کد خبر: 1011070
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
نظری بر یک یادمان نوانتشار برای زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ‌نصرالله شاه‌آبادی
شاهد توحیدی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: عالم اخلاقی و پرتلاش، زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ نصرالله شاه‌آبادی، در زمره روحانیون فعال و مؤثر تهران، قم و نجف به شمار می‌رود. جاذبه رفتاری وی موجب شد جمع زیادی از مردم در این سه شهر و حتی شهر‌های دیگر، مجذوب وی شده و پذیرای سخنان و رهنمود‌های ایشان شوند. اثری که در این مجال معرفی می‌شود، شامل جلوه‌هایی از حالات و مقامات آن بزرگ است که مطالعه آن برای طالبان طریق اخلاق دینی، مفید تواند بود. در دیباچه این یادمان آمده است: «خداوند در قرآن پیامبر رحمت خویش حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) را به اوصاف حمیده‌اى توصیف می‌نماید، و ایشان را به جهت اخلاق حمیده‌اش می‌ستاید و متذکر این نکته می‌گردد که چنانچه داراى این روى باز و خلق‌خوش نبودى مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند. در اخلاق پیامبر رحمت این نکته بیش از همه به چشم می‌خورد، پیامبر متواضع‌ترین مردم بود، هر که او را دعوت می‌نمود اجابت می‌کرد. پیامبر نسبت به همه بامحبت بود. پیامبر از کسی کینه به دل نمی‌گرفت مگر دشمنان خدا. پیامبر در انجام اوامر الهی کوتاهی نمی‌کرد. پیامبر در مقابل خلاف اغماض نمی‌نمود. پیامبر در دسترس مردم بود. پیامبر از مراجعات مردم ملول و آزرده نمی‌شد. پیامبر نسبت به فقرا و ایتام و بی‌سرپرستان بسیار عطوف بود. پیامبر در گره‌گشایی از مشکلات مردم پیشقدم بود. درد و ناراحتی مردم او را می‌آزرد.

پیامبر از کسی توقع نداشت. پیامبر در سلام کردن پیشقدم بود. این‌ها گوشه‌اى از هزاران صفات حمیده اسوه و الگوى بشریت حضرت ختمی مرتبت (ص) می‌باشد، که اهل بیت (علیهم‌السلام) نیز به همین سیره بودند. مؤمنین حقیقی و در رأس آن‌ها علماى آل‌محمد که پیشوایان و رهبران امت اسلامی می‌باشند نیز از همین الگو پیروى نموده‌اند.

مرحوم آیت‌الله آقاى حاج شیخ نصرالله شاه‌آبادى رضوان‌الله تعالی علیه فرزند عالم و عارف کامل مرحوم آیت‌الله العظمی میرزامحمدعلی شاه‌آبادى (اعلی الله مقامه الشریف) که عمر بابرکت خویش را در میان مردم در شهرهاى تهران و نجف و قم سپرى نمودند، نمونه بارز اخلاق اسلامی براى جامعه معاصر بودند. هرکس اندکی با ایشان آشنایی داشت اخلاق حمیده نبوى را در وجود این عالم متواضع و محبوب و خوش‌خلق می‌یافت. انبوه مؤمنین و جوانان گریان در تشییع پیکر پاک این عالم مردمی گواهی بر این مطلب است. مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی به دنبال وصل و آشتی بود و از تفرقه و اختلاف پرهیز می‌کرد. وی در نجف اشرف همزه وصل بیوت علمای اعلام بود و تا در نجف بود نگذاشت تضادی علیه نهضت اسلامی صورت گیرد. آیت‌الله شاه‌آبادی این سیره و مرام را تا آخر عمر داشت و علت ورودش به مجلس خبرگان رهبری، بازگشت اخلاق و دیانت و وحدت و انسجام به جامعه بود.

کتاب حاضر گوشه‌اى از مکارم این شخصیت وارسته از زبان بزرگان به پیوست زندگینامه و پیام‌های تسلیت و اشعار درباره آن عالم اخلاقی می‌باشد. البته در کتاب حدیث نصر به صورت مفصل خاطرات زندگی ایشان شرح داده شده است و این کتاب مختصرى از احوالاتشان است که به مناسبت اولین سالگرد رحلت آن عالم خدوم پیش روى مؤمنین به خصوص طلاب و جوانان جویاى فیوضات رحمانی می‌باشد. امید که مورد توجه حضرت حق تعالی قرار بگیرد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار