کد خبر: 1005807
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها اعلام کرد
یک مقام مسئول گفت: طبق مکاتبات انجام شده با دادستان کل کشور، مقرر شد مجازات افرادی که به صورت عمدی جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند، به حداقل ۱۰ سال حبس محکوم شوند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از صدا و سیما، رضا افلاطونی گفت: یکی از فصول پرمخاطره در حوزه منابع طبیعی کشور، فصل بهار است که به دلیل شدت گرما و مخاطرات جوی، مراتع دچار حریق می‌شود.

معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: امسال با توجه به بارندگی‌های خوب، سطح پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع رشد زیادی داشت و این خود علتی برای گستردگی حریق شد؛ این در حالی است که در همه کشور‌های دنیا راهکار‌های قانونی و نظام‌مند در خصوص کنترل حریق و کاهش خسارات وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کشور ما نیز به همین دلیل در سه سطح، تکالیفی را برای افراد مختلف و دستگاه‌ها در نظر گرفته شده تا از مراتع و جنگل‌ها به خوبی حفاظت شود.

افلاطونی با اشاره به اینکه با اصل ۴۵ قانون اساسی مرتع و جنگل‌ها جزو انفال تلقی می‌شود و در اختیار حکومت است و دولتی نیست گفت: یعنی مالک دولت نیست و دولت فقط نسبت به مدیریت این عرصه‌ها وظیفه دارد، چرا که این عرصه‌ها ثروت عمومی تلقی می‌شود و منابع طبیعی به عنوان میراثی است که از گذشته به ارث رسیده و امانتی است برای آیندگان؛ بنابراین تکلیف داریم به لحاظ شرعی و قانونی از منابع طبیعی حفاظت کنیم.

معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در خصوص اصل ۵۰ قانون اساسی هم افزود: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده یعنی اگر کسی که بتواند کاری انجام دهد و ندهد باید پاسخ گو باشد.

وی ادامه داد: قانون‌گذار بر همین مبنا مجازات‌هایی را برای افرادی که حریق و آتش سوزی ایجاد می‌کنند تعیین کرده است تا جایی که عنوان شده کشاورزان، دامداران و باغداران اگر بخواهند در باغ خودشان و یا مستثنیات تحت تصرف شأن که قانونی مالکیت دارند باید برای آتش زدن بقایای باغ خود از مأموران منابع طبیعی اجازه بگیرند و با نظارت و حضور آن‌ها نسبت به آتش زدن بقایای گیاهی باغ خود اقدام کنند.

افلاطونی در خصوص محکومیت متخلفان هم گفت: قانون‌گذار در این بند متهمان را که اقدام به این جرم کرده‌اند از دو تا سه سال حبس محکوم کرده است.

معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: در تبصره ماده ۴۷ در قانون مدیریت بحران کشور برای دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی تکالیفی مشخص شده که در اطفا حریق همه مأموران لشکری و کشوری در صورتی که منابع طبیعی به آنان اعلام کند موظف به کمک و حمایت از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور هستند.

وی اضافه کرد: برخی از عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های ما، تحت قرارداد حفاظتی با افراد حقیقی و برخی شرکت‌های حقوقی است که در این موارد، این افراد و شرکت‌ها برابر مفاد قرارداد به غیر از بهره برداری باید حفاظت‌های خاص را هم از این منابع داشته باشند.

افلاطونی گفت: اگر کسی در طرفی از قرارداد با ما باشد و در این زمینه تخلف کند مسئول جبران خسارات است و تحت تعقیب قرار خواهد گرفت و قرارداد آن به صورت یک طرفه لغو خواهد شد.

معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: در دو استانی که در روز‌های گذشته حریق بسیار گسترده شد افرادی را شناسایی و دستگیر کردیم که متهم به شروع این آتش سوزی‌ها هستند که این افراد در حال حاضر تحویل مقامات قضائی شده‌اند.

وی گفت: در یکی از استان‌ها با دعوای دو کشاورز بر سر زمین، آتش سوزی شروع شده که فردی به بهانه تلافی از فرد دیگر قسمتی از ملک تحت تصرف دیگری را به آتش کشیده که همین باعث آتش سوزی بسیار وسیعی در مرتع مجاور شده است.

افلاطونی ادامه داد: در استان دیگری سه نفر دستگیر شده‌اند که آن‌ها هم برای تفریح به طبیعت رفته بودند که متأسفانه با خاموش نکردن آتش، خود موجب آتش سوزی بسیار گسترده شده‌اند که این‌ها هم دستگیر و به مراجع قضائی تحویل شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار