کد خبر: 1020608
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
گفت‌وگوی «جوان» با فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر:
سرویس ایران جوان آنلاین: سازمان بسیج مستضعفین در راستای تحقق شعار امسال یعنی جهش تولید، اقدام به راه‌اندازی قرارگاهی با عنوان جهش تولید در سراسر کشور کرده که در همین راستا قرارگاه صنعت و معدن در استان بوشهر تشکیل شده و قرار است به بررسی و حل مسائل و مشکلات واحد‌های صنعتی و معدنی این استان بپردازد.

به همین بهانه به سراغ سردار‌علی رزمجو، فرمانده سپاه امام صادق (ع) رفتیم تا در مورد لزوم توجه به کارآفرینی و مؤلفه‌های تولید جهت تحقق جهش تولید و همچنین برنامه‌های این قرارگاه برای رفع موانع واحد‌های صنعتی گفت‌وگویی داشته باشیم.
 
در حال حاضر واحد‌های صنعتی بوشهر از چه مشکلاتی بیشتر رنج می‌برند؟

هم‌اکنون واحد‌های صنعتی مختلفی در استان بوشهر وجود دارند که بروز مشکلاتی در زمینه‌های گوناگون مانند مشکلات حقوقی، فنی، زیرساختی، مالی، بیمه‌ای، فناوری اطلاعات و موارد زیست محیطی باعث شده است تا جلوی تولید آن‌ها گرفته شده یا روند تولید محصولات آن‌ها با کندی مواجه شود که برای حل مشکلات این واحد‌ها می‌توان از ظرفیت گسترده بسیج استفاده کرد.

این قرارگاه چه برنامه‌ای را برای رفع مشکلات در بخش صنعت در دستور کار دارد؟

قرارگاه صنعت و معدن بوشهر با استفاده از ظرفیت اقشار مختلف بسیج و با کمک دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش صنعت و معدن تلاش می‌کند تا با عارضه‌یابی و دادن مشاوره در زمینه‌های مختلف به واحد‌های صنعتی در جهت درمان مشکلات این واحدها، گام‌هایی جدی و اثربخش بردارد.

به نظر شما رفع معضلات واحد‌های صنفی تا چه حد می‌تواند در جهش تولید نقش داشته باشد؟

هندسه جهش تولید هندسه بسیار مفصلی است؛ چراکه این موضوع روی معیشت قشر‌های مختلف مردم اثرگذار است که به همین دلیل لازم است همه ما توجه خاصی به کارآفرینی، مؤلفه‌های تولید و پس از آن جهش تولید داشته باشیم.

امروز ما در یک شرایط پیچیده اقتصادی هستیم، به‌طوری‌که علاوه بر تحریم، ویروس کرونا نیز بر مسائل اقتصادی اثر گذاشته و این مسئله سبب شده تا معیشت مردم دچار مشکل شود. رفع معضلات و مشکلات واحد‌های صنعتی در گام اول به اشتغالزایی و تأمین نیاز‌ها و معیشت خانواده‌ها کمک می‌کند و با این حرکت است که می‌توان به جهش تولید و پویایی اقتصاد و حتی ارزآوری به کشور فکر کرد.

وضعیت بوشهر از نظر منابع و ذخایر طبیعی چطور است؟

بوشهر، استانی با ظرفیت‌های زیاد صنعتی است. همچنین دارای منابع و ذخایر سرشار از مسائل اقتصادی، صنایع، علوم، فنون و هندسه اقتصادی است که این ویژگی‌ها سبب می‌شود ما از بستر کارآفرینی، تولید قدرت اقتصادی و مؤلفه‌های جهش تولید به خوبی برخوردار بوده و دارای توان خوبی در این زمینه باشیم، اما آنچه در این زمینه مهم است، این است که بتوانیم این توان را در خدمت جهش تولید به کار بگیریم. خوب است بدانیم ۶۰۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی در این استان وجود دارد که از این تعداد، ۱۵۲ واحد راکد بوده و فعالیتی ندارند و ۴۴۸ واحد فعال و مشغول به فعالیت هستند. در مجموع در این بخش حدود ۲۰ هزار نفر به فعالیت می‌پردازند. همچنین در بخش معدن نیز بوشهر تا پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۲۵۷ معدن می‌باشد که از این تعداد، ۱۹۴ واحد فعال و ۸۳ واحد غیرفعالند که در این بخش نیز هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

درخواست اصلی شما از قرارگاه صنعت و معدن بوشهر برای جهش تولید در استان چیست؟

به نظرم راه‌اندازی بانک اطلاعات صنایع استان و احصاء مسائل و مشکلات آن‌ها به تفکیک هر واحد صنعتی، راه‌اندازی کارگروه ویژه حل مشکلات واحد‌های صنعتی و سازماندهی اقشار مختلف بسیج و به‌کارگیری نخبگان و اساتید مثبت و استفاده از نظرات آن‌ها در جهت حل مشکلات واحد‌های صنعتی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که لازم است قرارگاه صنعت و معدن استان بوشهر با هدف تحقق جهش تولید در سطح استان انجام دهد.

آیا مسئولان بخش صنعت نیز از این حرکت بسیج استقبال کرده‌اند؟

بله. اتفاقاً چندی پیش نشستی با دوستان این حوزه داشتیم که ضمن تقدیر از طرح مجموعه بسیج و سپاه استان برای مشارکت و پیگیری رفع مشکلات واحد‌های صنعتی بوشهر، اعلام شد سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر با تشکیل کارگروه‌هایی به صورت ویژه مشغول بررسی مسائل و مشکلات واحد‌های صنعتی استان است که در این زمینه از پیشنهادات سپاه، بسیج یا هر نهاد دیگری در این زمینه استقبال می‌کند. البته در این دیدار اعضای قرارگاه صنعت و معدن نهضت جهش تولید استان به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل و مشکلات واحد‌های صنعتی و معدنی این استان و بررسی راهکار‌های تحقق جهش تولید در استان بوشهر پرداختند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار