کد خبر: 1020260
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
یک کارشناس بانکی معتقد است فشار‌های تحریمی بر ایران بی‌سابقه بوده و اتفاقا این فشار بی‌سابقه با مقاومت جدی ایران همراه بوده است.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی با شیوع کرونا دشوارتر شد که اکنون کمتر از ۱۱ماه از ادامه کار دولت روحانی باقی مانده است. ریزش ارزش ریال در برابر ارز‌های جهان از یک سو و افزایش انتظارات تورمی از سوی دیگر فشار شدیدی را متوجه قیمت‌ها کرده است. دارندگان سرمایه‌های بزرگ و کوچک مترصد کوچکترین فضایی برای تبدیل پول به کالا هستند، ارز، سکه، خودرو، مسکن و هر آنچه رد این میان بتواند پول را از تورم و کاهش ارزش مصون بدارد، بازار گرمی را داراست.

نوسان قیمت‌ها در بازار ارز، اما این روز‌ها بیش از پیش نمود دارد. ورود ارز به کانال ۲۷ هزار تومان حالا شرایطی دشوار را پیش روی اقتصاد قرار داده است. رفت و برگشت مداوم قیمت‌ها این سئوال را در افکار عمومی ایجاد کرده است که آیا قیمت‌ها روندی افزایشی را طی می‌کند یا خیر؟

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار پولی، در رابطه با دلیل افزایش اخیر قیمت ارز در ایران به خبرآنلاین گفت: واقعیت این است که هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است و افزایش اخیر قیمت ارز‌های معتبر وابسته به مشکلاتی است که از گذشته به وجود آمده است. به این ترتیب که ارز هم مانند هر کالایی قیمتش توسط مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در حال حاضر صادرات نفتی ما تقریبا به صفر رسیده و از سوی دیگر آقایان صادرکننده هم از وارد کردن ارز حاصل از صادرات خود کوتاهی می‌کنند.

به گفته وی تحریم نفتی، عدم ورود بخشی از درآمد حاصل زا صادرات غیر نفتی به کشور و مچنین تشدید فشار تحریم و بحران نقل و انتقال بپول در کنار تبعات شیوع کرونا این وضعیت را ایجاد کرده است.

او تصریح کرد: صادرکنندگان تا جایی که من می‌دانم نزدیک به نیمی از درآمد خود را وارد کشور نکردند و اقدام به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور کردند. البته بعید می‌دانم آن‌ها دانش ورود به بورس یا حوزه تولید را داشته باشند و احتمالا در بخش مستغلات و مسکن اقدام به خرید کردند. درواقع آن‌ها در حالی سرمایه‌اندوزی می‌کنند که کشور به درآمد‌های ارزی آن‌ها نیاز وافر دارد.

حاتمی یزد گفت: این‌ها در کنار بلوکه شدن بخشی از اموال ایران در خارج از کشور و دیوار ضخیمی که امریکا با تحریم خود کشید و عملا راه نقل و انتقالات پولی به کشور را بست، زمینه ساز اصلی کاهش تدریجی ارزش پول ملی کشور است. این همان واقعیتی است که نزدیک به دو سال است خودش را بر کشور ما تحمیل کرده است.

او ادامه داد: این تحریم‌های اخیر در تمام چهار دهه اخیر ویژه و سخت‌ترین بوده است. تاکنون البته کشور با تمام توان در مقابل زورگویی‌های امریکا مقاومت کرده است. این وضعیت تا چند سال آینده هم عملی خواهد بود، ولی نمی‌توان آن را تا ابد ادامه داد. به همین دلیل نهایتا باید به فکر حل مشکل بود. به همین دلیل من فکر می‌کنم تا زمانی که این شرایط ادامه دارد عملا از ارزش پول ملی ما کاسته خواهد شد.

این مقام اسبق بانکی گفت: در حال حاضر کمبود منابع، عامل اصلی افزایش قیمت دلار است و مادامی‌که امکان صادرات نفت ایران وجود نداشته نباشد و نقل و انتقال پول با دشواری صورت گیرد، ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: اصلا صورت خوشی ندارد که هر کشور ضعیفی به خود اجازه می‌دهد منابع کشور ما را بلوکه کند. این از نظر سیاسی هم چهره خوبی برای ما ندارد و بهتر است سیاستمداران راهکاری برای گذر موفق از این وضعیت آماده کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
0
فردی به طنز می گفت حتی اگر دلار از عرصه اقتصاد جهانی به کلی برای همیشه حذف شود علیرغم همه کشورهای جهان دلار در ایران همچنان همان بالاها باقی خواهد ماند و قصد پایین آمدن ندارد !!!
حیاتشاهی رضا
|
United States
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
0
لاآقل این کارشناس محترم یک پیشنهادی هم ارائه میدادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار