کد خبر: 1021686
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
سیدعبدالله متولیان
هفته بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس هم تمام شد، اما همانطور که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در مواجهه با دشمنان کینه توز که به کمتر از نابودی انقلاب اسلامی و تبعیت محض از آنان راضی نمی‌شدند با عبور از گردنه‌های صعب‌العبور و با اقتدار کامل وارد چله دوم انقلاب شد، بهره برداری از ارزش‌های بنیادین و سرنوشت‌ساز دفاع مقدس نیز از امروز وارد چله دوم خود شده و در حقیقت گنجینه چهل ساله دفاع مقدس بزرگ‌ترین سرمایه مادی و معنوی چله دوم انقلاب است.

مروری اجمالی بر وقایع و رخداد‌های سه دهه پساجنگ تحمیلی تردیدی باقی نمی‌گذارد که هر کجا از فرهنگ دفاع مقدس پیروی کردیم بی‌شک پیروز میدان بوده و پوزه دشمن را به خاک مالیده و اراده مستحکم و انقلابی خود را بر دشمن تحمیل کرده ایم و بالعکس هر کجا که از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفته و به نسخه‌های اجانب و بیگانگان عمل کردیم بی‌شک بازنده میدان نبرد بوده و مجبور به عقب نشینی از مواضع انقلابی و امتیاز دادن به دشمنان عنود غربی شده‌ایم.

ما با تأسی به فرهنگ دفاع مقدس در میدانِ ساختن ایران بزرگ و تأمین امنیت کشور و اهدای آرامش روانی به ملت غیرممکن‌ها را ممکن ساخته و حربه فشار و تحریم را خنثی ساختیم. امروز در صد‌ها میدان نظیر «فناوری سدسازی، تونل‌سازی، پل‌سازی و...»، «فناوری‌های پیچیده موشکی»، «طراحی و ساخت مدرن‌ترین و فنی‌ترین پهپاد‌های رزمی، شناسایی، انتحاری و...»، «طراحی و ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های فوق مدرن»، «فناوری‌های فوق تخصصی صنایع پتروشیمی» و... پیشتاز جهان بوده و گوی سبقت را از مدعیان علم و فناوری ربوده ایم و دشمنان این مرز و بوم که دیروز ما را در خرید حتی سیم خاردار و کامیون تحریم می‌کردند امروز با چشمان از حدقه درآمده خود را مجبور می‌بینند سایر کشور‌ها را از خرید تکنولوژی و محصولات ایرانی محروم کنند.

در نقطه مقابل قوای کشوری طی سه دهه پس از جنگ تحمیلی، حاصل تبعیت زمامداران قوای کشوری از نسخه‌ها و مدل‌های مهندسی شده غربی، جز خسارت، فرصت‌سوزی، ایجاد فاصله طبقاتی، تضعیف و تخریب اقتصادی، فرهنگ‌سوزی، رانت‌خواری، دلبستگی به دشمن غربی، دوتابعیتی شدن مسئولان، مفاسد کلان اقتصادی و ناامیدکردن مردم و سوزاندن ریشه ایمان و باور و اعتماد مردم به نظام چه بوده است؟

بی تعارف باید اذعان کنیم که در هشت سال جنگ تحمیلی نظامی (که در واقع جنگ جهانی بود و همه قدرت‌های شرق و غرب آن روز علیه ما به میدان آمده بودند)، ما با کمترین امکانات و ادوات جنگی و بدون کمترین حمایت حتی لفظی بین‌المللی و فقط با ایمان و اعتماد به خدا و با فرهنگ دفاع مقدس پیروز میدان نبرد بودیم، اما در کمتر از هشت سال اخیر و در میدان جنگ تحمیلی اقتصادی، به رغم داشتن بیشترین امکانات و استحکام درونی و پشتوانه قوی بازدارنده، با پشت کردن به فرهنگ دفاع مقدس و سرگرم شدن به آلاف و علوف دنیوی و پی گرفتن مشی و روش اشرافی، و با بازی در میدان حریف و تن دادن به مذاکره (که کشتیبان انقلاب، از پیش آن را هم حماقت و هم خیانت نامیده بودند) و دیپلماسی التماسی و ورود به بازی ساده لوحانه برد برد، دشمن همه چیزمان را برد و به ریشمان هم خندید.

اینک در دهه اول چله دوم انقلاب، فرهنگ طلایی و بی بدیل دفاع مقدس سرمایه جاودان انقلاب اسلامی و گنجینه عظیم مردم ایران بهترین پشتوانه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب فراروی ما است و به جرئت می‌توان گفت گام دوم انقلاب بدون توسل و تأسی به دستاورد‌های دفاع مقدس دست نیافتنی و غیرممکن است و اساساً سخن گفتن از بیانیه گام دوم بدون رجوع به فرهنگ دفاع مقدس به یک طنز تلخ شبیه خواهد بود. فرهنگ دفاع مقدس مالامال از دستاورد‌ها و نقاط و نکات طلایی است و وقت آن است که حاصل بیش از ۳۰ سال خوانش و ثبت و ضبط دستاورد‌های دفاع مقدس، امروز مجدداً با هدف کاربردی نمودن آن‌ها در عملیاتی ساختن بیانیه گام دوم و وارد ساختن این فرهنگ ناب به حوزه قوای کشوری، مورد توجه قرار گیرد. آنچه که در پی می‌آید نمونه‌هایی از شعاع خورشید تابان فرهنگ دفاع مقدس است:

۱- نگاه جهادی و نه جنگی به صحنه نبرد (جهاد اصغر، جهاد اکبر، جهاد کبیر و جهاد افضل). ۲- خستگی ناپذیری. ۳- باور به پیروزی و نصرت الهی. ٤- تکیه به توان و توان‌مندی داخلی. ۵- سبک زندگی فرماندهان و رزمندگان. ۶- اعتماد به وعده‌های الهی. ۷- دفاع مقدس کارخانه انسان‌سازی، الگوسازی و تربیت مدیران لایق. ۸- اعتماد به جوانان در واگذاری مسئولیت ها. ۹- مردمی کردم جنگ. ۱۰- مدیریت و فرماندهی عاشورایی در دفاع مقدس. ۱۱- اتحاد واقعی مردم اعم از مسلمان، مسیحی، زرتشتی و... در کنار هم. ۱۲- نگاه جهادی به اقتصاد در عرصه نبرد و پرهیز جدی از اسراف و تبذیر و ولخرجی ۱۳- مدل سازی برای کادریابی، کادرسازی، کادرپایی و تکثیر کادر. ۱۴- نقش معنویت و اخلاق الهی در پیشبرد جنگ. ۱۵- رفتار فرماندهان و رزمندگان به هنگام پیروزی و شکست. ۱۶- نگاه تکلیف محور به مأموریت‌ها و وظایف محوله. ۱۷- سرعت عمل در ادای تکالیف. ۱۸- سرعت عمل در جابه‌جایی ها. ۱۹- تکیه بر ظرفیت‌های داخلی در حوزه اطلاعات و پرهیز جدی از تکیه به اطلاعات دشمن. ۲۰- نقش رسانه در پیشبرد جنگ و حمایت از رزمندگان. ۲۱- نقش تبلیغات و شعار‌های حماسی در دفاع مقدس. ۲۲- آرایش جنگی در قوای کشوری (علاوه بر قوای لشگری) عامل پیروزی. ۲۳- خلق صنعت بومی و ملی به جای صنعت وارداتی. ۲۴- راه‌های اعتماد مردم به فرماندهان و رزمندگان. ۲۵- آفند محوری به جای پدافند محوری و خشکانیدن نسخه طولانی سازی جنگ. ۲۶- آمادگی روحی و روانی رزمندگان زیر پرچم فرهنگ حسینی و عاشورا. ۲۷- حفاظت و حراست از بیت‌المال. ۲۸- ترجیح منافع ملی و امنیت و آرامش مردم بر منافع فردی و گروهی. ۲۹- جلوگیری از ورود نیات جناحی و حزبی به صحنه‌های نبرد. ۳۰- اطاعت و فرمان‌پذیری تکلیفی از فرماندهان. امروز به برکت فرهنگ دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت مسلط منطقه غرب آسیا و اقتدار لازم برای بازدارندگی کامل، خود را آماده می‌کند تا در عرصه اقتصادی نیز مانند عرصه‌های دفاعی و امنیتی، با بهره گیری تمام عیار از الگو‌های دوران جنگ تحمیلی و فرهنگ ناب دفاع مقدس و سپردن امور اجرایی به جوانان، نقص‌ها و ضعف‌ها را به قوت و فرصت تبدیل و راه را برای صعود نظام به قله‌های رفیع رشد و پیشرفت هموار و زمینه را برای ظهور دولت یار آماده کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار