کد خبر: 1020766
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
وزارت صمت به منظور پایان دادن به تخلفات صادرکنندگانی که با کارت یکبار مصرف کالا صادر می‌کنند و تخلفاتی که اتفاق می‌افتد، تصمیم گرفت تا دو ماه آینده تمامی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را جمع‌آوری و صادرکننده‌ها را رتبه‌بندی کند. این تصمیم در حالی است که بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، در ماه‌های گذشته هزار صادرکننده فقط یک میلیون یورو به کشور بازگردانده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور تا مرداد‌سال جاری پرداخت و گفت: حدود ۶۸‌درصد از کل ارز حاصل از صادرات به ایران بازگشته، اما بیش از ۱۶‌میلیارد یورو ارز صادرات هنوز به ایران بازنگشته است و بیش از ۱۵‌هزار صادرکننده، فقط یک‌میلیون یورو ارز به کشور بازگردانده‌اند.

عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات هم داستانی شده‌است. از یک سو بانک مرکزی برای صادرکنندگان خط و نشان می‌کشد و تهدید به باطل شدن کارت‌های بازرگانی می‌کند و از سوی دیگر اتاق بازرگانی آمار را رد می‌کند. براساس اعلام بانک مرکزی در تیرماه صادرکنندگان بیش از ۲۷‌میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده‌اند. به گفته صادرکنندگان، تحویل ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار اقتصادی نبوده و مقرون به صرفه نیست، از این رو تعدادی از صادرکنندگان ترجیح می‌دهند که به جای کالای صادراتی‌شان کالا وارد کنند یا در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند. به گفته وزارت صمت بیشتر ارز‌هایی که به کشور برنگشته با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صورت گرفته که باید راهکاری برای مقابله با این تخلف اندیشیده شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت، تا پایان مرداد‌سال‌۹۹، میزان کل ارز‌های حاصل از صادرات به کشور به بیش از ۳۵‌میلیارد یورو رسیده است. به این ترتیب می‌توان گفت حدود ۶۸‌درصد از کل ارز حاصل از صادرات به ایران بازگشته‌است. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که در این آمار طبق گفته بانک مرکزی بیش از ۱۶‌میلیارد یورو ارز صادرات هنوز به ایران بازنگشته است.

سازمان توسعه تجارت که به تازگی کمیته اقدام ارزی خود را فعال کرده است، درباره جزئیات عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارزشان به کشور نیز توضیحات جدیدی ارائه کرده است. بر این اساس تعداد کل صادرکنندگانی که تمام تعهدات ارزی خود را به طور کامل ایفا کرده‌اند به ۲ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده که بیش از ۲۰۰‌نفر از آن‌ها در مرداد ماه تعهدات خود را نهایی کرده‌اند. بر این اساس، این صادرکنندگان حدوداً ۱۵‌میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده‌اند و به این ترتیب، این صادرکنندگان که ۱۱‌درصد از کل صادرکنندگان بوده‌اند، ۴۳‌درصد از ارز بازگشته را به کشور آورده‌اند.

در نقطه مقابل، بیش از ۱۵‌هزار صادرکننده، فقط یک‌میلیون یورو ارز به کشور بازگردانده‌اند که از نظر تعداد ۷۱‌درصد کل صادرکنندگان هستند، اما از نظر ارزش صادراتی فقط ۱۷‌درصد از کل صادرات به آن‌ها اختصاص دارد. همچنین سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که ۳ هزار و ۲۲۵‌صادرکننده تاکنون بین یک تا ۹۹‌درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند که ۱۹‌درصد کل صادرکنندگان و ۵۳‌درصد میزان صادرات به آن‌ها اختصاص دارد.

سرپرست وزارت صمت: صادرکنندگان رتبه‌بندی می‌شوند

سرپرست وزارت صمت در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: در موضوع کارت‌های بازرگانی به اصطلاح یک‌بار مصرف کسانی که هیچ سابقه بازرگانی نداشتند، کارت‌هایی را دریافت می‌کردند که معمولاً در حوزه این کارت‌ها برای بازگشت ارز همیشه مشکل داشتیم. جعفر سرقینی با اشاره به تغییر فرآیند تمدید و صدور کارت بازرگانی از دو ماه قبل از سامانه اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت گفت: با استفاده از سامانه جامع تجارت، کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف در عمل جمع خواهد شد، زیرا فعالان اقتصادی و بازرگانان رتبه‌بندی می‌شوند و براساس رتبه‌بندی کارت بازرگانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، اما از آنجا که برخی بازرگانان با سامانه جدید به علت برخی کمبود‌ها مشکل داشتند دستور دادم سامانه قبلی، به همراه سامانه جدید به صورت موازی فعالیت کنند که در مدت این دو ماه مسائل سامانه جدید هم حل می‌شود. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذیل مجموعه‌های وزارت صمت افزود: این صندوق‌ها همیشه مورد حمایت وزارتخانه بوده‌اند و اکنون هم فعالیت این صندوق‌ها را تشویق و حمایت می‌کنند. سرقینی با بیان اینکه در چند سال گذشته قوانینی برای تشکیل این صندوق‌ها تصویب شده است، گفت: از آنجا که قوانین قبلی تصریح داشت که سهامداران می‌توانند در ازای پولی که به شرکت می‌آورند به اندازه بهره بانک‌ها از پول خود استفاده ببرند، به نوعی این صندوق‌ها اجرایی شده بود که راه‌اندازی صندوق‌های یاد شده می‌تواند کمک بیشتری به فعالان بخش خصوصی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار