کد خبر: 1020867
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
امروزه به دلیل باور‌های غلط، مصرف ماده محرک شیشه باعث شده تا این موضوع به بلای خانمان سوز خانواد‌ه‌های ایرانی تبدیل شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: امروزه مصرف مواد مخدر به یک پدیده شوم و عادت غلط در جامعه ما تبدیل و گریبانگیر بسیاری از جوانان شده است.

یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر که می‌تواند باعث ایجاد اختلالات روانی در فرد شود، دارو‌های محرک و توهم زا هستند. کارشناسان حوزه اعتیاد هشدار می‌دهند؛ محرک‌ها که عمدتاً حاوی ترکیبات مت آمفتامین هستند، آرام آرام جای مخدر‌ها را می‌گیرند. نرسد روزی که این مواد در برابر ما قد علم کنند و ما سرگردان تازه به دنبال سپر باشیم.

یکی از مواد مخدر خطرناک که اخیراً بین جوانان شایع شده شیشه است، این ماده به عنوان محرک و نه مخدر در مجالس رقص و مراکز فساد در کشور‌های انگلیس و استرالیا بین جوانان رواج دارد.

کریستال یا شیشه حاوی ترکیبات مت‌آمفتامین است و یک داروی محرک بسیار قوی بوده که به گفته کارشناسان حوزه مواد مخدر، این ماده با عناوین عوام فریبی همچون عامل افزایش توان جسمی، داروی محرک جنسی، عامل زیبایی و تناسب اندام و دیگر موارد؛ برای فروش آن در جامعه توسط سوداگران بازاریابی می‌شود.

شروع مصرف شیشه پس از ورود آن به کشور ما در حدود سال ۱۳۸۸ به وسیله قاچاق آغاز شد که متأسفانه با گذشت زمان هروئین نیز به ترکیبات این ماده اضافه شد، این در حالی است که بنا بر تأکید درمانگران؛ اعتیاد و وابستگی جسمی و روحی معتادان به شیشه و مواد محرک بسیار خطرناک‌تر و شدیدتر از اعتیاد به مخدر‌ها و اعتیاد آور‌های سنتی رایج در کشور است.

در این میان متأسفانه با توجه به هزینه بالای خرید شیشه و محرک‌ها به ترکیبات این ماده در کشور هروئین ناخالص افزوده می‌شود که از این طریق تخریبات جسمی آن در کنار آسیب‌های روانی مصرف به شدت افزایش یافت؛ به گونه‌ای که این ماده در حال حاضر با ترکیب «هروئین زیاد و مت‌آمفتامین کم» و با ایجاد بیش از ۹۰ درصد آسیب جسمی، اولین ماده محرک مرگ آور در کشور ما و در تمام دنیا است.

نام‌های رایج شیشه در بازار

مت‌آمفتامین نام‌های رایج متفاوت و همچنین نحوه‌های متفاوت مصرف بسیاری دارد، در ایالات متحده آمریکا این ماده با نام‌های کریستال و «مت یخ» و نام‌های دیگر شناسایی می‌شود، در ایران نیز با نام «شیشه» شناسایی می‌شود.

متأسفانه امروزه میزان ابتلا به اعتیاد و مصرف موادمخدر در ایران بالاست، با وجود اقدامات مختلف قانون و نظامی برای کنترل مواد مخدر در ایران، متأسفانه روند مصرف موادمخدر در بین جوانان شیوع داشته به ویژه افزایش مواد مخدر جدید از مشکلات فعلی است که بهترین راه در مسیر مبارزه با این خطر، بالا بردن سطح آگاهی جامعه به ویژه جوانان و حمایت‌های صحیح خانوادگی است.

ترکیبات سازنده شیشه

نام علمی این ماده مخدر مت‌آمفتامین است که ترکیب اصلی آن از آمفتامین گرفته شده که یک ماده محرک و اعتیادآور است و مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می‌کند و از نظر شیمیایی اثر آن از آمفتامین بیشتر است.

این مواد در لابراتوار‌های غیر قانونی ساخته می‌شوند و اسامی خیابانی مانند کریستال، یخ مت و شیشه به آن اختصاص دارد، این ماده توهم زایی و اثرات محرک را با هم در بدن مصرف کننده ایجاد می‌کند.

خطرات بهداشتی در پی مصرف مت‌آمفتامین‌ها برای افراد

مت‌آمفتامین وقتی وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود، باعث آزاد شدن ناگهانی واسطه شیمیایی دوپامین از مغز می‌شود که این موضوع باعث تحریک سلول‌های مغزی و افزایش خلق و خو و حالت تهاجمی و غیرقابل کنترل و افزایش حرکات جسمی در افراد مصرف کننده می‌شود که در صورت ادامه مصرف بعد از مدت طولانی، علایم بدخلقی و افسردگی و علایم اختلال حرکتی مثل پارکینسون در افراد مصرف کننده می‌شود.

مصرف این ماده می‌تواند باعث کاهش اشتها برای افراد در روزها، افزایش تعداد تنفس، فعالیت فیزیکی، دمای بدن، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، گیجی، لرزش، تشنج، اضطراب، بدبینی و خشونت را سبب شود که تشنج و افزایش دمای بدن باعث مرگ افراد می‌شود؛ همچنین مصرف این ماده محرک با وارد کردن صدمه بر روی عروق باعث بروز سکته‌های مغزی و قلبی شده و یکی از عوارض روانی آن ایجاد بیماری روانی شبیه اسکیزوفرنی است که شامل توهمات بینایی، شنوایی، بدبینی و پرخاشگری هستند.

از دیگر آسیب‌های مصرف شیشه توسط افراد باید این نکته را یادآور شویم که اگر فرد در زمان مصرف خوشحال باشد، بعد از مصرف شیشه خوشحال‌تر می‌شود و اگر ناراحت باشد، پس از مصرف این ماده محرک این ناراحتی تشدید می‌شود؛ زیرا شیشه این خاصیت را دارد که به احساس فرد شدت بخشد و به اصطلاح امروزی به افراد مصرف کننده «فاز بچسباند».

مصرف دائم محرک شیشه می‌تواند پس از مدتی، فرد مصرف کننده را نسبت به مصرف ماده مخدر هروئین معتاد کند.

متأسفانه این نکته به غلط در بین جوانان و اکثر خانم‌ها باعث شده است که، چون شیشه اعتیاد ندارد برای بدنسازی و تناسب اندام بسیار مفید است، لذا در کنار ورزش اقدام به مصرف این ماده محرک زا می‌کنند، زیرا فرد بعد از مصرف شیشه، فعالیت بدنی‌اش زیاد شده و این فعالیت بدنی شدید و خستگی ناپذیر باعث لاغری و تناسب اندام وی می‌شود که این باور شدیداً اشتباه است و متأسفانه تصوری غلط در بین اقشار مختلف مردم که معتقدند مصرف شیشه برای درمان افسردگی مناسب است، رواج پیدا کرده است.

در پی گسترش مصرف ماده محرک شیشه در بین جوانان، نیروی انتظامی با انجام اقدامات مختلف توانسته مقادیر قابل توجهی از ورود شیشه به کشور را کشف و وارد کنندگان این ماده محرک زا را شناسایی و دستگیر کنند، اما با این حال باز هم هستند افرادی که اقدام به قاچاق شیشه به کشور می‌کنند؛ لذا در این رابطه می‌طلبد تا والدین به رفتار جوانان خود بیشتر توجه کنند و آن‌ها را دائماً رصد کنند تا از کشیده شدن آن‌ها به سمت مصرف مواد مخدر جلوگیری کنند.

این گزارش نیز صرفا برای آشنایی با این ماده محرک زا و پیشگیری از ابتلای جوانان ما به اعتیاد مصرف شیشه تهیه و تنظیم شد، امید است که شاهد برچیده شدن کامل مصرف موادمخدر در جامعه ایرانی باشیم و این امر هم فقط به واسطه نظارت دقیق و اصولی خانواده‌ها بر روی فرزندان و همچنین از بین بردن مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... توسط مسئولان در سطح جامعه و برای جوانان است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین عبدلی یزد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
0
شنیده بودم که کشیدن شیشه فوری کرونا رااگردرریه باشدنابودمیکند،جالبه بدونیدکه خودم دیدم یکی کروناداشت ونمیدانست وبادوستش مشغول کشبدن شیشه بودندکه باعث شد دوستش هم کرونا بگیرد،اینهم ازداروی شفابخش شیشه ،من که نکشیدم کروناهم نگرفتم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار