کد خبر: 1018951
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
جـدیـدترین آمــار‌های منتشـر شـده از سـوی اتاق بازرگانـی تهران نشان مـی‌دهـد که تحت تأثیر کـرونا، تجارت خـارجـی ایران به شـکل قابل توجهـی کاهـش یافـته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، در پنج ماهه ابتدایی امسال، میزان کل صادرات و واردات ایران ۶/ ۲۴ میلیارد دلار تخمین زده شده که این عدد در مقایسه با ۶ /۳۵ میلیارد دلار سال گذشته، کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس، ایران تا پایان مرداد ۱۳۹۹ حدود ۱۱میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته که این عدد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. میزان واردات نیز به ۷/ ۱۳ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با سال قبل، کاهش ۲۳ درصدی نشان می‌دهد. به این ترتیب، تراز تجاری ثبت شده در پنج ماهه امسال عدد منفی ۸/ ۲ میلیارد دلار را نشان می‌دهد که در مقایسه با سال قبل افت قابل توجهی داشته است. میزان وزنی صادرات و واردات ایران نیز به ترتیب ۳۷ و ۳ درصد کاهش یافته است.

بررسی روند ماهانه تجارت در سال ۱۳۹۹ هم نشان‌دهنده آن است که در تمامی این ماه‌ها، آماری کمتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است. در مرداد‌ماه، صادرات غیرنفتی ایران حدود ۸/ ۷ میلیون تن بوده که در قیاس با سال قبل کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. مقدار واردات مرداد نیز کاهشی ۷ درصدی داشته است.

در ماه‌های گذشته، بالاترین آمار تجاری مربوط به تیر‌ماه بوده که در آن حدود ۳/۳ میلیارد دلار صادرات به ثبت رسیده، اما این آمار با کاهشی جدی در مرداد مواجه شده است.

در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز چین با ۲۶ درصد صدرنشین است و پس از آن امارات متحده عربی با ۲۳ درصد قرار دارد. ترکیه با ۱۱، هند با ۷ و آلمان با ۵ درصد دیگر صادرکنندگان اصلی به ایران هستند که تغییری در جایگاه آن‌ها نسبت به سال قبل رخ نداده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار