کد خبر: 1020612
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
روز شنبه وزیر جهادکشاورزی وعده داد قیمت تخم‌مرغ طی دو روز آینده کاهش می‌یابد. طبق وعده کاظم خاوازی، روزدوشنبه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ باید از ۴۰ هزار تومان به ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان کاهش می‌یافت، اما نه تنها قیمت ارزان نشد، بلکه اندازه تخم مرغ‌ها نیز کوچک شد و آب رفت.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طی دو روزگذشته قیمت هر شانه تخم‌مرغ بین ۳۸ تا ۴۰هزار تومان به فروش رسید، اما تخم‌مرغ‌های عرضه شده همه در اندازه‌های کوچک‌تر از حد نرمال بود و این روند تا روزگذشته نیز ادامه داشت.

فروشندگان در پاسخ به اعتراض مشتریان می‌گویند که وعده دولت را جدی نگیرید، اگر الان خرید نکنید، ممکن است فردا گران‌تر شود!

آسیب‌شناسی رسانه‌ها در چند روزگذشته درخصوص دلایل افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ حاکی از آن است که متولیان بازار و تولید پیش‌بینی درستی از نیاز بازار به نهاده‌ها نداشته‌اند و نتوانستند ارز مورد نیاز واردات را تأمین کنند. حال که تولید با مشکل مواجه شده، به دنبال مقصر می‌گردند.

به عبارت دیگر هنوز مشخص نیست واردکنندگان انحصاری مقصرند یا بانک مرکزی.

به گفته فعالان بازار ۸۰ درصد هزینه مرغداری‌ها در تولید مرغ و تخم‌مرغ براساس قیمت سویا تعیین می‌شود. اکنون که به دلیل تحریم‌ها واردات سویا بسیار کاهش یافته و واسطه‌ها حاضر به فروش سویا به کشور ما نیستند، کلزا و دانه‌های روغنی می‌تواند جایگزین سویا باشد، اما قیمت کلزا نیز در ماه‌های اخیر از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد رسیده است. این قیمت‌ها در حالی است که نرخ مصوب آن حدود ۲ هزار و ۶۵۰ تومان می‌باشد که اخیراً در ستاد تنظیم بازار تعیین شده است.

مرغداران می‌گویند با توجه به نابسامانی‌هایی که در توزیع و واردات نهاده‌ها اتفاق افتاده، کنترل قیمت‌ها از سوی دولت به زیان تولید بوده و با ادامه این روند بسیاری از تولیدکنندگان مرغ‌های گوشتی و تخمگذار از چرخه تولید حذف می‌شوند چراکه دولت برای توجیه بی‌تدبیری خود در واردات به موقع نهاده‌های دامی و طیور و ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در چانه‌زنی برای گرفتن ارز از بانک مرکزی موجب آشفته‌شدن بازار تولید مرغ و تخم‌مرغ شده است. از این رو برای پوشاندن ضعف خود در تنظیم بازار، پشت در‌های بسته برای صنعت مرغداری تصمیم‌گیری و نرخ‌های مصوب را برای مرغ و تخم مرغ تعیین می‌کنند که با واقعیت‌های بازار و قیمت‌های نهاده‌ها منطبق نیست.

فعالان بازار با انتقاد از سیاست‌های دولت درخصوص صنعت مرغ می‌گویند: «با وعده‌های ارزانی در روز‌های آتی یا دستکاری قیمت‌ها و اعلام نرخ مصوب نمی‌شود، آشفته بازاری را که در صنعت مرغ و تخم‌مرغ به وجود آمده، سرو سامان داد.»

مرغداران با اشاره به اینکه ادامه این روند ممکن است واردات آزاد شود، معتقدند: «بیم آن می‌رود بسیاری از تولیدکنندگان به زودی از چرخه تولید حذف و واردکنندگان مرغ و تخم‌مرغ جایگزین تولیدکنندگان شوند.»

سویا از نهاده‌های دامی حذف می‌شود

یوسفی دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ معتقد است که به دلیل مشکلات تأمین و واردات نهاده‌های طیور، سویا باید از جیره غذایی مرغ‌ها حذف شود و کلزا می‌تواند جایگزین آن باشد، به شرطی که با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی تأکید می‌کند: «مردم تصور می‌کنند که مرغ‌ها در مدت ۴۵روز با دارو‌های هورمونی رشد می‌کند، در حالی که در حال حاضر هورمون‌ها گران‌تر از قیمت هر کیلو مرغ است و مرغدار مجبور است شکم مرغ را با سویا یا کلزا پر کند.»

یوسفی می‌افزاید: «دولت باید فکری به حال تولیدکنندگان کند، چراکه وعده‌های ارزانی و قیمت‌های مصوب شکست خورده و راهگشا نیستند.»

یوسفی می‌گوید: «وقتی وزیر جهاد کشاورزی قول می‌دهد که تا دو روز آینده قیمت تخم مرغ ارزان می‌شود، مردم را با توزیع‌کنندگان درگیر می‌کند، چراکه آن‌ها انتظار دارند تخم مرغ را کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند، در حالی که توزیع‌کنندگان و فروشندگان تابع تولیدکنندگان و قیمت‌های بازار هستند.»

فعالان بازار خواستار شفاف‌سازی میزان تخصیص ارز واردات نهاده‌های دامی ازسوی بانک مرکزی هستند و معتقدند که باید مشخص شود آشفتگی بازار به دلیل عدم تخصیص ارز است یا کم‌کاری واردکنندگان انحصاری نهاده‌های دامی و طیور؛ چراکه دو وزارتخانه جهاد و صمت پاسخگوی تولیدکنندگان نیستند و توپ را به زمین بانک مرکزی انداختند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
0
شما یک اقتصاد در جهان نام ببرید که مثل ایران قیمت ها ساعتی یا روزانه تغییر کند این واقعا غیرعادی نیست دلیلش را با یک کارگروه علمی و قدرتمند پیدا کنید و جلوی اینهمه خسارت را بگیرید ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار