کد خبر: 1018943
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اعلام اینکه در پنج ماه گذشته در سطح کشور هزارو۹۰۰ فقره پرونده در رابطه با قاچاق چوب تشکیل شده‌است، از کشف ۲هزارو۱۰۰ متر مکعب چوب خبر داده‌است.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: مقایسه آمار پرونده‌های کشف شده قاچاق چوب در سال‌جاری با سال قبل نشان‌دهنده این افزایش است، اما فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها تأکید کرده که افزایش پرونده‌ها، به‌دلیل محافظت و افزایش برخورد‌های قضایی با قاچاقچیان بوده است.

علی عباس‌نژاد با بیان اینکه در چهار ماه اول امسال ۵ /۷ تن زغال غیرقانونی کشف‌شده و همچنین تعداد زیادی کوره زغال منهدم شده‌است، به ایلنا گفت: در پنج ماه گذشته در سطح کشور هزارو۹۰۰ فقره پرونده در رابطه با قاچاق چوب تشکیل دادیم که ۲هزارو۱۰۰ متر مکعب چوب کشف کردیم و همچنین دستگیری هزارو۹۵۰ نفر قاچاقچی چوب داشتیم که بیشتر آن‌ها برای استان‌های شمالی کشور بودند.»

وی در ادامه بیان کرد: توقیف هزارو۴۸۰ خودروی حمل چوب قاچاق و انهدام ۲۴۰ کوره غیرقانونی برای تولید زغال داشتیم، متأسفانه با توجه به قیمت بالای چوب و موانعی که در واردات وجود دارد، ریسک‌پذیری قاچاقچیان بالا رفته‌است، ولی ما با شدت با این موضوع در حال برخورد هستیم و توقع ما این است که سیستم قضایی با قاچاقچیان برخورد بازدارنده داشته باشد و با افرادی که مرتکب تکرار این جرم می‌شوند، برخورد جدی‌تری شود.»

آمار‌های فرمانده یگان حفاظت در حالی است که بعضی از جنگل‌نشینان عمدتاً معیشت خود را از این راه می‌گذرانند. در واقع وجود چند هزار روستا در داخل جنگل‌های کشور نقش مؤثری بر قاچاق درختان جنگلی می‌گذارد. بعضی از این درختان نیز در کوره‌های زغال که در دل جنگل‌ها و در داخل زمین حفر شده‌اند، به زغال تبدیل می‌شوند.

هر چند در برخی استان‌ها از یکی دو سال قبل آبگرمکن‌های خورشیدی در اختیار روستاییان و جنگل‌نشینان قرار داده شد تا از قاچاق چوب و تبدیل آن به زغال کاسته شود، اما سود به‌دست آمده از تولید زغال، همچنان قاچاقچیان را وسوسه می‌کند. کارخانجات و کارگاه‌های صنایع چوبی نیز بخش دیگر این ماجرا هستند.

جالب اینکه عضو سابق کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس با اشاره به اینکه منابع طبیعی کشور متولی مشخصی ندارد، گفت: در حال حاضر قاچاق چوب در جنگل‌های کشور (جنگل‌های شمال) بیداد می‌کند. متأسفانه دولت که متوجه قاچاق چوب از جنگل‌های کشور است بی‌خیال این موضوع شده و برای بنده جای سؤال دارد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد تصریح کرد: هر فردی بیاید و چند روزی در کمین جنگل‌ها باشد متوجه می‌شود قاچاق چوب در جنگل‌های کشور وجود دارد.

شریعت‌نژاد تأکید کرده‌است: در حال حاضر خرید یک قاطر در حاشیه برخی از جنگل‌ها برای حمل قاچاق چوب، ۱۵ میلیون تومان بوده و در این حد ارزش پیدا کرده‌است، این درحالی است، روستایی که زمانی یک قاطر در آن وجود نداشت، امروز از قاطر پر شده است که متأسفانه از آن‌ها برای قاچاق چوب استفاده می‌کنند.

نگاهی به جزئیات آمار‌های منتشر شده از سوی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها هم نشان می‌دهد در میان استان‌های شمالی کشور که بیشترین میزان و حجم کشفیات را به‌خود اختصاص داده‌اند، استان مازندران با ۳۰ درصد، بیشترین سهم قاچاق درختان جنگلی را به‌خود اختصاص داده و این میزان در حوزه ساری بسیار بیشتر از حوزه نوشهر است. استان گیلان نیز با اختصاص ۲۵ درصد از سهم قاچاق و پرونده‌های کشف شده در این خصوص، رشد قابل‌توجهی نسبت به سال قبل داشته‌است.

در میان استان‌های زاگرسی که در مجموع ۲۵ درصد پرونده‌های کشف‌شده در ۹ ماهه سال‌جاری را از آن خود کرده‌اند، استان فارس با ۷ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۴ درصد، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام با ۳ درصد به‌ترتیب سه رتبه اول سهم قاچاق درختان جنگلی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه این آمار با سال گذشته نشان می‌دهد استان چهارمحال و بختیاری هرچند امسال در صدر میزان قاچاق چوب قرار ندارد، اما همچنان در میان سه رتبه اول است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار