کد خبر: 1011783
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
سال‌هاست فعالان بازار فولاد از جولان مافیای این صنعت در سایه عدم نظارت وزارت صمت بر نحوه توزیع و فروش آهن و محصولات فولادی در بازار گلایه می‌کنند. اخیراً نیز با اوج‌گیری کشمکش تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد، ماراتنی جدید برای افزایش قیمت‌ها آغاز شده و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی این صنعت را با بلا‌تکلیفی مواجه کرده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در هفته‌های اخیر، سیر صعودی قیمت فولاد در کشور موجب اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان شده است. برخی از فعالان بازار گرانی‌های اخیر آهن و محصولات فولادی را به بازی‌های پشت پرده مربوط می‌دانند و معتقدند کاهش عرضه از یک سو و واسطه‌گری دلالان از سوی دیگر موجب افزایش قیمت فولاد شده است، اما آنچه مورد نقد صنایع پایین‌دستی فولاد است، نظارت ضعیف وزارت صمت بر توزیع فولاد می‌باشد، زیرا با افزایش قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته، بسیاری از توزیع‌کنندگان از فروش کالا خودداری کرده و با اعلام قیمت‌های نجومی، خریداران را دچار سردرگمی کرده‌اند.

ورود مجلس به ماجرای گرانی قیمت فولاد

گرانی‌های اخیر فولاد و کمیاب شدن آن در بازار موجب واکنش نمایندگان مجلس نیز شده است، به طوری که ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سؤال که به رغم رکود ساخت و ساز چرا قیمت‌ها به دو برابر افزایش یافته است، خواستار پاسخگویی سرپرست وزارت صمت به این ابهامات شده است.

انتقاد انبوه‌سازان از نفروختن آهن‌آلات در بازار

همچنین دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از عدم نظارت وزارت صمت در بازار فولاد و آهن‌آلات گفت: در این بازار مافیا جولان می‌دهد و قیمت‌ها روزانه در حال افزایش است.

فرشید پورحاجت در گفتگو با تسنیم با اشاره به اینکه بازار فولاد و آهن به حال خود رها شده است و هیچ نظارتی بر آن‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: هیچ کمبود و مشکل برای تولید و فروش فولاد در کشور نداریم، اما متأسفانه در نبود نظارت شرکت‌های فولاد از انحصار موجود در بازار سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه این انحصار به رانت تبدیل شده است، افزود: این مسئله باعث شده تا قیمت فولاد به صورت روزانه افزایش یابد، هیچ اقتصادی چنین اتفاقی را نمی‌تواند بپذیرد.

وی تصریح کرد: جایگاه نهاد‌های نظارتی این روز‌ها در حوزه فولاد بسیار ضعیف است، هم اکنون در کارخانه‌های فولاد، شمش فولاد به فور وجود دارد، اما توزیع قطره‌چکانی باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده و متأسفانه این روند باعث افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان یادآور شد: در تیرماه امسال قیمت میلگرد از کیلویی ۷ هزار تومان به ۱۱ هزارو ۷۰۰ تومان افزایش یافته است، مگر چه اتفاقی در کشور روی داده که فولاد اینقدر افزایش قیمت داشته باشد.

پورحاجت گفت: شاید عنوان شود که فولاد از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند، ما به عنوان فعال بخش خصوصی از قیمت‌های بازار آزاد استقبال می‌کنیم، اما این کار شرایط و ضوابطی دارد، نمی‌شود شرکت‌های فولادی منابع ملی کشور از جمله سنگ‌آهن، آب، برق و گاز را به ریال دریافت کنند و بعد فروش را با دلار انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر وضعیت صادرات محصولات فولادی کشور پررونق نیست، افزود: از سوی دیگر تحولی در ساخت و ساز مسکن کشور نداشته‌ایم که بگوییم قیمت فولاد را عرضه و تقاضا تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه انبار کارخانه‌ها مملو از فولاد است، اما به بازار عرضه نمی‌شود، اظهار کرد: به رغم مکاتبات فراوان کانون سراسری انبوه‌سازان با وزارت صمت، متأسفانه این وزارتخانه واکنش مثبتی به این موضوع نشان نداده است.

وی تأکید کرد: باید از سرپرست وزارت صمت این سؤال پرسیده شود که تکلیف گرانی‌های روزانه فولاد که بر ساخت و ساز مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور تأثیرات منفی بزرگی گذاشته چه می‌شود؟ باید هر چه سریع‌تر جلوی جولان مافیای فولاد در بازار فولاد گرفته شود

کشمکش سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها

در این آشفته‌بازاری که دلالان فولاد در بازار به راه انداخته‌اند، کشمکش بین تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن بر سر قیمت محصولات زنجیره فولاد و صدور یا عدم صدور سنگ‌آهن آغاز شده است و هر یک برای افزایش قیمت باهم رقابت می‌کنند و همین امر موجب نابسامانی بازار نیز شده است. در این خصوص مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: مسئله این است که در زنجیره تولید فولاد منافع به طور برابر تقسیم نشده است.

امیر صباغ افزود: از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار به جذابیت بازار‌های صادراتی برای فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها انجامیده و به تنش موجود در زنجیره دامن زده است و در حالی که منافع حلقه‌های زنجیره باید در یک راستا باشد، هر یک از حلقه‌ها به دنبال کسب سهم خود از زنجیره است.

وی افزود: در این شرایط از دولت انتظار می‌رود تعادلی در زنجیره برقرار کند تا متناسب با تحولات بین‌المللی سود در زنجیره توزیع شود و فعالان زنجیره به جای پرداختن به تنش‌های کنونی تمرکز خود را بر سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش افزوده صرف کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار