کد خبر: 1018668
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
بعد از تشکیل صف‌های طولانی برای خرید ارز از صرافی‌های بانکی به دلیل اختلاف نرخ با بازار آزاد، بانک مرکزی فروش ارز با کارت ملی را متوقف کرد، ولی برخی گروه‌ها می‌توانند هنوز از صرافی‌های بانکی ارز بخرند، اما به شرط ارائه مدارک کامل.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: طبق بخشنامه‌ای که بانک مرکزی به صرافی‌های بانکی ابلاغ کرده دیگر امکان فروش ارز سهمیه‌ای با ارائه کارت ملی در این صرافی‌ها وجود ندارد.

این درحالی است که پیش از این صرافی‌های بانکی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۲۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کردند. این میزان ارز به هر متقاضی فقط یک بار در سال فروخته می‌شد.

ولی از ظهر دیروز فروش ارز سهمیه‌ای در صرافی‌های بانکی متوقف شد؛ این تصمیم زمانی از سوی بانک مرکزی اتخاذ شد که همزمان با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز و ورود دلار به کانال‌های جدید قیمتی، صف‌های خرید ارز نیز مقابل صرافی‌های بانکی طولانی‌تر از قبل تشکیل و حتی در مواردی باعث دعوا‌های زرگری شد.

تصاویری که در روز‌های اخیر از مقابل صرافی‌های بانکی منتشر شده است بیانگر صف‌های بسیار طولانی بود؛ افراد حاضر در این صف‌ها به‌دلیل اختلاف نرخ دلار بانکی با آزاد ساعات طولانی در صف به‌امید خرید ارز دولتی و فروش در بازار آزاد و کسب سود حدوداً ۴میلیونی حضور پیدا می‌کردند.

بانک مرکزی از ظهر دیروز، اما به صرافی‌های بانکی دستور داد که دیگر مانند قبل نسبت به فروش ۲۲۰۰ دلار به هر فرد (کارت ملی) اقدام نکنند.

کسب اطلاع خبرنگار ما از بانک مرکزی بیانگر آن است که این سیاست فعلاً در دستور کار قرار دارد و مشخص نیست تصمیم سیاست‌گذار ارزی در آینده چه باشد.

در توضیحات ابلاغی به صرافی‌های بانکی آمده است که "به‌استناد تصمیمات متخذه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فروش اسکناس از محل سایر کد (۲۴) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف گردید بدین ترتیب فروش ۲۰۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی گردیده است.

شایان ذکر است که نیاز‌های واقعی مشتریان از جمله ارز مسافرتی بیماری، و دانشجویی و ... کماکان در شعب بانک‌ها و صرافی‌ها به متقاضیان ارایه می‌شود. "

باتوجه به تأکید بانک مرکزی برای تأمین ارز نیاز‌های واقعی مشتریان، صرافی‌های بانکی نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مسافران، بیماران، دانشجویان و ... اقدام می‌کنند و تنها فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی را متوقف کرده اند.

برهمین اساس، صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به گروه‌های هدف با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان درج شده است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار