کد خبر: 1009303
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
کرونا طی ۲۴ ساعت جان ۱۶۳ نفر را در ایران گرفت که بالاترین رقم از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون است در همین حال معاون کل وزارت بهداشت پیش‌بینی کرد که مرگ و میر ناشی از کرونا تا ۲۰۰ نفر در روز هم بعید نیست.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: جان باختن ۱۶۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت در طول پنج ماه گذشته بی‌سابقه بود. پس از ثبت آمار ۱۵۸ فوتی در ۱۶ فروردین ماه با طی روندی پر فراز و نشیب به دستاورد مهار ویروس تاجدار رسیده‌بودیم، اما بازگشایی‌های شتابزده از یک‌سو، کم شدن حساسیت مردم در رعایت دستور‌های بهداشتی از سوی دیگر موجب شد رفته‌رفته اوضاع از دست نظام سلامت خارج شود. ۹ تیر ماه با مرگ ۱۶۲ بیمار مبتلا به کرونا، آمار قبلی بیشترین جانباختگان این بیماری را رد کردیم. حالا به فاصله کمتر از یک هفته ثبت رکوردی تازه از مرگ بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد اوضاع از آنچه فکرش را می‌کنیم، بدتر است. در چنین شرایطی معاون کل وزارت بهداشت افزایش مرگ و میر تا حدود ۲۰۰ مورد را چندان بعید نمی‌داند. از دیروز، اما بنا شده تا ماسک در اماکن عمومی اجباری باشد. حالا باید دید اجباری‌شدن ماسک می‌تواند منحنی شیوع و مرگ بیماران کرونایی را معتدل کند یا مهار و کنترل کرونا در کنار توصیه به ماسک‌زدن تدابیر دیگری همچون بازنگری در بازگشایی‌ها را هم می‌طلبد.

روز گذشته نخستین روزی بود که طرح اجباری‌بودن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و از جمله وسایل حمل و نقل عمومی اجرایی شد. بدین منظور هم در ایستگاه‌های اتوبوس و هم در ایستگاه‌های مترو ماسک‌هایی با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان در دسترس مردم قرار داشت؛ شاید همان ماسک‌هایی که اسفند ماه سال گذشته قیمت مصوبشان ۴۱۰ تومان اعلام شده‌بود، اما تورم دلار و سکه دامن ماسک‌ها را هم گرفته‌است. روز گذشته با وجود آنکه اغلب مسافران مترو و اتوبوس ماسک به صورت داشتند، اصل مهم دیگر در پیشگیری از شیوع یعنی فاصله‌گذاری فیزیکی بین مسافران به هیچ عنوان رعایت نمی‌شد و به قول اغلب مردم قابل رعایت نبود. تنها راهکار اجرایی همان ماسکی بود که حالا و با تدابیر سختگیرانه‌تر اغلب مردم به صورت داشتند.

رکوردی که دولت را برای بازنگری در بازگشایی مجاب نکرد

از ۲۵ خرداد ماه با سه رقمی شدن آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تاکنون نمودار ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی صعودی بوده‌است؛ نموداری که در نخستین ماه تابستان با شیبی تندتر پیش می‌رود تا داغ‌ترین تیرماه تاریخ ایران را با داغدار کردن خانواده‌های این جانباختگان رقم بزند. رکورد‌شکنی مرگ بیماران کرونایی در کمتر از یک هفته هم دولت را برای بازنگری در بازگشایی‌ها مجاب نکرده‌است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ضمن اظهار امیدواری نسبت به ثبات یا نزولی شدن آمار مرگ و میر کرونا در ایران گفت: «افزایش مرگ و میر تا حدود ۲۰۰ مورد خیلی بعید نیست.»

وی تأکید کرد: «ما هنوز وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی‌کنیم. زمانی که تعداد فوتی‌ها دو رقمی شده‌بود، در حال برنامه ریزی برای رساندن تعداد فوتی‌ها به زیر ۱۰ بودیم و وزارت بهداشت اقداماتی طراحی کرده‌بود، اما یک اتفاق مهم افتاد؛ اینکه ما باید حتماً مانند کشور‌های دیگر بازگشایی‌ها را انجام می‌دادیم و باید بازگشت فعالیت‌های تقریباً عادی را به خاطر معیشت مردم داشته‌باشیم؛ بازگشایی قابل قبول است، اما عوارض خود را نیز دارد و باعث افزایش موارد ابتلا و بستری و در نتیجه مرگ و میر می‌شود.» آقای معاون در عین حال با بیان اینکه تعطیلی یکپارچه کشور به نفع نیست، الگوی شهرستانی در قالب تصمیم گیری استانی را روشی عنوان کرد که در ستاد مقابله با کرونا به آن رسیده‌اند. بر این اساس هم به ۹ استان مجوز داده شده است که مشاغل سطح ۳ و ۴ شهرستان‌های قرمزشان را تعطیل کنند که مشاغلی مانند رستوران، تالار، قهوه خانه، آرایشگاه‌های زنانه، سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد و... مشمول این تعطیلی‌ها هستند.

حریرچی با بیان اینکه این تصمیم گیری به صورت هفتگی انجام می‌شود و ممکن است برای تهران نیز چنین تصمیمی اتخاذ شود، تأکید کرد: «شهر تهران هنوز قرمز نیست، اما در مرحله هشدار است و به دلیل تراکم بالایی که در استان تهران و حاشیه آن و استان البرز داریم، رقم‌های جزئی افزایش می‌تواند به صورت تصاعدی و انفجاری بالا برود.»

به گفته وی در برخی استان‌ها که اپیدمی کرونا در آن‌ها زودتر شروع شد بیش از ۵۰ درصد افراد به کرونا مبتلا شده اند، بنابراین آمار‌هایی در حد ۱۸ میلیون خیلی عجیب نیست، اما نکته کلیدی این است که سابق بر این تصور می‌شد که هرکس به کرونا مبتلا شد، ایمنی کوتاه مدتی دارد، اما این طور نیست و با توجه به اینکه مقالات نشان می‌دهد بعد از سه ماه سطرح سرمی آنتی بادی کاهش می‌یابد و احتمال ابتلای مجدد به خصوص در افراد کم علامت وجود دارد.

معاون بهداشت: تا یکسال دیگر هم واکسن به دست ما نمی‌رسد

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با طرح سه نظریه در خصوص فاصله‌گذاری هوشمند و احتمال بازگشت محدودیت‌ها گفت: «در زمینه بازگشت محدودیت‌ها چند نظر وجود دارد؛ یکی اینکه اگر میزان بروز و شیوع بیماری در یک استان زیاد شد و آن استان قرمز شد، کل استان را قرنطینه کنیم و ببندیم. نظر دیگر اینکه آن شهر خاص را قرنطینه کنیم و یک نظر هم این است که محل‌هایی را که منجر به بیماری شده‌اند، تعطیل کنیم. دنیا به مرحله سوم رسیده‌است. اکنون اگر یک شهرستان وضعیت قرمز دارد، نیازی نیست که کل استان یا شهرستان را تعطیل کنیم؛ چراکه امکان‌پذیر هم نیست.»

به گفته وی ۶۰ درصد کل مبتلایان دنیا در یک ماه گذشته بوده‌است؛ یعنی ویروس در دنیا سرعت بسیار بالایی گرفته‌است. کشوری مانند امریکا طی ۲۴ ساعته گذشته برای اولین بار ۵۰ هزار مبتلا شناسایی کرده‌است. معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌پذیرد که فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم. زیرا پروتکل‌ها رعایت نشده‌است.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر خلاف آقای وزیر که چند روز پیش خبر‌های خوشی از ساخت واکسن ایرانی بیماری کرونا داده بود، تأکید کرد: «این بیماری واکسن ندارد و تا یکسال دیگر هم واکسن به دست ما نمی‌رسد.» به گفته وی حتی اگر تا دو ماه دیگر هم واکسن در اروپا و امریکا تولید شود که نمی‌شود، باز هم به دست ما نخواهد رسید، زیرا اولاً ما در تحریم هستیم و اگر در امریکا تولید شود، به راحتی به دست ما نخواهد رسید. در عین حال باید خودمان را برای یکسال زندگی با این ویروس آماده کنیم. بنابراین استفاده از ماسک ارزان‌ترین و مؤثرترین و عملی‌ترین راهی است که داریم و دوم تعهد به مسئولیت اجتماعی به طوری که افراد مبتلا از خانه خارج نشوند و اگر خارج شد، بسیار رعایت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار