کد خبر: 1008623
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
گزارش‌ها نشان می‌دهند فقط در روز دوشنبه سه نفر به خاطر کرونا فوت کردند و ۲۹ بیمار جدید نیز شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان از ابتدای اپیدمی تاکنون به هزار و ۷۸۸ نفر رسیده است. نکته حایز اهمیت اینکه اکثر این افراد در سال‌جاری به این بیماری مبتلا شده‌اند. افزایش مبتلایان به کرونا موجب شده ظرفیت بخش‌های کرونایی اکثر بیمارستان‌های جنوب کرمان تکمیل شود و روند شیوع و موارد فوتی از ابتدای شیوع در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن قرار بگیرد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: با اینکه از روز اول ورود کرونا به ایران اعلام می‌شد که این ویروس در شرایط مختلف، رفتار‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد، اما کسی باورش نمی‌شد روزی به شکل توپ در بیاید. ابتدا گفتند این ویروس بر روی کودکان و جوانان اثری ندارد و بعداً معلوم شد که حتی نوزان را هم از بین می‌برد. سپس اعلام شد با گرم شدن هوا ویروس از بین می‌رود که رسیدن تابستان با اوج‌گیری کرونا همراه شد. اما نکته مهم‌تر تبدیل شدن ویروس کرونا به توپی برای پاسکاری بین مسئولان و مردم است که هم اکنون در زمین این دو گروه جابه‌جا می‌شود. در شرایطی که آمار مبتلایان در ایران سیر صعودی در پیش گرفته و در دمای ۵۰ درجه جنوب کرمان هم شاهد اوج‌گیری این ویروس هستیم. اما هر روز مسئولان از بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی صحبت می‌کنند و شهروندان هم برداشتن همه محدودیت‌ها از طرف دولتمردان را نشانه‌ای از کم شدن کرونا در جامعه تعبیر می‌کنند.

وقتی هوا کمی خنک‌تر بود می‌گفتند کرونا در گرما از بین می‌رود و طاقت ماندگاری ندارد. ولی در حال حاضر که در برخی استان‌های مرکزی و جنوبی کشور دمای هوا افزایش یافته به همان نسبت شیوع کرونا نیز موجب ابتلای افراد بیشتری به این بیماری شده است. براساس اعلام سازمان هواشناسی، دمای هوای جنوب کرمان به بالای ۵۰ درجه رسیده، به طوری که طی دو هفته اخیر این منطقه جزو گرم‌ترین نقاط کشور معرفی شده است. اما این افزایش دما هیچ تأثیری در کنترل ویروس کرونا در استان نداشته و بیماری کووید۱۹ هر روز تعداد بیشتری از شهروندان کرمانی را گرفتار می‌کند. مسئولان می‌گویند عدم رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی، شرکت در مراسم‌های عزا و عروسی و تجمع‌ها موجب شیوع ویروس شده است و مردم از مسئولان گلایه دارند که سیاست‌های اجرایی اشتباه آن‌ها و کم کردن محدودیت‌ها موجب افزایش تردد‌ها بین استان‌های آلوده و مناطق سفید کرمان شده و همین امر شیوع بیماری را بیشتر کرده است. دور باطلی که اصل قضیه را رها کرده و استان‌های ایران را که در حال سفید شدن بودند را دوباره به وضعیت قرمز و بحرانی بازگردانده است. اگر گفته شود جنوب کرمان وارد مرحله بحرانی شده است، حرفی به گزاف نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهند فقط در روز دوشنبه سه نفر به خاطر کرونا فوت کردند و ۲۹ بیمار جدید نیز شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان از ابتدای اپیدمی تاکنون به هزار و ۷۸۸ نفر رسیده است. نکته حایز اهمیت اینکه اکثر این افراد در سال‌جاری به این بیماری مبتلا شده‌اند. افزایش مبتلایان به کرونا موجب شده ظرفیت بخش‌های کرونایی اکثر بیمارستان‌های جنوب کرمان تکمیل شود و روند شیوع و موارد فوتی از ابتدای شیوع در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن قرار بگیرد.

سردرگمی مسئولان بین ماندن و رفتن

هرمزگان اصلاً وضعیت خوبی ندارد. این استان به شدت روز‌های سختی را تجربه می‌کند و خستگی کادر درمانی بیمارستان‌هایش و پر شدن تخت‌های بستری کار درمان و مراقبت را با مشکل مواجه کرده است.

هر چند محدودیت‌های حاکم بر این استان می‌تواند به مهار شیوع کرونا کمک کند، اما تصمیمات در حدی نیستند که سرعت نتیجه بخشی را بالا ببرند. در همین راستا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از ارائه پیشنهاد تمدید تعطیلی اماکن فرهنگی، هنری، سینمایی استان شامل سالن‌های سینما، تئاتر، موسیقی و نگارخانه‌ها خبر داده و می‌گوید: «براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبنی بر بازگشایی اماکن فرهنگی، استان هرمزگان نیز در حال مهیاسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی براساس پروتکل‌های بهداشتی است. اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر پیک این بیماری طی دو هفته آینده و لزوم ماندن مردم در خانه، پیشنهاد تمدید تعطیلی اماکن فرهنگی به دستگاه‌های بالادستی داده شده است.» رضا کمالی زرکانی ادامه می‌دهد: «به‌رغم ارائه پیشنهاد تعطیلی اماکن فرهنگی، هنری و سینمایی استان، مشغول آماده‌سازی این فضا‌ها هستیم و مردم مطمئن باشند در صورت بازگشایی، مشکلی از لحاظ بهداشتی وجود نخواهد داشت و با رعایت صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی این اماکن بازگشایی خواهد شد و در این خصوص یک تیم نظارتی تشکیل‌شده است.»

همین رفتار‌های مسئولان نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌دانند چه کار می‌کنند و چه کار باید بکنند. درخواست تمدید تعطیلی‌ها و آمادگی برای بازگشایی‌ها آن هم در استانی که در وضعیت قرمز قرار دارد نشان از سردرگمی مسئولانش دارد. در مورد کرونا و بی‌توجهی نوشتن مثل خود کرونا خسته کننده می‌شود وقتی هیچ اثری در جامعه نمی‌گذارد. کرونا یک ویژگی خاص دارد و آن هم اینکه صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری‌ها، هر یک بیمار مبتلا به این ویروس می‌تواند ۴۰۰ فرد سالم را مبتلا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار