کد خبر: 1016915
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی در کشورمان اگرچه با شیب نزولی کلی همراه است، اما کرونا در کشور هنوز تمام نشده و همچنان نبردی نفسگیر میان ویروس تاجدار و یکایک ما ادامه دارد. طبق گزارش وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۴ شهریور ماه ۲ هزار و ۲۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۹ نفر از آن‌ها بستری شدند تا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر برسد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اگر چه عاشقان حسینی و اهالی همیشگی هیئت و عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نمره قبولی گرفتند و معدود جلسات روضه حضوری سرور و سالار شهیدان با رعایت کامل فاصله‌گذاری‌ها و نکات بهداشتی برگزار شد، اما حالا و در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی سیستم بهداشت و درمان کشور با یک نگرانی جدی مواجه است و آن افزایش سفر‌ها در این تعطیلات است که می‌تواند بمب ساعتی ویروس کرونا را جابه‌جا کند و دوباره کار دست همه بدهد. آن هم در شرایطی که با همراهی اجتماعی در استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی در آمار بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا هستیم، اما بی‌توجهی برخی افراد به توصیه‌های بهداشتی و دل به دریا زدن آن‌ها می‌تواند یک بار دیگر هر آنچه را کادر درمان و مردم با تلاش شبانه‌روزی و چنگ و دندان رشته‌اند، پنبه کند. بر همین اساس و برای پیشگیری از شیوع دوباره کرونا به دلیل افزایش سفر‌ها در ایام تعطیلات عاشورا و تاسوعا پلیس راه کشور، تردد در جاده‌های هراز و کندوان را از پایتخت به سمت مازندران ممنوع اعلام کرد؛ اقدامی که اگر برای دیگر شهر‌های پرتردد کشور هم اجرایی شود، می‌تواند تأثیر خوبی در کنترل شیوع بیماری داشته باشد.

آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی در کشورمان اگرچه با شیب نزولی کلی همراه است، اما کرونا در کشور هنوز تمام نشده و همچنان نبردی نفسگیر میان ویروس تاجدار و یکایک ما ادامه دارد. طبق گزارش وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۴ شهریور ماه ۲ هزار و ۲۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۹ نفر از آن‌ها بستری شدند تا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر برسد.

طی همین زمان ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۳۱۳ هزار و ۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۲۲۷ شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۱۰ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و موارد ابتلا و بستری بیماری در کشور روندی نسبتاً کاهشی دارد. وی مهم‌ترین عامل در این زمینه را رعایت بیشتر و جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده جدی‌تر و همگانی‌تر از ماسک توسط مردم فهیم کشورمان دانست و افزود: «تداوم این روند کاهشی در کشور ارتباط مستقیم با رفتار بهداشتی ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و هر گونه سهل‌انگاری و عادی‌انگاری موجب توقف این روند کاهشی‌شده و احتمال خیز مجدد بیماری را تقویت خواهد کرد.»

گل کرونا در دقیقه ۹۰

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم در حاشیه مراسم افتتاح ۱۶۴ پروژه آموزشی، بهداشتی و درمانی با تأکید بر تلاش شبانه‌روزی برای مهار پیک دوم کرونا و کاهش مرگ و میر‌ها به حداقل افزود: «خواهشم از مردم این است که عادی‌انگاری نکنند، بار و بندیل سفر نبندند و در ایام محرم به گونه‌ای عزاداری کنند که هم محرمی باشکوه داشته باشیم و هم هیچ عزادار امام حسین تب‌دار از مجلسی خارج نشود.»

وی با تأکید بر اینکه کرونا در دقیقه ۹۰ به ما گل زد، با تأکید بر ضرورت پرهیز از عادی انگاری اوضاع و از سر گرفتن سفر‌ها تصریح کرد: «ما بیشترین گرفتاری را هنوز در استان مازندران داریم. هنوز هم خیز استان مازندران را شاهدیم. بیشترین عارضه را در استان مازندران به دلیل سفر‌ها داریم. اگر سفر در اشاعه بیماری نقش نداشت، ویروس ووهان چین چگونه منتشر شد؟ خواهشم این است که سفر‌ها را واقعاً انجام ندهند.»

ممنوعیت تردد در مازندران

حالا با توجه به حساسیت استان مازندران براساس محدودیت‌های ترافیکی اعمال‌شده از سوی پلیس راه کشور، روز‌های تاسوعا و عاشورا تردد در جاده‌های هراز و کندوان از پایتخت به سمت مازندران ممنوع است. با وجود این، اما همچنان راه‌ها برای سفر در ایام تعطیلات باز است و مردم می‌توانند از مسیر‌های جایگزین حتی خودشان را به شهر‌های ساحلی مازندران برسانند. بنابراین شاید لازم باشد تا برای کنترل سفر‌ها همچون ایام عید، از ورود خودرو‌هایی با پلاک غیربومی به استان‌ها و شهرستان‌های پرتردد و مسیر‌های گردشگری جلوگیری شود تا مانع از آن شویم که مهار کرونا بیشتر از این از دستمان خارج شود.

درباره کرونا هیچ چیز نمی‌دانیم!

علی‌اکبر حق‌دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا هم با اشاره به پیچیدگی ویروس کرونا و رفتار‌های متفاوت در کشور‌ها و حتی استان‌های کشور خودمان گفت: «نمی‌دانیم در دقیقه چندم این بازی و در کدام نیمه هستیم، از نیمه اول گذشته‌ایم یا خیر. ماهیت این ویروس بسیار پیچیده است و تغییراتی نیز داشته‌است و در نقاطی بیماری ضعیف و در نقاط دیگر قوی شده‌است. ما حتی نمی‌دانیم در آن نقاطی که ویروس به شکل ضعیف‌تری عمل کرده‌است، عوارض و عواقب آن در بلند‌مدت چگونه خواهد بود، بنابراین در این زمان شرط عقل این است که بیشترین مقابله ما با ویروس در مباحث پیشگیری باشد، بدون آنکه ایجاد اضطراب و استرس کنیم.»

حق‌دوست در ارتباط ویدئو کنفرانسی درباره برآورد تعداد مبتلایان به کرونا در کشور هم گفت: در این خصوص از آنجایی که برخی افراد بدون علامت مبتلا می‌شوند نمی‌توانیم عدد دقیقی بگوییم؛ برخی افراد ممکن است هیچ‌گونه علامتی نداشته باشند و حتی افزایش آنتی‌بادی نیز در خونشان اتفاق نیفتد. برخی مطالعات نشان می‌دهد شاید تا ۳۰درصد افراد حتی واکنش ایمنی اولیه نسبت به بیماری نداشته باشند که این عدد درصد قابل‌توجهی است. اگر سؤال این باشد که تاکنون با توجه به این شرایط چند نفر در کشور به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌باشند، پاسخ این است که نمی‌دانیم. البته شاید بتوان از طریق مدل‌سازی‌های ریاضی اعداد و ارقامی را برآورد کرد، اما این اعداد از ۲ میلیون نفر تا ۲۵ میلیون نفر می‌تواند متفاوت باشد که مشاهده می‌کنید اعدادی با عدم قطعیت هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار