کد خبر: 1016363
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
سیدعبدالله متولیان
هفته اول شهریورماه که به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر به‌عنوان هفته دولت نامگذاری شده بهانه خوبی برای نقد عملکرد یک‌ساله دولت‌ها محسوب می‌شود. هفته دولت در واقع هفته تجلیل از شهیدان رجایی و باهنر و توجه به ویژگی‌های ممتاز و والای آن دو بزرگوار بوده که در اوج اقتدار سیاسی و اقبال اجتماعی، بر صفات بارز انسانی نظیر: تواضع، عشق به مردم، خود را خادم مردم دانستن، پرهیز از نخوت و غرور، دشمن شناسی و داشتن مرز با دشمن و دشمن ستیزی، تقوی و ورع سیاسی، نقدپذیری، سلوک مردمی، بی اعتنایی و پرهیز از دنیاطلبی و تکاثر ثروت، عدالت‌خواهی، پاک‌دستی و مبارزه عملی با انواع فساد، داشتن روحیه جوانی و... تأکید داشتند. در واقع عملکرد دولت‌ها در این هفته با شاخص رجایی و باهنر ارزشیابی می‌گردد و مردم انتظار دارند سایه دولت رجایی و باهنر را بر سر خود ببینند.

مطالعه نقد‌های منصفانه و درون نظام و نشستن پای درد دل مردم و فعالان اقتصادی و مروری اجمالی بر کارنامه آقای روحانی در دو دولت یازدهم و دوازدهم، متأسفانه گویای این است که نشانه مؤثری از فعالیت جدی دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم مشاهده نشده و فاصله معناداری بین وعده‌های روحانی در تبلیغات انتخاباتی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ با عملکرد دولت مشاهده می‌شود. بی‌شک دولت روحانی طی سال‌های اخیر تمام بضاعت و توان خود را برای حل مشکلات و گشودن قفل‌ها و گره‌های کور بکار بسته و در این راه اگرچه توفیقاتی هم داشته، اما عواملی نظیر تورم، بیکاری، کاهش وحشتناک ارزش پول ملی، فساد، سوءمدیریت، افزایش لجام‌گسیخته قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم، افزایش غیرقابل توجیه قیمت ارز، حوادث آبان‌ماه ۹۸، بیکاری و ده‌ها مسئله و موضوع مهم دیگر، نگاه مردم را نسبت به دولت جناب آقای روحانی منفی نموده و کشور را در دوقطبی موافقین و مخالفین روحانی گرفتار کرده که در این میان، سهم مخالفان روحانی چندین برابر موافقان وی بوده و عموم مردم دولت و شخص روحانی را مقصر اصلی بروز و تشدید مشکلات کشور دانسته و سهم عوامل بیرونی نظیر تحریم‌ها و ویروس دردسرساز کرونا را بسیار ناچیز می‌دانند.

سال ۹۹ در شرایطی هفته دولت برگزار می‌گردد که علاوه بر ادعای بحق مردم، دولت و شخص جناب روحانی هم بر درگیر شدن کشور با سخت‌ترین شرایط ممکن در سال ۹۹ اذعان دارد. دولت محترم وجود بیماری کرونا را مهم‌ترین دلیل مصائب دولت و سختی‌های فراروی ملت و اقتصاد می‌داند که البته کمترکسی در تأثیرپذیری اقتصاد کشور از پیامد‌های ویروس کرونا تردید دارد، اما آنچه که مورد تردید و مناقشه جدی است میزان این تأثیرپذیری در کنار ده‌ها عامل مؤثر دیگر است. باید مشخص شود با کدام معیار و شاخص علت مشکلات کشور را به کرونا ارجاع می‌دهیم. حقیقت این است که سر و کله کرونا عملاً از اسفند سال ۹۸ در کشور پیدا شده و حداقل در مشکلات سال‌های گذشته هیچ نقش و تأثیری نداشته است. این در حالی است که کشور طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به صورت پی درپی رکود سنگین و رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده و اوضاع جاری بیش از آن‌که متأثر از کرونا باشد متأثر از عملکرد دولت در سال‌های گذشته است. منصفانه‌ترین تحلیل و بررسی در کارنامه دولت این است که ضمن احترام به نظرات دولتی‌ها در باره علت مشکلات اقتصادی و نادیده نگرفتن تلاش‌ها و خدمات دولت در حل مشکلات اقتصادی، عملکرد دولت در سال ۹۸ را در بازه زمانی هفت سال گذشته (و یا حداقل در بازه زمانی دولت دوازدهم) مورد ارزیابی قرار دهیم. فراموش نمی‌کنیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حضرت امام خامنه‌ای در چهارم شهریور سال ۹۶ در اولین دیدار سالانه دولت دوازدهم با علم و اشراف به اوضاع جاری کشور، ۱۲ توصیه و ۱۶ نکته بسیار مهم را به دولت متذکر شدند و امروز پس از سه سال، مردم و اصحاب رسانه مشتاقانه منتظر گزارش عملکرد دولت درباره توصیه‌ها و نکات ابلاغی رهبری هستند. انتظار مردم این است که دولت محترم در هفته دولت امسال گزارش جامعی از کارنامه هفت ساله منتهی به سال پایانی دولت دوازدهم ارائه نماید.

آنچه مردم طی هفت سال گذشته مشاهده کرده و می‌کنند این است که ضعف‌ها، آسیب‌ها، نقص‌ها و تهدید‌ها همواره بر نقاط قوت و فرصت‌ها غلبه داشته است. عمده وعده‌های داده شده محقق نشده است. زلف همه مشکلات کشور به برجام و ناکجاآباد بیگانگان گره زده شده است. از ظرفیت‌های بالای کشور همواره غفلت شده است. از نیروی عظیم جوانی کشور استفاده کمی شده است. روحیه فعالیت جهادی در عملکرد دولت کمتر مشاهده شده است. ضریب جینی از عدد صفر فاصله گرفته و همواره فاصله فقیر و غنی بیشتر شده است. سفره مردم همواره کوچک‌تر و کوچک‌تر شده و فقر عمومی نظام خانواده و فرهنگ عمومی را به شدت مورد تهدید قرار داده است. نفوذ جریانی در کشور به شکل ملموسی افزایش یافته است. فاصله طبقاتی و اشرافی‌گری دولتی مردم را به شدت آزار داده است و این مثنوی تا ناکجاآباد ادامه دارد.

در پایان این وجیزه توصیه‌ها و نکات مورد نظر رهبری در سال آغازین دولت دوازدهم (سوم شهریورماه ۹۶) را مجدداً یادآوری کرده و تأکید می‌گردد که اصول: «شفافیت»، «اتاق شیشه ای» و «دانستن حق مردم است» اقتضا دارد که دولت محترم گزارشی شفاف و دقیق از عملکرد سه ساله خود منطبق با توصیه‌های مذکور و نامگذاری سال‌های گذشته ارائه نماید:

۱- «لزوم داشتن روحیه جهادی و تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر و بدون چشمداشت»، ۲ - «تیمی عمل کردن و داشتن روحیه تعاون و همکاری همه اعضای هیئت دولت برای تحقق اولویت‌ها»، ۳ - «لزوم ایجاد و حفظ و تقویت روحیه مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری»، ٤ - «کمک و مساعدت به حرکت‌های خودجوش و جهادی مردمی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی و خدماتی»، ۵ - «تمرکز بر اولویت‌ها و تمرکز بر اولویت اقتصادی به‌عنوان اولویت اصلی و واقعی کشور»، ۶ - «توسعه ارتباط نزدیک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم از طریق توسعه سفر‌های استانی و گسترش شبکه ارتباط مردمی»، ۷ - «انتخاب مدیران با در نظر گرفتن کارآمدی، تدین، انقلابی بودن، پرکاری و جهادی عمل کردن منطبق با سند تحول آموزش و نقشه جامع علمی کشور»، ۸ - «داشتن شجاعت و روحیه خطرپذیری در تصمیم‌گیری‌ها با در نظر گرفتن اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز»، ۹ - «داشتن برنامه دقیق علمی»، ۱۰ - «تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات معیشتی مردم»، ۱۱ - «پرهیز از دادن آمار‌های متناقض مانند تورم تک‌رقمی در تناقض باقدرت خرید مردم»، ۱۲ - «اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی»، ۱۳ - «کنترل و جلوگیری از رشد نقدینگی»، ۱٤ - «مبارزه قوی و با برنامه با مسئله قاچاق»، ۱۵ - «پرهیز از تصدی‌گری و دست به دست شدن بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی توسط دولت و جدیت در واگذاری واقعی آن‌ها به بخش خصوصی»، ۱۶ - «برخورد جدی با مفاسد اقتصادی»، ۱۷ - «سرعت بخشی به جهت‌گیری دولت از اقتصاد رانتی و نفتی به اقتصاد مولد و مردمی»، ۱۸ - «تهیه سند راهبردی آمایش سرزمینی کشور»، ۱۹ - «سرعت بخشی به تحقق اقتصاد مقاومتی»، ۲۰ - «استفاده بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی جوان کشور»، ۲۱ - «پایبندی و پافشاری بر مواضع و هنجار‌هایی نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم‌ستیزی و مخالفت با نظام سلطه»، ۲۲ - «گشودن چتر دیپلماسی کشور بر همه کشور‌ها منطبق با سیاست‌ها و اصول راهبردی قانون اساسی و عدم تکیه بر حفظ و توسعه روابط با چند کشور خودخواه و زیاده‌طلب اروپایی»، ۲۳ - «انتخاب دیپلماسی چابک، سریع، هوشیار، به‌روز و انقلابی»، ۲٤ - «مدیریت درست و منطقی صادرات و واردات»، ۲۵ - «تحمل شنیدن صدای مخالف»، ۲۶ - «پیگیری و نظارت دقیق بر زیرمجموعه»، ۲۷ - «برنامه‌ریزی برای حل مسئله روستاها»، و ۲۸ - «تقویت انس با قرآن و دعا و داشتن نیت الهی برای خدمت به مردم به‌عنوان بندگان خدا».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار