کد خبر: 1018092
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود با اشاره به افزایش ۱۰‌برابری قیمت کود و سم، از پر بودن انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد و پرسید چرا این شرکت کود و سم‌هایی که وارد کرده توزیع نمی‌کند؟
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در یک ماه اخیر قیمت کود و سم مورد نیاز کشاورزان در کشور به شدت بالا رفته و حتی در برخی استان‌ها این نهاده کشاورزی در آستانه فصل کشت محصولات استراتژیک با کمبود شدیدی روبه‌رو است. کارشناسان صنعت کشاورزی معتقدند، کمبود کود از یک طرف و افزایش قیمت آن از سوی دیگر امنیت‌غذایی کشور را با مخاطره مواجه خواهد کرد؛ چراکه بانک مرکزی حتی در تخصیص ارز نیمایی به آفت‌کش‌ها هم مشکل دارد، مسائلی مانند تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا مشکلات ناشی از سیاست‌های ارزی کشور را تشدید کرده است و موجب‌شده که سیاستگذار در پیشبرد سیاست ارزی خود برای تأمین اقلام موردنیاز از جمله آفت‌کش‌ها با مشکلاتی مواجه شود، از این‌رو نگرانی فعالان این است که در سال‌۹۹ ارز به اندازه کافی و به‌موقع برای تخصیص وجود نداشته باشد و آفت‌کش‌های موردنیاز کشور تأمین نشود. با این حال باید دید آیا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی فکری به حال این تصمیم خلق‌الساعه دولت خواهد کرد یا اینکه اجازه خواهد داد دولت قیمت کود اوره را که یکی از نهاده‌های اصلی در صنعت کشاورزی است بالا برد.
 
کاهش ۴۰ درصدی تولید با حذف ارز دولتی واردات سم و کود

در همین خصوص سیدمهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود گفته است: با حذف ارز دولتی قیمت آفتکش‌ها و کود‌های شیمیایی چهار برابر افزایش پیدا می‌کرد، اما اکنون قیمت ارز نیمایی پنج برابر ارز دولتی است که این موضوع روی قیمت این کالا‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. این اتفاق یک فاجعه است؛ چراکه کشاورز توانایی خرید سموم با این قیمت را ندارد و این موضوع باعث کاهش تولید می‌شود. وی ادامه داد: ارزش سالانه کل سموم کشاورزی مورد نیاز کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار است و حدود ۷۰ درصد از این مقدار در داخل کشور میکس و به اسم تولید و فرمولاسیون روانه بازار می‌شود و چند برابر ارزی که صرف واردات کود و سموم می‌شود، به کشور برمی‌گردد؛ چون خروجی نهایی کار، صادرات میوه و تره‌بار است.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود تصریح کرد: اگر ارز دولتی برای واردات این اقلام از گروه کالایی اول به گروه کالایی دوم که مشمول ارز نیمایی است برود، کشاورز قادر به خرید نخواهد بود و شاهد کاهش ۳۰‌تا ۴۰‌درصدی تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود. از طرف دیگر، تأمین‌کنندگان مجبور به گرفتن وام از بانک‌ها می‌شوند و حداقل سود دریافتی بانک‌ها برای بخش بازرگانی ۲۰ درصد است که این به معنی افزایش قیمت سموم و در نهایت افزایش قیمت محصولات کشاورزی است.

در همین رابطه محسن احمد مخبری، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود در پاسخ به «دلایل افزایش قیمت سم و کود» اظهار داشت: باید از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرسید، چرا قیمت کود و سم را در سال موسوم به جهش تولید ۱۰‌برابر کرده است. وی افزود: این کود‌ها را شرکت خدمات حمایتی وارد کرده و با قیمت چند برابر توزیع می‌کند و هیچ نظارتی هم از طرف وزارت کشاورزی و سازمان حمایت روی این موضوع صورت نمی‌گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی زیر نظر وزارت کشاورزی بوده و کود‌ها را در سراسر کشور توزیع می‌کند، اظهار کرد: بخش دولتی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، مشکل ارز ندارد؛ چراکه ارز اختصاص یافته در ابتدای امر سهم شرکت خدمات حمایتی بوده‌است و به راحتی کود مورد نیاز را وارد می‌کند، ولی با این وجود بخش خصوصی با مشکل واردات مواجه و عمدتاً کود و سم را با ارز نیمایی و آزاد وارد کشور می‌کند، به همین دلیل تفاوت قیمت‌ها و نوسان بسیار فاحش است و باعث بی‌ثباتی می‌شود.

مخبری تصریح کرد: این امر لطمه بزرگی به جهش تولید وارد می‌کند، چون کشاورزی که مجبور می‌شود، کود ۵۰‌هزار تومانی را ۵۰۰ هزار تومان خریداری کند، خود به خود محصولش کمتر خواهد شد و به تبع آن بازار دچار مشکل تهیه و توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه سم و کود ارتباطی با یکدیگر ندارند، خاطرنشان کرد: شرکت خدمات حمایتی در حال حاضر کود وارد می‌کنند و مقداری هم سم در گمرکات کشور هست که، چون واردکننده‌ها نتوانسته‌اند با بانک‌ها تسویه کنند، هنوز مجوز ترخیص نگرفته‌اند. مصرف ما در زمینه سم، سالانه ۲۷ تا ۳۰‌هزار‌تن است که مقداری به صورت کنسانتره و مقداری هم به صورت آماده وارد می‌شود.

وی افزود: انبار‌های وزارت جهاد و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پر از کود و سم است و تا یکسال دیگر کفاف کشور را می‌دهند، ولی متأسفانه آن‌ها در بازار توزیع کافی نمی‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار