کد خبر: 1021546
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
مجلس شورای اسلامی به فوریت طرح تأمین کالای ۶۰ میلیون ایرانی رأی مثبت داد تا شرایط برای اعطای سبد کالا به ۲۰ میلیون نفر مهیا شود. هرچند دولت با این طرح مخالفت‌هایی دارد.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از ضعف‌های دولت طی سه سال گذشته عدم انضباط ارزی در حوزه واردات کالا‌های اساسی است، به‌طوری که بخش قابل‌توجهی از ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی که برای این منظور در نظر گرفته شده‌بود، هیچگاه به کشور بازنگشت.

این موضوع موجب شد تا برای پایان دادن به این اشتباه بزرگ، طرحی با عنوان طرح تأمین کالا‌های اساسی در بهارستان مطرح شود.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در جریان بررسی این طرح در مجلس گفت: «طرحی را تهیه کردیم که ۲۰۰ نفر از نمایندگان با فوریت آن و ۲۰۰ نفر با اولویت آن موافقت کردند؛ در این طرح پیش‌بینی شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص دهیم که از این منابع به ۲۰ میلیون نفر در کشور که در تهیه غذای روزمره خود با مشکل مواجهند، کالا‌های اساسی برسانیم و سبد کالا را با ۵۰ درصد قیمت برای ۵۰ میلیون نفر دیگر تأمین کنیم.»

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: «بر اساس تبصره ۱۴ طرح دولت به ۶۰ میلیون نفر کارت الکترونیک داده و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آن‌ها واریز می‌کند. ما از میان این ۶۰ میلیون می‌خواهیم به ۲۰ میلیون نفر سبد کالای رایگان و به ۴۰ میلیون نفر با ۵۰ درصد تخفیف این سبد را اختصاص دهیم. در قالب اجرای این طرح، مجلس بنا دارد برای ۵ میلیون بازنشسته طبق مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه شرایطی را مهیا کند که ۹۰ درصد حقوق مشاغل هم‌تراز خود را دریافت کنند. ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت این بخش با کمبود منابع مواجهیم؛ البته در کنار آن ۱۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به دولت در بخش عمرانی در نظر گرفتیم که از این بخش هزاران پروژه معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تکمیل می‌شود.»

حاجی بابایی اظهار کرد: «دولت چگونه طبق تبصره ۲ بند «و» این طرح می‌تواند ۵۰ هزار میلیارد تومان پول را بر اساس مصوبه مجلس توزیع کند، اما مجلس نمی‌تواند برای ۱۵ هزار میلیارد تومان تصمیم بگیرد، بر اساس تبصره ۱۴ مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد درآمد و ۲۵۰ هزار میلیارد هزینه وجود دارد، اما بر اساس تبصره ۱۴ مبلغ ۲۰ هزار میلیارد به شرکت نفت داده می‌شود که مجلس می‌خواهد از این میزان تنها ۵ هزار میلیارد را برداشت کند تا برای تأمین کالا‌های اساسی رایگان در اختیار مردم قرار دهد.

مخالفت با این طرح

سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در مجلس، اما مخالف این طرح بود و به عنوان مخالف پشت تریبون رفت و گفت مخالف این طرح است، زیرا در این طرح سه موضوع کالا‌های اساسی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی وجود دارد و با اینکه اجرای این طرح‌ها خوب است، اما اینکه در یک طرح به همه موارد رسیدگی شود و بتوانیم اهداف را محقق کنیم، بسیار کار سنگینی است، زیرا دولت از عهده اجرای آن برنمی‌آید.

موسوی افزود: «نیاز به دارو، درمان و بهداشت نیازمندان و مستضعفان را چه می‌خواهیم بکنیم؟ ضمن اینکه درباره ودیعه مسکن چه فکری کرده‌ایم؟ این در حالی است که پنج دهک پایین جامعه مشکل مسکن دارند. قبوض آب، برق، و گاز برای مردم هزینه دارد و به همین دلیل طرح جامعی با عنوان حمایت معیشتی از خانوار‌های پنج دهک جامعه را اعلام می‌کنم که در آینده نزدیک اعلام وصول خواهد شد.»

نماینده ملکان در مجلس درباره جزئیات این طرح گفت: «طرح حمایت معیشتی از خانوار‌های پنج دهک جامعه پنج بند دارد که تأمین ۲۰ قلم کالای اساسی، ودیعه مسکن، حمایت از مردم برای پرداخت قبوض و نیاز درمانی آن‌ها در تمام این بند‌ها آمده‌است.»

توزیع در ۶ نوبت

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه هم در این جلسه گفت: «منبع تأمین این طرح مشکلی ندارد؛ برای اجرای آن توجه زیادی درباره منابع اجرای این طرح در نظر گرفته و توجه کرده‌ایم که مبادا اجرای این طرح موجب تورم و افزایش قیمت شود، بنابراین تلاش کردیم این منابع در دسترس، شدنی و قابل‌حصول باشد و تورم‌زا نباشد.»

وی گفت: «۵۰ هزار میلیارد تومان برای کل اهداف طرح مذکور منبع مالی تعریف شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن برای طرح تأمین کالا‌های اساسی است و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که با این کار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری براساس حکم و برنامه ششم عملیاتی خواهد شد. همچنین مقرر شده در شش نوبت در شش ماهه دوم سال جاری کالای اساسی بین مردم توزیع شود و البته در سال آتی در بودجه ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری خواهیم کرد. پول در کارت مردم مشمول شارژ می‌شود و باید آن‌ها برای تأمین کالا‌های اساسی فقط کالا بگیرند، بنابراین دولت باید برای اجرای این کار کالای اساسی را با قیمت مناسب در بازار عرضه کند. اینگونه نیست که پولی به مردم داده‌شود که تورم‌زا باشد.»

سود کلان دلالان

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم پس از رأی مثبت مجلس به این طرح اظهار داشت: «در جریان بررسی کلیات طرح تأمین کالا‌های اساسی، آقای پورمحمدی نماینده دولت نکاتی را مطرح کرد و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم درخواست داشتند که این موارد در جزئیات طرح لحاظ شود. بنابراین بهتر است فرصت مجدد برای بررسی طرح در کمیسیون مذکور داده‌شود تا نمایندگان پیشنهادات خود را بیان کنند و بعد از بررسی مجدداً در صحن علنی مطرح شود. اصرار ما در این طرح آن است که کالا‌ها بین مردم توزیع شود، چون اکنون مشکل در شبکه توزیع کالا در کشور است که نابسامانی دارد، این در حالی است که دولت نتوانسته این مجموعه را ساماندهی کند.»

قالیباف خاطر نشان کرد: «وقتی ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی به کالا‌ها تخصیص داده می‌شد، انتظار می‌رفت که با همان قیمت به دست مصرف‌کننده برسد، اما قیمت تمام شده چیز دیگری بود، زیرا مابه التفاوت ارز تخصیص داده شده با قیمت اصلی به جیب دلالان رفت که این همان اشکال دولت است. در ادامه این جلسه، کلیات طرح یک فوریتی تأمین کالا‌های اساسی به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۲۱۳‌رأی موافق با آن موافقت کردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار