کد خبر: 1009949
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه قتل‌های خودسرانه به شورای حقوق بشر این سازمان گزارش کرد و در گزارش خود ترور حاج قاسم سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد دانست؛ گزارشی که واکنش وزیر امور خارجه امریکا را برانگیخت و آن را جعلی خواند و در عین حال هیچ سخنرانی یا صحبتی در حمایت از کار امریکا در ترور سردار سلیمانی در نشست شورای حقوق بشر صورت نگرفت تا انزوای امریکا در این مورد عریان‌تر شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در واکنش به گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ما گزارش و نظرات مطرح شده روز توسط (اگنس) کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حمله هوایی ایالات متحده را که منجر به کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، رد می‌کنیم. نتیجه‌گیری‌های خانم کالامار جعلی هستند. امریکا در رابطه با نکات مربوط به توجیه این حمله از نقطه نظر حقوق بین‌المللی شفاف است». پمپئو اضافه کرد: «ضربه‌ای که ژنرال سلیمانی را کشته است، پاسخی به تشدید حملات مسلحانه از سوی ایران و شبه‌نظامیانی بود که ایران از آن‌ها علیه نیرو‌های امریکایی و منافع امریکا در منطقه خاورمیانه پشتیبانی می‌کند. این ضربه برای جلوگیری از سازماندهی یا حمایت از حملات بیشتر علیه ایالات متحده و منافع امریکا و همچنین برای کاهش پتانسیل نظامی نیروی قدس وارد شد».

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه مستقل حقوق بشر سازمان ملل در زمینه قتل‌های غیرقانونی روز پنج‌شنبه در یک جلسه توجیهی در ژنو گفت: «ایالات‌متحده از اصل دفاع از خود به عنوان بهانه‌ای برای از بین بردن قاسم سلیمانی استفاده کرده و این خطر وجود دارد که سایر کشور‌ها نیز این تاکتیک را به خدمت بگیرند.» کشور‌ها هم اکنون باید به روشنی تعریف کنند که دفاع از خود چیست و تا چه حد می‌توان از این استراتژی برای از بین بردن عناصر نامطلوب و مخالفان استفاده کرد. ایالات متحده ۳ ژانویه امسال عملیاتی را برای ترور سپهبد سلیمانی در بغداد انجام داد. در پاسخ، ایران به پایگاه‌های نیرو‌های امریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد. در ابتدا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا و رهبری پنتاگون گفتند که حمله موشکی ایران تلفات جانی نداشته، اما سپس ارتش امریکا مجبور شد بپذیرد که قربانیانی وجود داشته‌است. علاوه بر این، تعداد سربازان آسیب‌دیده امریکایی بر اثر این حمله دائماً در حال افزایش بوده‌است.

عدم حمایت از امریکا

در نشست روز پنج‌شنبه شورای حقوق بشر هیچ کدام از حاضران از جنایت امریکا در ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حمایت نکردند. «اسماعیل بقایی هامانه»، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در گفتگو با شبکه «المیادین» نشست روز پنج‌شنبه در شورای حقوق بشر درباره موضوع شهید سردار سلیمانی را مهم توصیف کرد. بقایی هامانه گفت: «شهید سلیمانی یک فرمانده عالی رتبه یک کشور مستقل بود و ما حق پیگرد قضایی (درباره عاملان ترور وی) داریم و یکی از اصول حقوق بین‌الملل به کارگیری راه‌های قضایی داخلی قبل از انتقال به نهاد‌های بین‌المللی است». او گفت: «امروز هیچ کشوری از اقدام امریکا در ترور شهید سلیمانی اعلام موافقت نداشت و اروپایی‌ها هم در موضع حمایت از اقدام تروریستی امریکا نبودند و هیچ سخنرانی یا صحبتی در حمایت از کار امریکا در ترور سلیمانی در نشست امروز در کار نبود». خانم «کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست روز پنج‌شنبه شورای حقوق بشر، جنایت امریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح منشور ملل متحد خواند. خانم کالامار که گزارش جدید خود در مورد قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپاد‌های نظامی را به نشست شورا ارائه می‌کرد، تأکید کرد: اقدام امریکا مطابق هیچ یک از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل‌توجیه نیست. بقایی هامانه هم در این نشست در حالی که تصویری از سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش را در کنار خود قرار داده بود به ایراد نطق پرداخت و سردار سلیمانی را سرباز بزرگ ایرانی و مدافع واقعی حقوق بشر و کرامت انسانی در برابر سلطه‌گری، اشغال و تروریسم داعش معرفی کرد که توسط شقی‌ترین انسان‌های روی‌زمین به طرز وحشیانه‌ای ترور شد.

واشنگتن همچنان نگران انتقام ایران

نشریه امریکایی نشنال اینترست اعلام کرد که برخی مدارک درز کرده نشان می‌دهد بعد از ترور سردار سلیمانی، مقامات امنیتی امریکا آماده حملات انتقامی ایران بوده‌اند. در این گزارش اطلاعاتی آمده‌است که امریکایی‌ها پس از ترور سردار سلیمانی در خاک عراق، توقع داشتند که ایران یک عملیات انتقامی در خاک امریکا انجام دهد. در این گزارش که از مرکز اطلاعاتی مشترک در کالیفرنیا درز کرده، تأکید شده‌است: بیشتر مسئولان امنیتی و اطلاعاتی واشنگتن ترور سردار سلیمانی را تعرض به خطوط قرمز و تهدیدی وجودی می‌دانند. در ادامه این گزارش آمده‌است: مرکز اطلاعاتی موسوم به مرکز مبارزه با تروریسم در مطلبی آورده‌است: ما از وجود تهدید‌های مشخص از سوی حزب‌الله یا دیگر طرف‌های وابسته به ایران خبر نداریم و ممکن است عملیاتی در داخل امریکا انجام شود. در بخش دیگری از این گزارش آمده‌است: ایران به جای هدف قرار دادن بی‌برنامه و تصادفی مواضع و اهداف مورد نظر خود، بیشتر اوقات ترجیح می‌دهد اهداف مشخص و عملیات پیچیده را که معمولاً برنامه‌ریزی برای آن سال‌ها طول می‌کشد، انجام دهد. این نشریه امریکایی در پایان آورده‌است: تهدیدات ایران به پایان نرسیده‌است و ما اکنون باید بیشتر از قبل نگران باشیم، این مسئله بدین معنا نیست که آن‌ها فردا اقدامی انجام می‌دهند، اما ما باید دائماً هوشیار باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار