کد خبر: 1005871
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
اینکه نتوانستیم در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که کشور سرعت شتابنده‌ای در پیشرفت و توسعه داشت، زمینه‌های پیشگیری از بروز فساد مدیران را فراهم کنیم و اکنون به اینجا رسیدیم، نمی‌تواند بهانه‌ای باشد که اکنون نیز در جای خود وظیفه مقابله و مبارزه با این فساد را به عنوان بخش مؤثری از پیشگیری فساد در آینده فراموش کنیم.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: محاکمه یک متهم پرنفوذ رشوه‌خوار در دستگاه قضا که به گفته زاکانی که اول‌بار نام او را به عنوان یک متهم به رسانه‌ها رساند، «دو رئیس قوه قضائیه را بیچاره کرد»، از جهاتی می‌تواند دلیلی بر خیلی چیز‌ها باشد. اول از همه دلیلی بر اراده مبارزه با فساد، حتی با فساد درون خود قوه قضائیه و یا بهتر بگوییم «بلکه مبارزه با فساد درون قضا» است. اینکه یک رئیس جدید قوه قضائیه یعنی حجت‌الاسلام رئیسی در اولین اقدام خود دستور بازداشت کسی را بدهد که از درون قوه حمایت هم می‌شد، می‌تواند دلیلی بر غیرسیستماتیک بودن فساد در کشور باشد. فساد سیستماتیک یعنی اینکه کسی نتواند علیه آن ورود کند و به نوعی قاضی و مفسد و ناظر و مجری چنان در هم تنیده و با پشتوانه هم فساد می‌کنند که نمی‌توان از «بیرون» به آن فشار آورد، زیرا اصولاً بیرونی وجود ندارد.

برخی‌ها این چنین محاکمه‌ای را نیز کاملاً درون سیستم می‌دانند که «می‌تواند اتفاق بیفتد یا نیفتد» و تحت تأثیر نیروی دموکراتیک و مردمی نیست و برخی دیگر اصولاً این محاکمه‌ها را بخش ناچیز و کم اثری از عدالت‌طلبی و اجرای عدالت می‌دانند، زیرا به‌رغم محاکمه این همه سلطان و ابرمفسدان اقتصادی، فساد همچنان ادامه دارد. اما قطعاً، چون محاکمه و اعدام مفسدان اقتصادی در این حجم فعلی امری مسبوق به سابقه نبوده، چیزی نیست که آن را تجربه کرده باشیم و براساس آن تجربه‌ها قضاوت کنیم، فلذا باید به انتظار نشست و دید آیا این دادگاه‌ها و محاکمه‌ها در آینده چه تأثیری بر روند اجرای عدالت و مبارزه با فساد دارد و این البته از اهمیت به‌سزای اعمال رسیدن افراد مفسد و حسابرسی به تک‌تک افراد متهم، چیزی کم نمی‌کند.

اینکه نتوانستیم در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که کشور سرعت شتابنده‌ای در پیشرفت و توسعه داشت، زمینه‌های پیشگیری از بروز فساد مدیران را فراهم کنیم و اکنون به اینجا رسیدیم، نمی‌تواند بهانه‌ای باشد که اکنون نیز در جای خود وظیفه مقابله و مبارزه با این فساد را به عنوان بخش مؤثری از پیشگیری فساد در آینده فراموش کنیم.

طبری و نوع فسادی که او مرتکب شده، نشانی از نوعی بی‌خیالی و خوش‌خیالی نسبت به انجام جرم است که چه بسا در بسیاری از مدیران دولتی و قضایی و نمایندگان مجلس، این بی خیالی ریشه دوانده باشد. اکنون باید دانست که «دادگاه مدیران فاسد» یک دادگاه آبروساز برای نظام جمهوری اسلامی است نه واقعه‌ای آبروبر، زیرا هیچ یک از صفحات تاریخ تمدن‌ها خالی از بروز فساد حاکمان نیست. آبروی واقعی از آن تمدن و فرهنگی است که آن فساد را در جایی خفه کرده و از نظام‌مند شدن آن و فروپاشی آن تمدن جلوگیری کرده است.

به همین خاطر است که اکنون ملت ایران با روی خوش به این دادگاه می‌نگرد و خوش‌خیالی مجرمان جای خود را به روی خوش و خوش‌خیالی مردم داده است.

برخورد قضایی با مفسدان دانه‌درشت درون دستگاه قضا، امیدبخش و دلگرم‌کننده است. حالا دیگر جولان اکبر طبری با ویلا‌های لوکسش به پایان رسیده و او با لباس راه‌راه آبی در جلسه دادگاه حاضر شده‌است و در محضر قاضی به عنوان یک مفسد اقتصادی جواب پس می‌دهد. روز‌هایی که خیلی هم دور نیست، برخی از قضات دون‌پایه چنان از نام اکبر طبری می‌ترسیدند که تا اسمش را روی گوشی تلفن خود می‌دیدند، جواب تلفن نداده، رأی را آن طوری که طبری می‌خواست انشا می‌کردند! آن ایام سپری شد؛ درست است که طبری و باندش حق و ناحق‌های زیادی کردند که ممکن است دیگر قابل‌جبران هم نباشد، اما همین که حالا اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست سابق دستگاه قضا، بازداشت است و فسادش علنی در حال رسیدگی است، این را باید به فال نیک گرفت.

طبری سرنخ است که رسیدگی به اتهاماتش دست بسیاری دیگر از مجرمان خزیده و لانه کرده در دستگاه قضایی را رو خواهد کرد؛ هنوز هیچی نشده، از باند طبری، دو سه قاضی که رئیس مجتمع‌های قضایی هم بوده‌اند، از کشور گریخته‌اند. حسن نجفی و غلامرضا منصوری از متواریان پرونده طبری هستند. چه با فشار رسانه‌ای تشت رسوایی طبری از بام افتاده‌باشد و چه دست قضای الهی این ویلاخوار را لباس راه‌راه زندانی پوشانده باشد، هر چه که باشد، محاکمه علنی این دانه‌درشت قضایی را باید به فال‌نیک گرفت.

فرار مصطفی نیازآذری (از مفسدان دانه درشت اقتصادی) در قبال رشوه‌ای بود که اکبر طبری از او گرفت؛ قریب به ۱۵ هزار متر زمین و سه طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر! از دیگر مفسدان اقتصادی رسول دانیال‌زاده است که حمایت بی‌دریغ اکبر طبری از وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌های وی شد. سه واحد لوکس مسکونی در ساختمان روما کامرانیه و سه واحد در ساختمان فلورانس الهیه دریافتی اکبر طبری از رسول دانیال‌زاده بوده‌است.

گروه مجرمانه در معاونت اجرایی

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و متهمان دیگر این پرونده، صبح دیروز به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد. در ابتدای جلسه قاضی بابایی از نماینده دادستان خواست جهت قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد. نماینده دادستان هم پس از قرار گرفتن در جایگاه با بیان اینکه در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضائیه به‌رغم اینکه رابطه استخدامی نداشته اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده‌است، گفت: «اکبر طبری با تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه موجب شد تا دفتر وی به عنوان کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود، تبدیل شود. دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل‌توجه است.»

رسول قهرمانی تأکید کرد: «یکی از متهمان کلان اقتصادی که پرونده او با اعمال نفوذ بسته شد، مصطفی نیاز آذری است که به طور غیرقانونی از کشور متواری شد. او از عناصر اصلی ارتشا در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت‌سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده‌است.»

اثرانگشت جعلی به‌جای همسر

وی افزود: «فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته‌است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و سه طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است. اکبر طبری به منظور اینکه در مراجعات خود به ویلای مذکور از سوی سرایدار شناسایی نشود، خود را حسینی معرفی می‌کرد.»

قهرمانی خاطر نشان کرد: «اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل و انتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی از مصطفی نیاز آذری و اکبر طبری وجود نداشته‌باشد. بلکه با واسطه بهرام حیدری‌فر به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت‌نامه جعلی صورت گرفت، به طوری که اکبر طبری به جای همسر خود اثر انگشت زد.» نماینده دادستان در ادامه گفت: «از دیگر مفسدان اقتصادی که از کشور گریخته، حسن نجفی است که در مورد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته‌است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلا‌های چشم‌نواز با پول‌های نامشروع احداث شد.»

از «فلورانس و روما» تا «بابلسر و سانا»

وی افزود: «دریافتی اکبر طبری از وی مجموعه‌ای از وجوه نقد و ملک است و شگرد اکبر طبری برای دریافت ملک و وجوه رشوه با شیوه‌ای ماهرانه و به صورت واسطه‌ای بوده‌است. از دیگر مفسدان اقتصادی رسول دانیال‌زاده است که حمایت بی‌دریغ اکبر طبری از وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌های وی شده‌است. سه واحد لوکس مسکونی در ساختمان روما و سه واحد در ساختمان فلورانس دریافتی اکبر طبری از رسول دانیال‌زاده بوده‌است.»

اخذ رشوه بیش از ۸۰ میلیارد ریالی، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریمخان، اخذ زمین حدود ۱۷۰۰ متری در اطراف لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده به مبلغ ۱۸۴ میلیارد ریال، دریافت رشوه به میزان پنج قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، دریافت سه دستگاه آپارتمان مسکونی و اعمال نفوذ در پرونده‌هایی همچون علی دیواندری و سید هادی رضوی بخشی از اتهامات طبری بود که نماینده دادستان برشمرد.

۳۰ شکایت و ۶۱ بازداشتی

در ادامه دادگاه نماینده دادستان بعد از قرائت کیفرخواست گفت: لازم می‌دانم چند نکته را بیان کنم؛ پرونده حاضر بسیار پیچیده بود و در دادسرا مطرح شد و قریب به ۹ ماه مورد بررسی قرار گرفت تا جایی که بازپرس پرونده، شبانه روزی آن را بررسی کرده است. قهرمانی افزود: در این پرونده ۶۱ نفر بازداشت شدند که بعضی از آن‌ها با قرار وثیقه آزاد هستند. همچنین ٣٠ شکایت در این پرونده وجود دارد. در دل پرونده طبری به برخی از متهمان رسیدیم. هنوز بخش‌هایی از پرونده طبری مانده که تمام نشده‌است و امید است به‌زودی آن‌ها هم به قرار نهایی منجر شود. قاضی بابایی در این هنگام با توجه به نزدیکی به زمان اذان ظهر با اعلام این مطلب که فرصت دفاع برای متهم در این جلسه میسر نیست، خطاب به متهم طبری گفت: فرصت برای متهم محفوظ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار