کد خبر: 1006665
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
سیدعبدالله متولیان
در میان همه ضعف‌های موجود در بین مسئولان کشور که منجر به ناکارآمدی قوه اجرایی در حل مشکلات کشور شده، شعارزدگی منتخبان ملت در دو قوه مجریه و مقننه از برجستگی خاصی برخوردار است. مصیبت و بلای شعارزدگی به‌عنوان ویژگی برجسته منتخبان ملت در دو قوه مجریه و مقننه در کمتر از یک دهه اخیر محسوب می‌شود. رؤیاپردازی و بلای شعارزدگی، موجب همه گیری بیماری بسیار خطرناک ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی به نظام و متهم کردن نظام به ناکارآمدی می‌شود.

قرائن و شواهد بسیاری نشان می‌دهد که برخی افراد حقیقی و حقوقی در جریانات سیاسی بازنده در انتخابات مجلس یازدهم، چالش شعارزدگی را برای حاشیه سازی و از کارانداختن و به حاشیه راندن مجلس یازدهم و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای وصول به اهداف متعدد «بازماندن مجلس از انجام وظایف اساسی و عدالت محور»، «پیشگیری از تحقق وعده‌های منتخبان ملت در میدان انتخابات»، «جلوگیری از ورود مجلسیان به اموری که منجر به رسوایی بیشتر ضعف‌های مجلس دهم بشود»، «ممانعت از موفقیت مجلس یازدهم در ازاله و برچیدن خط نفوذ جریانی در کشور»، «ناکارآمد نشان دادن نمایندگان مجلس یازدهم»، «تخریب وجهه مجلس جوان انقلابی» و «ناکارآمد نشان دادن نظام دینی» در دستور کار خود قرار داده‌اند.

صاحب‌نظران و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس قبل، مجلس دهم را مجلسی ناکارآمد معرفی و معتقدند که مجلس دهم در انجام وظایف نمایندگی خود، کوتاهی‌های فراوانی داشته و هرگز در رأس امور نبوده است. بر این اساس مجلس یازدهم، در دو حوزه سلبی (تلاش برای از بین بردن نقاط ضعف مجلس دهم در عملکرد مجلس یازدهم) و ایجابی (ظهور و شکل‌گیری مجلس قوی و انقلابی منطبق با مطالبات رهبر فرزانه انقلاب در پیام معظم له در مراسم گشایش مجلس یازدهم) موظف است با واقع نگری و پرهیز از هر گونه شعار زدگی، مجلس را به جایگاه اصلی خود به‌عنوان عصاره فضائل ملت و مجلس در رأس امور بازگرداند. یکی از مصادیق شعارزدگی، ورود نمایندگان ملت در حاشیه پردازی‌های تقلبی و دروغینی است که توسط دشمنان بیرونی نظام و بدخواهان داخلی طراحی و به اجرا گذاشته می‌شود. مهم‌ترین میدان شعار زدگی نمایندگان ملت در شرایط کنونی، متأسفانه در فضای مجازی نظیر توئیتر در حال شکل‌گیری است که اگرچه یک ظرفیت بالقوه مناسب برای ارتباط و تعامل خوب دو‌طرفه نمایندگان با موکلان خود و آگاهی از نیاز‌های موکلان و اشراف بر مشکلات جدی آنان محسوب می‌شود، اما در عین حال ناخواسته نمایندگان را به فضای پرچالش شعارزدگی کشانده و آنان را از انجام وظایف نمایندگی باز می‌دارد. از آنجا که مجلس دهم به‌عنوان ناکارآمدترین مجلس کشور معرفی شده، مجلس یازدهم وظایف بر زمین مانده بسیاری دارد که باید نمایندگان، تمام وقت خود را برای ترمیم امید و اعتماد تخریب شده مردم به نظام اسلامی که به دلیل شعار زدگی منتخبان ملت طی سال‌های اخیر آسیب دیده، صرف تحقق وعده‌های بر زمین مانده کرده و از فضای شعار زدگی پرهیز نموده و تمرکز بر مسائل اقتصادی کشور و معیشت مردم را به‌عنوان لولویت اصلی کشور مورد اهتمام جدی قرار دهند.

در شرایطی که جهان در التهابات پساکرونا شاهد موج رکود اقتصادی، بیکاری و بحران معیشت است و امریکا در میان شعله‌های خشم ضد‌نژاد پرستی و بی عدالتی می‌سوزد، تردیدی نیست که غرب وحشی و تروریست‌های فرودگاه بغداد، قویاً به دنبال انتقال الگوی اغتشاشات به غرب آسیا و مشخصاً کشور‌های محور مقاومت و از جمله ایران هستند و (به قول فرانتس فانون امریکا استفراغ اروپاست) نقش اروپا به‌عنوان زادگاه امریکا برجسته‌تر است، کشور به آرامش، امیدبخشی، امید، امنیت و اخلاق عملی نیاز دارد و تردیدی نیست که شعار زدگی نه فقط آرامش و امید مردم را تهدید می‌کند بلکه زمینه سازی و بسترساز و زمینه‌ساز سوءاستفاده غرب برای انتقال خط اغتشاش به داخل ایران نیز هست. بر اساس شواهد موجود، مجلس شورای اسلامی ایران گوی سبقت را از تمامی مجالس سایر کشور‌ها در تدوین قوانین ربوده است و اگرچه ممکن است که به قوانین جدیدی نیاز داشته باشیم، اما به جرئت می‌توان گفت اولویت مجلس یازدهم، بازمهندسی و تطبیق فوری قوانین موجود با اولویت اصلی کشور یعنی اقتصاد و معیشت مردم است و از همین رو است که تقویت مرکز پژوهش‌های مجلس، مورد تأکید حضرت امام خامنه‌ای قرار گرفته است. بدیهی است که تمام کمیسیون‌های مجلس نیز باید با ضرباهنگ رفع موانع تولید و اقتصاد، هماهنگ شده و به کارآمدی، امیدبخشی و افزایش اعتماد عمومی مردم به نظام کمک کنند.

پرهیز از شعارزدگی باید در جای جای رفتار و گفتار نمایندگان مجلس (نطق‌ها، مواضع سیاسی، سخنرانی، تعامل با سایر قوا، نظارت مجلس و تدوین قوانین) مشهود باشد و در این میان نقش هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها پررنگ‌تر است. مجلس یازدهم در افکار عمومی مزین به نام مجلس انقلابی شده و حتی احدی از نمایندگان در نطق خود صریحاً مجلس یازدهم را مجلس شهید سلیمانی معرفی کرده و در فضای مجازی نیز مطالبات مردم از این مجلس با رویکرد انقلابی منطبق شده و این موضوع کار را برای نمایندگان، سخت‌تر و پیچیده‌تر نموده و بر اهمیت پرهیز از شعارزدگی و پرداختن به تحقق موارد مصرح در پیام حضرت آقا افزوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار