کد خبر: 1011775
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
با وجود هشدارهای کارشناسان درباره تبعات تزریق پول پرقدرت بر تورم عمومی، به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس برای تصویب وام کلان و ارزان قیمت به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی به جمع بندی رسیده اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طرح احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی که در روزهای اخیر بین مجلس و وزارت راه و شهرسازی چکش کاری شده با محوریت ارائه وام کم‌بهره در آستانه تقدیم به هیئت رئیسه مجلس قرار دارد. هرچند این تسهیلات برای حوزه ساخت و ساز در نظر گرفته شده اما قطعاً بازار مسکن از آن منتفع می‌شود و می‌تواند نوساناتی را در این بخش به دنبال بیاورد.

برنامه فردا به صحن علنی مجلس می رود

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره طرح تولید مسکن انبوه گفته که قرار بر این است فردا چهارشنبه (اول مرداد) طرح تولید انبوه مسکن تحویل هیئت رئیس شده و اعلام وصول شود. محمدرضا رضایی کوچی عمده محورهای این طرح را تسهیلات ارزان قیمت، زمین ارزان قیمت و مصالح ساختمانی ارزان قیمت عنوان کرده است. پیش از این هم نمایندگان مجلس از پیشنهاد پرداخت وام با نرخ سود ۹ درصد برای احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی سخن گفته بودند.

رضایی کوچی از نیاز بخش ساخت ساز به حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سخن گفته است. البته بعضی از کارشناسان معتقدند برای احداث یک میلیون مسکن با کلیه خدمات زیربنایی و روبنایی به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است. از طرف دیگر با توجه به طرح مسکن مهر که هرگز نتوانست تعادل را در بازار مسکن ایجاد کند اما در افزایش نرخ تورم در دولت‌های گذشته اثرگذار بود، هشدار می‌دهند که هر نوع منابع پرقدرت در بازار مسکن اثرات تورمی در کلیه سطوح اقتصاد خواهد داشت؛ موضوعی که البته رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به آن اذعان دارد.

وی درباره تبعات تزریق نقدینگی در بازارهای اقتصادی اظهار کرد: درست است که تزریق حجم بالایی از نقدینگی به بازار ساخت و ساز مسکن موجب تشدید تورم اقتصادی می شود، اما به نظر باید میان تشدید تورم و افزایش چند برابری قیمت مسکن، قیاس صورت گیرد.

این برنامه دولت ظاهراً با چراغ سبز مسئولان وزارت راه و شهرسازی همراه است. چند روز قبل محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسات همفکری وزارتخانه با نمایندگان مجلس برای احداث یک میلیون واحد مسکونی به ایسنا گفته بود: موضوع احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در طرح جامع مسکن نیازسنجی شده و در قانون برنامه وجود دارد لذا بستر این طرح آنجاست. اما مسلماً دولت سازنده نیست و باید برای بخش خصوصی شرایط ساخت و ساز را فراهم کند که امیدواریم با کمک مجلس این شرایط آسان شود.

نرخ سود تسهیلات طرح هنوز مشخص نیست

محمودزاده در پاسخ به این سوال که شنیده می شود برای طرح احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد در نظر گرفته شده است گفت: مسئولیت تأمین مالی به عهده مسئولان بانک مرکزی است که همکاری قابل ملاحظه‌ای داشته و در جلسات متعدد هم شرکت کردند اما نتیجه نهایی و اینکه چقدر تامین مالی خواهند کرد یا نرخ سود تسهیلات چه رقمی خواهد بود مشخص نیست.

جدا از طرح احداث یک میلیون خانه، وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته برنامه تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است. با وجود آنکه نرخ سود وام مسکن ملی ۱۸ درصد است و معاون وزیر می گوید دولت از ورود مستقیم به ساخت و ساز اجتناب خواهد کرد، به نظر می رسد نحوه تامین مالی احداث یک میلیون واحد نوعی بازگشت به پروژه های مسکن دولتی است؛ پروژه‌ای با عنوان مسکن مهر که پس از اجرای آن قیمت مسکن ۵۰۰ درصد و قیمت زمین ۷۰۰ درصد رشد کرد.

یک کارشناس: ساخت یک میلیون خانه در سال واقع‌بینانه نیست

مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره طرح مجلس و دولت برای احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به ایسنا گفت: تولید یک میلیون خانه در سال نیاز به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد. کل بودجه عمرانی دولت کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ لذا صحبت از طرح‌های بزرگ مقیاس مسکن در حد شعار خواهد بود و قابلیت تحقق ندارد.

وی افزود: دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، کاهش صادرات و رکود ناشی از کرونا دچار کمبود منابع شده و نوساناتی که در بازارهای مسکن، بورس، ارز و طلا می‌بینیم در واقع انعکاسی از خشکی منابع دولتی است.

به گفته سلطان محمدی، دولت مجبور است به اطراف شهرها برود که بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌ها را خواهد داشت؛ لذا در خوشبینانه‌ترین حالت معادل همین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را باید خرج زیرساخت‌ها کند. چنین منابعی موجود نیست؛ پس نباید شعارهایی مثل احداث یک میلیون خانه در سال بدهیم که امکان تحقق آن وجود ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
1
آخوندی باید محاکمه شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار