سرویس اقتصادی جوان آنلاین: امروزه برای همه مردم آشکار شدهاست که تحریم قطعات خودرو به عنوان یکی از ابزارهای فشار بر ایران بارها و بارها از سوی کشورهای غربی به کار گرفته شدهاست، از اینرو افکار عمومی خواستار بومیسازی تکتک قطعات خودرو در داخل کشور است تا دیگر تحریم صنعت خودرو و ساخت قطعات برای کشور مشکلساز نشود. بدین ترتیب این مطالبه در جامعه شکل گرفتهاست که نیروهای مسلح به واسطه همافزایی با خودروسازان و فعالان حوزه ساخت قطعات مشکل مذکور را بر طرف کنند. در همین راستا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بازدید از خطوط تولید و مراکز تحقیقاتی و نوآوری سایپا گفت: بدون هر گونه چشمداشتی کمک میکنیم تا صنعت خودروسازی از مسیر مونتاژکاری فاصله گرفته و قطعات خودرو در داخل کشور بومیسازی شود.
نقاط ضعف اقتصاد کشورهایی، چون ایران، نقطه هدف کشورهایی، چون امریکا و متحدانش قرار میگیرد تا از طریق تحریم، تهدید و تحت فشار گذاشتن کشور، عرصه اقتصاد و معیشت را دچار تنگنا کنند تا به مقاصد خود برسند، از اینرو باید نقاط ضعف اقتصاد را شناسایی کرد و از بین برد. یکی از بخشهای اقتصادی که به محل فشار غربیها علیه ایران تبدیل شدهاست، بخش خودرو و قطعات است که هر چند وقت یکبار همزمان با برهم خوردن روابط سیاست خارجه، تحریم تأمین قطعات خودروهای مونتاژ تولید داخل یا خروج پیمانکاران خارجی از این بخشها کشور را دچار مسئله میکند. از این رو کارشناسان اقتصادی معتقدند که باید در حوزه بومیسازی قطعات خودرو خودکفا شویم تا دیگر آنقدر صنعت خودروسازی و ساخت قطعات از سوی تحریمکنندگان دچار آسیب نشود که مردم نیز در این میان به عنوان نیروی کار حوزه خودرو و ساخت قطعات و صنایع وابسته و مشتقه و در نهایت مصرفکنندگان خودرو به جهت گرانی قیمت یا نبود قطعات دچار هزینه نشوند.
هدف اصلی توانمندسازی پیمانکاران است
شاید برخی از منتقدان حضور مجموعههایی، چون قرارگاه خاتمالانبیا در حوزههای عمرانی ندانند که مجموعه مذکور صرفاً نقش تسهیل عملیاتی شدن پروژهها را دارد، بهطوری که تعهدات مناقصههای عمرانی بسیار بزرگ را قرارگاه به گردن میگیرد، اما کار عملیاتی پروژه را پیمانکاران خرد، متوسط و بزرگ داخلی انجام میدهند، به همین دلیل است که هم پیمانکاران داخلی توانمند شدهاند و هم اینکه بهرغم خروج پیمانکاران خارجی از کشور جای خالی آنها احساس نمیشود. در این میان حال که انتقادها نسبت به قیمت و کیفیت خودروی داخلی بالا گرفتهاست و تحریم های صنعت خودروسازی و ساخت قطعات ایران هر چند سال یکبار به ابزار فشار سیاست خارجه کشورهای اروپا و امریکا علیه کشورمان تبدیل شدهاست و برخی از کارشناسان نیز به صراحت خواستار همکاری و همافزایی مجموعههای فنی، مهندسی و الکترونیک نیروهای مسلح با خودرو سازان و قطعهسازان داخلی جهت بومیسازی قطعات هستند، انتظار میرود همانند تقویت پیمانکاران حوزه عمران توسط مجموعههایی، چون قرار گاه خاتم الانبیا، طرح توانمندسازی خودروسازان داخلی و فعالان حوزه ساخت قطعات خودرو نیز توسط مجموعههایی، چون هوافضای سپاه عملیاتی شود تا قطعات خودرو با کیفیت و قیمت بسیار مناسب بومیسازی شود.
شریک خارجی سیاستزده سایپا
برای فهم آنچه در این مقال در حوزه تنظیم همکاری یا عدمهمکاری شرکای خارجی خودروسازان داخلی با سیاستهای کشورهایشان در قبال ایران باید عنوان داشت، مشارکت گروه سایپا با شرکت پژو سیتروئن فرانسه به صورت ۵۰ درصد سهم هر یک از شرکا برای تولید خودرو با برند سیتروئن منجر به ایجاد شرکت سایپا سیتروئن (شرکت فرعی) شده است و در شرکت سایپا سیتروئن، شرکت سایپا به عنوان تأمینکننده منابع مالی مشتمل بر کارخانه و بخشی از ماشینآلات خط تولید و شرکت سیتروئن به عنوان تأمینکننده سرمایه ارزی، دانش فنی تعیینشده، به دلیل خروج شریک خارجی، متوقف شده و ادامه همکاری سهامدار خارجی با شرکت فرعی مزبور و وضعیت تأمین ماشینآلات و قطعات شفاف و مشخص نمیباشد، در این رابطه در سنوات قبل جهت اجرای پروژه مبلغ ۲ هزارو ۱۶۹ میلیارد ریال هزینه شدهاست.
اما از آنجایی که سهامدار خارجی در پروژه مذکور سیاستهایش را با دستگاه سیاست خارجه کشورش یعنی فرانسه یا گاهی سیاستهای کشوری، چون امریکا تنظیم میکند، این دست همکاریها برای شرکت داخلی مشکلساز شدهاست و بسیاری از سهامداران شرکت سایپا و همچنین مصرفکنندگان محصولات این شرکت از رفتار شرکای خارجه شرکت ناراضی هستند و این مطالبه امروز در جامعه شکل گرفتهاست که نیرویهای مسلح از طریق همافزایی تولیدکنندگان خودروی داخلی را در حوزههای مختلف توانمند و بینیاز از شرکای خارجه کنند.
سردار حاجیزاده: بدون چشمداشت حمایت میکنیم
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بازدید از خطوط تولید و مراکز تحقیقاتی و نوآوری سایپا با بیان اینکه امروز در یک جنگ اقتصادی همهجانبه با دشمن قرار داریم، اظهار داشت: تلاش متخصصان فعال در صنعت خودرو به عنوان فرماندهان اصلی این نبرد، برای خودکفایی آینده کشور مهم و اثرگذار است.
وی افزود: خوشبختانه با روحیهای که در زمینه بومیسازی قطعات، طراحی محصولات جدید با تکیه بر توان داخلی و نوآوری در گروه خودروسازی سایپا قابلمشاهده است، شکست دشمن را در دستیابی به اهداف خود رقم خواهیم زد.
سردار حاجیزاده با بیان اینکه شکست دشمن در زمینه تحریم صنعت خودرو با سرمایهگذاری و توجه به بومیسازی قطعات رقم خواهد خورد، ادامه داد: صنعت خودرو خاکریز امروز کشور در نبرد اقتصادی است و با اقداماتی که در دست اجراست، دشمن در این عرصه ناامید خواهد شد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: ما در نیروهای مسلح، صنایع دفاع و بسیج، وظیفه امروز خود را کمک و حمایت از توسعه صنایع داخلی دانسته و بدون هیچگونه چشمداشتی و تنها با هدف اعتلای کشور، در این عرصه حضور خواهیم داشت.
وی با اشاره به ریلگذاری صحیح مدیریت ارشد سایپا برای قطع وابستگی به شرکتهای خارجی گفت: اگر صنعت خودرو کشور از مسیر مونتاژکاری فاصله بگیرد و بهجای تبدیلشدن به مصرفکننده فناوریهای ساخت خارج، به درون توجه کند، در آینده جزو بخشهای ممتاز و برجسته صنعت کشور خواهد بود.
سردار حاجیزاده مهمترین سرمایه موجود در کشور را نیروی انسانی متخصص دانست و تأکید کرد: صنایع دفاعی و نظامی کشور با اتکا بر همین سرمایه به مهمترین و پیچیدهترین دانش و علوم که تنها در اختیار چند قدرت برتر جهانی بود، دست پیدا کردند و امروز آماده هستند تا به کمک صنعت خودرو کشور بیایند و نیازها را برطرف سازند.
وی با اشاره به توقف تولید خودرو پراید هم گفت: گروه خودروسازی سایپا با استفاده از ظرفیتهای داخلی میتواند در زمینه تولید محصولاتی اقتصادی با مصرف سوخت پایین که با بهرهگیری از کیفیت مناسب با قدرت خرید جامعه نیز همخوانی داشته باشد، تلاش کند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان خواستار برنامهریزی مستمر، متمرکز، هدفمند و بهرهگیری از نقشه راه منسجم در صنعت خودرو برای دستیابی به اهداف شد و گفت: اجازه نخواهیم داد تلاش دشمنان برای بهزانو درآوردن صنعت کشور نتیجه دهد.