی را ناشی از هراس فزاینده از شکست و تلاش برای جبران آن می‌دانند.

جمهوریخواهان نگران «حمام خون»

جدید‌ترین نتایج نظر‌سنجی که حاصل کار مشترک واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی‌نیوز است، نشان می‌دهد جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها ۱۲ درصد از ترامپ پیش است. افزایش این شکاف علاوه بر اینکه ترامپ را نگران کرده، جمهوریخواهان حامی او را هم درباره عواقب شکست احتمالی در انتخابات به واهمه انداخته است. تد کروز، سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس و منتقد صریح سابق ترامپ روز یک شنبه هشدار داد که اگر ترامپ شکست بخورد، حمام خونی در ابعاد رسوایی «واترگیت» در این کشور به راه خواهد افتاد. این سناتور امریکایی می‌گوید: «همچنین فکر می‌کنم که اگر در روز انتخابات مردم عصبانی باشند و امید خود را از دست داده باشند و افسرده باشند که آن چیزی است که پلوسی [رئیس مجلس نمایندگان]و شومر [رهبر اقلیت دموکرات سنا]می‌خواهند، انتخابات افتضاحی خواهد شد.» کروز هشدار داده که «جمهوریخواهان ممکن است هر دو مجلس را از دست بدهند و چنین چیزی می‌تواند حمام خونی در ابعاد واترگیت باشد.» او می‌گوید: «من نگرانم. اوضاع خیلی متشنج است و تنها به یک جرقه نیاز دارد. البته من احتمال انتخاب مجدد ترامپ با یک اختلاف بزرگ را نیز می‌دهم.» تام تیلیس، دیگر سناتور جمهوریخواه هم هشدار داده است: «در صورت پیروزی بایدن، جمهوریخواهان در بهترین حالت اکثریت سنا را حفظ خواهند کرد.» تحت چنین شرایطی، نوعی بی اعتمادی عمیق شکل گرفته که همین بی‌اعتمادی تا پایین‌ترین لایه‌های اجتماعی در امریکا هم نفوذ کرده است. نظرسنجی مشترک «ای‌بی‌سی‌نیوز» و «واشنگتن‌پست» در حالی بایدن را ۱۲ درصد از ترامپ جلوتر نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به مدیریت اقتصادی ترامپ و بایدن تفاوت معناداری ندارد و در حالی که ۴۸ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به مدیریت اقتصادی ترامپ اعتماد دارند، ۴۷ درصد نیز گفته‌اند به بایدن اعتماد دارند.

تغییر موضع گام به گام بایدن

چنین شکاف اجتماعی عمیقی با رسوخ به بدنه سیاسی امریکا، تا حالا باعث شده بود که ترامپ پی‌در‌پی درباره تقلب در انتخابات صحبت کند و دم از این بزند که تنها راه شکست خوردنش در انتخابات ماه نوامبر تقلب دموکرات‌ها است: «ما باید در انتخابات پیروز شویم. ما نمی‌توانیم بازی کنیم. بیرون بروید و رأی بدهید. باید مطمئن شوید که آرای شما شمارش می‌شود. باید مطمئن شوید چرا که تنها راه شکست در این انتخابات آن است که در انتخابات تقلب شود. این نکته را به یاد داشته باشید. این تنها راه شکست ما در انتخابات است.» اما حالا تنها سه هفته مانده به سوم نوامبر، بی‌اعتمادی آنقدر به جامعه امریکا رسوخ کرده که بایدن نیز، هرچند با بیانی متفاوت، از احتمال تقلب در انتخابات صحبت می‌کند. بایدن دیروز طی سخنرانی انتخاباتی در جمع هواداران خود در ایالت پنسیلوانیا گفت: «حتما رأی دهید، زیرا تنها راهی که ما بازنده می‌شویم، این است که حیله‌گری در شعب اخذ رأی جریان داشته باشد.» او البته برای اینکه متهم به ترامپیسم نشود، توضیح داده که منظورش از حیله‌گری «تلاش‌های ترامپ برای منصرف کردن مردم و مخصوصاً حامیان حزب دموکرات از رأی دادن، از طریق تشکیک در امنیت رأی‌گیری پستی و تشویق هواداران جمهوریخواه به نظارت غیررسمی بر آرا» است و تأکید کرده که «حتی در صورت شکست خوردن نتایج این انتخابات را می‌پذیرم، تمام». ولی موضع دیروز نامزد دموکرات‌ها نشان داد که نه تنها او هم به سلامت انتخابات مشکوک است، بلکه هیچ بعید نیست طی سه هفته آینده، موضع خود را تغییر دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار