کد خبر: 1014232
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
محققان پژوهشگاه ابن سینا با استفاده از روش‌های «سلول‌شناسی» روش درمانی دقیق‌تری را در مقایسه با روش‌های مرسوم برای درمان ناباروری مردان عرضه کردند. آن‌ها امیدوارند بتوانند با اجرای طرح پایلوت آن، این روش را در سال‌های آینده به صورت فراگیر ارائه دهند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سعید آراسته، جراح و فلوشیپ کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به تکنیک‌های درمان ناباروری مردان اظهار کرد: بیشتر روش‌های نوینی که برای بهبود بخشی درمان ناباروری مردان وجود دارد، در زمینه تشخیص بهتر و اقدامات درمانی بهینه‌تر بر اساس تشخیص است.

وی افزود: در این راستا اخیراً علاوه بر بررسی پارامتر‌های باروری که شامل تعداد، شکل، حرکت و حجم اسپرم و شرایط عفونی است، با اقدام نسبت به بررسی وضعیت DNA اسپرم اطلاعاتی را کسب کردیم؛ چراکه این اطلاعات فاکتور بسیار مهمی است.

آراسته با اشاره به کاربرد روش‌هایی، چون «متابولومیکس» و «ژنومیکس» برای درمان ناباروری مردان خاطر نشان کرد: سلول‌های اسپرم سلول‌هایی هستند که در مایع «سیمنال» حیات دارند و این مایع تأثیراتی روی شرایط کیفی اسپرم و عملکرد طبیعی آن‌ها که بارور است، دارند.

وی اضافه کرد: تاکنون همه بررسی‌ها برای درمان ناباروری مردان متمرکز بر سیتولوژی (سلول‌شناسی) بوده‌است، به این معنا که در بررسی‌ها به دنبال حرکت اسپرم‌ها و تعداد و کیفیت آن‌ها بودیم؛ ولی در روش «اومیکس» سعی می‌شود که محیط اطراف اسپرم نیز مورد بررسی قرار داده شود و بر اساس آن اقداماتی اجرایی شود که منجر به بهبودی شود.

جراح و فلوشیپ کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، این روش‌ها را همانند روش‌های درمانی دیابت دانست که در آن تنها لوزالمعده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، بلکه با استفاده از روش‌های سلول شناسی سایر عوامل مؤثر بررسی خواهد شد و سپس یادآور شد: روش «متابولومیکس» نیز در این راستا مطرح شده و ما در مراحل نهایی اجرای طرح پایلوت و مطالعه محدود این روش هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده از روش متابولومیکس به صورت فراگیر در درمان ناباروری مردان استفاده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار