کد خبر: 1005413
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
سال گذشته بود که خبری از گلستان به گوش رسید مبنی بر اینکه مسئولان جهاد کشاورزی این استان با اعلام اینکه برای اولین بار کشت قراردادی سیب‌زمینی در گلستان شروع شده و به همین خاطر و در جهت عملی کردن برنامه‌های ابلاغی سازمان جهادکشاورزی، به هیچ وجه قیمت این محصول کاهش نخواهد یافت، کشاورزان را مجاب کردند با خیال راحت به سمت کاشت سیب‌زمینی بروند.
سيداحمد هاشمي اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: باز هم فصل برداشت یک محصول از راه رسید و افت قیمت و دلال بازی و هدر رفت تلاش یکساله کشاورزان و یک پایان تلخ دیگر. این‌بار نوبت به سیب‌زمینی گلستانی‌ها رسیده تا بعد از ۱۵ روزی که از برداشت آن می‌گذرد، در بی‌توجهی و کم کاری مسئولان مربوطه، دلال‌ها کاری کنند مثل همیشه خستگی در تن کشاورزان مانده و جیب خالی، ثمره ماه‌ها خون و دل خوردن‌شان باشد. امروز از ۶۵۰۰ هکتار زمینی که زیر کشت سیب‌زمینی است، محصول خوب و دلپذیری به دست آمده که برای سیب‌زمینی کاران گلستانی جز آه و حسرت چیزی ندارد و بدتر از همه اینکه در کنار افت قیمت شدید این محصول، کرایه حمل و نقل آنقدر زیاد شده که کشاورزان را مجبور کرده تا به ماندن سیب‌زمینی در زمین و گندیدن آن تن بدهند.

سال گذشته بود که خبری از گلستان به گوش رسید مبنی بر اینکه مسئولان جهاد کشاورزی این استان با اعلام اینکه برای اولین بار کشت قراردادی سیب‌زمینی در گلستان شروع شده و به همین خاطر و در جهت عملی کردن برنامه‌های ابلاغی سازمان جهادکشاورزی، به هیچ وجه قیمت این محصول کاهش نخواهد یافت، کشاورزان را مجاب کردند با خیال راحت به سمت کاشت سیب‌زمینی بروند.

کشاورزان که فکر می‌کردند حداقل یک برنامه درست در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و ضرر و زیانی برای آن‌ها ندارد با خیال راحت به سراغ زمین‌های‌شان رفتند. اما حالا و با گذشت چند ماه از این حرف‌ها مشخص شده قرارداد کشت، فقط در سطح ۱۰۰ هکتار بین کارخانه‌داران و کشاورزان منعقد شده بوده و به دلیل بی‌توجهی و عدم اعلام این موضوع به فعالان این عرصه هم اکنون از ۷۰۰ هکتار باید سیب‌زمینی برداشت شود. هر چند نباید کشت محصول را به یک قرارداد ختم کرد و در این میان مباحثی مانند تأمین نیاز دیگر استان‌ها، صادرات و حتی انبار کردن محصول نیز باید در برنامه دیده شود، اما باز هم و بنا به شیوه و رفتار مسئولان امر، بی‌برنامگی در ارائه الگوی کشت مناسب و صادرات، در کنار نبود نظارت کافی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشاورزان تحمیل شده است.

دست مدیر و دلال در یک کاسه است

آن‌طور که از برنامه‌های کشت سازمان جهاد کشاورزی مشخص است، باید هر سال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های گلستان زیر کشت سیب‌زمینی برود. این میزان زمین و تقریب برداشت محصول از آن معلوم است و آنچه مجهول می‌ماند، علت سقوط قیمت‌ها و ضرر‌های مکرر کشاورزان در عرصه‌های مختلف است.

از دو هفته پیش که برداشت سیب‌زمینی در مناطق مختلف استان گلستان آغاز شد، قیمت نوبرانه این محصول نزدیک به ۳ هزار تومان در هر کیلو بود، اما بعد از چند روز قیمت تا ۱۵۰۰ تومان پایین آمد ولی از اواخر هفته گذشته قیمت به یکباره به ۶۰۰ تومان در هر کیلو رسید.

اما این تمام ماجرا نبود و بالا رفتن دو برابری کرایه حمل و نقل و جابه‌جایی سیب‌زمینی‌ها از مزرعه تا میادین کاری کرد که کشاورزان قید برداشت را بر برخی نقاط بزنند و ترجیح بدهند سیب‌زمینی‌ها در زمین بگندند تا حداقل ضرر کمتری بکنند. ناراحتی سیب‌زمینی کاران وقتی دوچندان می‌شود که می‌شنوند دبیرِ خانه کشاورز گرگان گفته: «شرایط فعلی ناشی از نبود برنامه و بازار داغ دلال بازی است.»

این حرف‌ها هر سال شنیده می‌شوند و وقتی مسئولی که سامان دادن اوضاع و رفع مشکلات کشاورزان جزو وظایفش است، آن‌ها را تکرار می‌کند، قبل از هر چیز می‌توان به عدم وجود مدیریت و ضعف در تخصص متولیان پی‌برد.

براساس گزارش‌ها، کرایه‌های حمل و نقل آنقدر زیاد شده که هیچ توجیهی برای آن نیست. به عنوان مثال کرایه حمل‌بار از گرگان به تهران از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۵۰۰ و کرایه حمل به تبریز از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است. این بی‌سروسامانی در بازار حمل و نقل در شرایطی است که سیب‌زمینی گلستان در میدان بار گرگان هیچ خریدار ندارد. مسائلی که دست به دست هم داده‌اند تا بازار دلالانی که حتماً دست‌شان با خیلی از مدیران در یک کاسه است داغ شود. دلال بازی در افت قیمت، دلال بازی در افزایش قیمت حمل ونقل و سود کلانی که از ضرر‌های بی‌حد و حساب کشاورزان به جیب‌شان روانه می‌کند. امسال هم جهاد کشاورزی در جهت منافع دلالان کار کرد و مدیران این سازمان با ریختن اشک تمساح نشان دادند درد کشاورز را می‌فهمند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار