کد خبر: 1010519
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
اصلاح ۲۱ هزار تن از بذور گندم مورد نیاز استان آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این موضوع که هر ساله ۷۵ هزار تن بذر برای کشت دیم و آبی گندم مورد نیاز استان است، گفت: از این میزان ۲۱ هزار تن بذر اصلاح بوده و مابقی بذر‌ها با کارآیی و عملکرد کمتر هستند.

 اکبر فتحی  در جلسه شورای تحقیقات بخش کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی  اظهار داشت: میزان درصد نفوذ ارقام جدید و بذور اصلاح شده در مزارع کشاورزی و حل مسائل و مشکلات کشاورزان به صورت عملیاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: رویکرد تازه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان‌شرقی مبنی بر بررسی میزان نفوذ ارقام جدید در مزارع کشاورزان و برآورد میزان حل و فصل مشکلات جامعه کشاورزی ستودنی است.

فتحی خطاب به معاونت‌ها و مدیریت‌های تخصصی سازمان جهادکشاورزی استان توصیه کرد تا به نحو احسن از ظرفیت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات استان در خصوص مطالعات و تحقیقات به عمل آمده در زمینه تغذیه گیاهان، تناوب کشت، جاکشتی و ... در راستای جهش تولید و افزایش تولیدات کشاورزی بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که هر ساله 75 هزار تن بذر برای کشت دیم و آبی گندم مورد نیاز استان است، تصریح کرد: از این میزان 21 هزار تن بذر اصلاح بوده و مابقی بذرها با کارآیی و عملکرد کمتر هستند، از این‌رو در راستای جهش تولید و افزایش تولید محصول استراتژیک گندم بایستی اقدامات مقتضی اتخاذ و گام‌های موثرتری برداشته شود.

وی افزود: موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه از سال 93 تا سال 98 در خصوص معرفی ارقام جدید و بذور اصلاح شده عملکرد خوبی از خود نشان داده و نسبت به سال‌های گذشته تصاعدی اقدام نموده است.

 فتحی با اشاره به اینکه نفوذ ارقام جدید در پهنه‌های تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اذعان داشت: انتصاب جناب آقای دکتر خاوازی در راس وزارت جهادکشاورزی و طرح پروژه یاوران تولید از طرف ایشان نشانگر این امر می‌باشد که منبعد سیاست وزارت جهادکشاورزی مبتنی بر قرار گرفتن مراکز تحقیقاتی استانها در متن پروژه امنیت غذایی استان و کشور می‌باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: واگرایی و جزیره‌ای عمل نمودن در بخش کشاورزی نتایج مثبتی از خود برجا نمی‌گذارد، اگر می‌خواهیم کارهای مثبتی انجام دهیم بایستی به‌صورت گروهی و کار جمعی با محوریت معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان، ارقام جدید را به پهنه‌های تولید انتقال داده و در راستای تحقق اهداف جهش تولید گام‌های موثری برداریم.

فتحی ادامه داد: باید برای کارشناسان پهنه پروژه امنیت غذایی تعریف شود، اگر پروژه امنیت غذایی ایجاد گردد در این حالت اهداف و برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده در خصوص به‌نژادی محقق خواهد شد.

وی افزود: کارشناسان پهنه باید با در نظر گرفتن شرایط و ظرفیت‌های مختلف مناطق گرمسیر و سردسیر استان، میزان بذر مورد نیاز برای کشت گندم در شهرستان‌ها را برآورد و به اطلاع کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات برسانند تا اقدامات کارشناسی در این زمینه به عمل آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: برای تعویض بذرهای قدیمی و ناکارآمد و معرفی ارقام جدید با عملکرد بیشتر، تنظیم شیوه‌های اجرایی ضروری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها