سرویس جامعه جوان آنلاین: سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی مورد سنجش قرار خواهند گرفت، اظهارکرد: با توجه به شرایط کرونا برنامه سنجش با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه توسط ۲۰ هزار نیروی متخصص اجرا میشود.
وی با بیان اینکه حفظ سلامت نوآموزان اصل اساسی در طرح سنجش سال جاری است، افزود: رعایت کامل موارد بهداشتی و ضدعفونی پایگاه ها، افزایش ۲۰۰ پایگاه در سطح کشور، ایجاد اتاق انتظار، کاهش پذیرش روزانه از ۴۰ نفر به ۲۰ نفر، افزایش ساعت کار پایگاهها از چهار ساعت به پنج ساعت، افزایش زمان سنجش از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه، راهاندازی شیفت عصر در برخی پایگاهها، ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی، دو برابر کردن ابزارهای آزماینده تحصیلی و اجرای سنجش پیشدبستانیها از مهر ماه از جمله مواردی است که برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت شرایط بهداشتی در پایگاهها در نظر گرفته شدهاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان چرایی اجرای برنامه سنجش گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال ۷۵، اساسنامه سازمان و قانون برنامه پنج ساله اجرای طرح سنجش الزامی است.
وی افزود: در سند تحول بنیادین بر ارتقای کیفیت و عدالت تأکید شدهاست و اجرای این طرح راهی برای کنترل افت تحصیلی و ارتقای کیفیت است.
معاونوزیر با بیان اینکه در این طرح گروههای هفتگانه دارای نیاز ویژه شناسایی میشوند، اظهار داشت: در این طرح نوآموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی حرکتی، طیف اوتیسم، چند معلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری شناساییشده و در مدارس استثنایی و تلفیقی جایدهی میشوند.
وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماریها، شناسایی میزان شیوع اختلالات، تهیه شناسنامه الکترونیک سلامت، پیشگیری از بروز و تشدید بیماریها، شناسایی و تشخیص به موقع و جایدهی مناسب دانشآموزان در مدارس از اهداف طرح سنجش میباشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی درست، پوشش حداکثری و مداخله بهنگام و استاندارد منجر به آموزش و پرورش با کیفیت میشود، افزود: برای تحقق این هدف اولین گام شناسایی به موقع است که برنامه سنجش چنین رسالتی را بر دوش دارد.
وی افزود: برنامه سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۵/ ۱ درصدی شروع شد و در سال گذشته ۶/ ۹۷ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند.
حسینی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ نوآموزان پیشدبستانی نیز تحت پوشش طرح قرار گرفتند و پوشش این نوآموزان از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد در سال گذشته رسید.
وی تصریح کرد: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۵۵ درصدی پیشدبستانیها هدفگذاری شدهاست.
حسینی به بیان آماری از طرح سنجش در سال گذشته پرداخت و افزود: بر اساس نتایج سال گذشته طرح سنجش ۶/ ۲ درصد دانشآموزان بدو ورود چپ دست هستند، ۲/ ۵ درصد آنان دوره پیش دبستانی را نگذراندهاند، ۴/ ۳ درصد این نوآموزان نیز دارای پدر بیسواد هستند.
وی افزود: ۵/۵ درصد نوآموزان دارای چاقی شدید و ۴/ ۱ دارای لاغری شدید هستند و ۲۲ درصد والدین دانشآموزان نیز دارای نسبت خویشاوندی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دوره پیشدبستانی در استثنایی اجباری و زودهنگام است، اظهار داشت: هم اکنون ۶۳۷ کودک زیر چهار سال تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.
حسینی با بیان اینکه بسته مداخلات بهنگام طلایی در راستای مداخلات مؤثر و به موقع تدوین شدهاست، اظهار داشت: در راستای شناسایی به موقع و از طریق مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی افزایش ۸ درصدی پوشش پیشدبستانی در آموزش و پرورش استثنایی هدفگذاری شدهاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان مراحل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به فارس گفت: پس از سنجش نوآموزان در پایگاههای اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از ۸۰۰ پایگاه تخصصی ارجاع دادهمیشود.
وی افزود: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته ۹/ ۱۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان ارجاع تخصصی به پاییگاههای سنجش هوش داده شدهاند. همچنین ۱/ ۲ درصد نوآموزان دارای آسیب شنوایی، ۷ /۵ درصد دارای آسیب بینایی و ۷۰ هزار نیز دیرآموز هستند.
وی تصریح کرد: بر اساس نتایج طرح سنجش در سال گذشته ۱۰ هزار از دانشآموزان نیاز به حضور در مدارس خاص استثنایی داشتند.
حسینی گفت: تاکنون ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و ضدعفونی کردن پایگاههای سنجش اختصاص یافتهاست.