کد خبر: 1014762
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۴
دنیا حیدری
تشکیل شورای سیاستگذاری حفاظت از ورزشکاران در راستای تأمین امنیت و سلامت ورزشکاران ملی به عنوان قلب فعالیت‌های سازمان‌های المپیکی و جنبش المپیک اگرچه با توصیه‌های مکرر کمیته بین‌المللی المپیک بود، اما بدون تردید اقدامی ارزشمند است که در آخرین ماه‌های سال گذشته انجام شد. شورایی که نخستین گام آن برگزاری کارگاه توجیهی- آموزشی را برای مدیران اجرایی فدراسیون‌های المپیکی است، آن هم با هدف آشنایی با مفاهیم و دستورالعمل‌های کمیته بین‌المللی المپیک در راستای حفاظت از ورزشکاران، آشنایی با ابعاد روانشناسی، اخلاقی، فرهنگی و دینی، ابعاد حقوقی و قانونی و آشنایی با فرآیند‌های داخلی.

در میان تمام بی‌تفاوتی‌ها و سهل‌انگاری‌ها این یکی حتی اگر با اجبار و توصیه هم باشد، اتفاق خوبی است که می‌تواند روزنه امیدی برای گام برداشتن در مسیر درست باشد، به خصوص برای مدیران ورزش ایران که طی سال‌های اخیر همواره ثابت کرده‌اند با هیچ ارفاقی نمی‌توان آن‌ها را در قالب‌های مدیریتی استاندارد جا داد. حالا، اما برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیرانی که تجربه نشان داده تا چه اندازه نیازمند آموزش‌های مدیریتی هستند، می‌تواند گامی رو به جلو باشد.

صدالبته که مدیران ورزش ایران به آموزش‌هایی بسیار اساسی‌تر نیاز دارند تا اندکی هم که شده به قالب مدیریتی استاندارد دنیا نزدیک شوند و بی‌تردید باید کارگاه‌های آموزشی بسیاری را با موضوعاتی خیلی مهم‌تر و با اولویت‌هایی بالاتر برگزار کرد، اما با تمام این تفاسیر کارگاه آموزشی که قرار است شهریورماه با هدف حفاظت از ورزشکاران برگزار شود، می‌تواند گام نخست باشد. روی اصول اگر قرار به برگزاری این دست کارگاه‌های آموزشی بود شاید به این زودی‌ها نوبت به کارگاهی که قرار است کمتر از یک ماه دیگر برگزار شود، نمی‌رسید. اما در بلبشوی فوتبال ایران هر روزنه‌ای می‌تواند امیدوار‌کننده باشد. ضمن اینکه کارگاهی که قرار است برگزار شود با توجه به اهدافی که مدنظر دارد، بی‌محتوا یا حتی غیرضروری نیست و اتفاقاً می‌تواند تأثیرات مثبتی را به دنبال داشته باشد. در واقع مقایسه‌ها امروز از آن جهت انجام می‌شود که عدم علم و آگاهی مدیریتی در ورزش بیداد می‌کند و همین مسئله که مهم‌ترین عامل بی‌کفایتی‌های مدیریتی است، سبب می‌شود این ذهنیت به وجود آید که اولویت باید با کارگاه‌های آموزشی به مراتب مهم‌تری بود. حال آنکه اگر همین مسئله باعث شود ورزش کشور و مدیریت آن گامی رو به جلو بردارند، نمی‌توان از اهمیت تصمیم شورای سیاستگذاری در خصوص برپایی کارگاه آموزشی با هدف حفاظت از ورزشکاران چشم‌پوشی کرد و اهمیت آن را نادیده گرفت.

بدون تردید این اقدام قابل قبول که از اهمیت آن نباید به سادگی گذشت باید در زوایای مختلف انجام شود تا بتوان تغییری در دیدگاه‌های مخدوش مدیریتی ورزش کشور ایجاد کرد.

تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری کارگاه توجیهی- آموزشی برای مدیران با هدف آشنایی با مفاهیم، قوانین و دستورالعمل‌ها برای محافظت از ورزشکاران باید استارت برپایی کارگاه‌های آموزشی بعدی باشد برای ارتقای سطح دانش مدیریتی آن‌هایی که این روز‌ها صندلی‌های مهم ورزش را به تصرف خود درآورده‌اند، اما آگاهی نداشتن آن‌ها از علم مدیریت و ناآشنایی با قوانین و مفاهیم باعث شده، نه فقط سودی برای ورزش کشور نداشته باشند که ضرر‌های هنگفتی را نیز متوجه آن کنند. مدیرانی که به واسطه روابط و نه ضوابط بر مسند قدرت نشسته‌اند، بی‌آنکه دانش لازم را داشته باشند. اما چرا حالا که نمی‌توان حضور آن‌ها را در ورزش ریشه‌کن کرد، گامی برای بالا بردن دانش و اطلاعات آن‌ها برنداشت و با برپایی کارگاه‌های آموزشی نظیر آنچه قرار است به زودی برگزار شود، آنان را وادار به یادگیری و آشنایی با مفاهیم و قوانین نکرد.

 کار درست سزاوار تقدیر و ستایش است، اما این کار درست را باید تمام و کمال انجام داد و الگو قرار داد برای حل و فصل یک به یک مشکلات که اهم آن به عدم توانایی مدیران برمی‌گردد. مدیرانی که از همین امروز می‌توان آن‌ها را به اجبار هم که شده پای میز درس نشاند و با بالا بردن دانشی که تا به امروز از آن محروم بوده‌اند، گامی در راستای سعادت ورزش و آینده‌ای روشن برای آن برداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار