کد خبر: 1007913
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
انتقاد‌ها از طرح معامله قرن و برنامه الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی در قالب موضع‌گیری و تظاهرات ادامه دارد. در این شرایط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین خواستار انقلاب مردمی شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جنبش حماس روز سه شنبه در بیانیه‌ای خواستار انقلاب سیل‌آسای مردمی، تحرکات فراگیر و عمومی و همچنین به کارگیری تمام ابزار‌های مقاومت شد و اعلام کرد: «برای آنکه دشمن و حامیانش بدانند که در فلسطین مردان و در امت، قهرمانانی وجود دارند که از خاک، انسان‌ها و مقدسات دفاع می‌کنند باید انقلابی سیل‌آسا و مردمی به پا کنیم.‌ای آزادگان قهرمان، مردان، زنان، پیران و جوانان انقلاب کنید. زیرا پس از اینکه خاک از دست برود، انسان نیز از بین خواهد رفت. حریم‌ها نقض و ثروت‌ها به یغما خواهد رفت.» در این بیانیه همچنین از مردم خواسته شده که در فعالیت‌ها و راهپیمایی‌های مخالف طرح الحاق به عنوان واجب دینی و اخلاقی و ملی مشارکت کنند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین همچنین توضیح داد که دولت امریکا در پس طرح تل‌آویو ایستاده است و این اقدام مانند توطئه‌ای جدید و در راستای توطئه سال ۱۹۴۸ است و آن را تکمیل می‌کند.

این در حالی است که ده‌ها نفر از نمایندگان و سفرای اردن و تعدادی از کشور‌های اروپایی، چین و روسیه دو شنبه شب در تظاهرات هزاران نفری نزدیکی ورودی جنوبی شهر اریحا در منطقه الاغوار با هدف نشان دادن میزان مخالفت بین‌المللی با طرح اشغال کرانه باختری شرکت کردند. نیکلای ملادینوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه در سخنانی در این تظاهرات گفت که طرح اسرائیل برای الحاق بخشی از کرانه باختری، آرزوی تأسیس کشور مستقل فلسطین و ایجاد صلح را به پایان می‌رساند و خلاف قوانین بین‌المللی است. نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین هم تأکید کرد که نباید رژیم صهیونیستی یا دولت امریکا لحظه‌ای فکر کنند که نقشه‌های امریکا عملی خواهد شد.

ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین، مشارکت غرب در این تظاهرات را تلاشی برای جلوگیری از اجرای طرح اشغال کرانه باختری ارزیابی کرد و گفت که طرح الحاق، نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به حق ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل محسوب می‌شود.

ادامه مخالفت‌ها با طرح اشغال کرانه باختری

نشریه عبری‌زبان اسرائیل‌هیوم گزارش داد که بنیامین نتانیاهو به بنی گانتس که هر دو نخست‌وزیران چرخشی کابینه ائتلافی تل‌آویو هستند، هشدار داده که یا با طرح اشغال کرانه باختری موافقت کند یا این رژیم را به انتخابات مجدد می‌کشاند. همزمان برخی منابع مطلع می‌گویند کابینه تل‌آویو گفتگو‌هایی را برای اجرای تدریجی طرح اشغال، طی یک بازه چندماهه، با واشنگتن آغاز کرده است.

به‌رغم پافشاری تل‌آویو برای اجرایی کردن طرح الحاق، استِف بلاک، وزیر خارجه هلند و ایمن الصفدی، همتای اردنی وی در گفت‌وگوی تلفنی، طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال ۳۰ درصدی اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری را رد کردند. الصفدی همچنین خواستار اقدامات فوری و مؤثر بین‌المللی برای مقابله با طرح اشغال کرانه باختری و از سرگیری مذاکرات مستقیم به منظور دستیابی به صلح بر مبنای راهکار دو دولتی شد. وی همچنین از هلند و اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت با طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری و پایبندی آن‌ها به راهکار دو دولتی تقدیر کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز بامداد سه شنبه ضمن محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی، از کمیساریای عالی حقوق بشر در این سازمان خواست گزارشی درباره پیامد‌های این اقدام تهیه کند. این شورا چهار قطعنامه ضد اسرائیلی دیگر نیز در حمایت از فلسطینی‌ها صادر کرد که یکی از آن‌ها محکومیت اشغال جولان سوریه بود که با ۲۶ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع تصویب شد. دیگر قطعنامه‌ای که در این نشست تصویب شد بر حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود تأکید داشت. اعضای شورای حقوق بشر به این قطعنامه ۴۳ رأی مثبت و دو رأی ممتنع دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار