کد خبر: 1005275
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
نخست‌وزیر عراق تیمی از مقامات این کشور را برای ازسرگیری مذاکرات استراتژیک با امریکا ظرف دو هفته آینده انتخاب کرده که به گفته عراقی‌ها قرار است بر مسئله خروج اشغالگران از این کشور متمرکز شود. مقامات واشنگتن هم تأکید کرده‌اند این گفتگو‌ها فراتر از مسائل امنیتی و نظامی خواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی اصرار عراقی‌ها برای خروج فوری اشغالگران از خاک این کشور، امریکایی‌ها قرار است اواخر هفته آینده گفتگو‌های امنیتی را با مقامات بغداد از سر بگیرند. یک منبع سیاسی روز یک شنبه به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «مذاکرات روز‌های دهم و یازدهم ژوئن آغاز می‌شود و در سطحی پایین‌تر از وزرای خارجه دو کشور خواهد بود. گروه‌های مذاکره‌کننده به سه گروه سیاسی، اقتصادی و نظامی تقسیم شده‌اند». خالد عبدالاله، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه در عراق گفت: «این مذاکرات به ویژه بعد از امضای توافقنامه چارچوب استراتژیک میان دو کشور در سال ۲۰۰۸ اصول اساسی دارد. به‌رغم امضای این توافق، ماهیت روابط میان امریکا و عراق مشخص نشد آیا امریکا دوست است یا شریک یا هم‌پیمان. در نتیجه، مذاکرات آتی این روابط را قطعی خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کنم که عراق از یک دوست به یک شریک تبدیل شود». وی گفت: «مسائل نفت و شرکت‌های نفتی در عراق در هرگونه مذاکره‌ای با واشنگتن حضور خواهند داشت. همچنین حضور نظامی امریکا در عراق بررسی خواهد شد». عباس صروط، از نمایندگان کمیسیون امنیت و دفاع عراق هم گفته است که محور اصلی گفتگو‌های راهبردی با امریکا، مسائل نظامی و امنیتی است. احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی در عراق نیز گفت: «از جمله مسائل مورد بحث عقب‌نشینی امریکا از عراق است. عقب‌نشینی کامل مورد بحث نیست و مطرح نشده چراکه خطر داعش همچنان ادامه دارد و این مسئله ادامه هماهنگی با امریکا و ائتلاف بین‌المللی را می‌طلبد». از سوی دیگر، متیو تولر، سفیر واشنگتن در بغداد هم تأکید کرد که گفت‌وگوی راهبردی امریکا با عراق با هدف از میان برداشتن تهدید‌های پیش‌روی این کشور صورت می‌گیرد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، متیو تولر گفت که در هفته‌های آتی هیئت امریکایی به طور مفصل در خصوص اینکه توافق استراتژیک چگونه می‌تواند تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و علمی را در برگرفته و صرفاً به حوزه امنیتی محدود نباشد، به گفتگو خواهد نشست. سفیر امریکا در عراق گفت: «شراکت ما با عراق صرفاً در حیطه امنیتی نیست و ما با امیدواری به سوی گفت‌وگوی استراتژیک با هدف همکاری در جهت توسعه روابط و از میان بردن تهدیدات پیش روی عراق حرکت می‌کنیم». باتوجه به حضور نیرو‌های امریکایی در اقلیم کردستان عراق، نچیروان بارزانی، رئیس این اقلیم بر اهمیت حضور و مشارکت اقلیم در این نشست و ترسیم و آماده‌سازی این نقشه راه تأکید کرد.

عملیات حشدالشعبی علیه داعش

در پی افزایش تحرکات نظامی تروریست‌های داعش، معاون امور عملیات نظامی گروه حشدالشعبی از طرح ویژه این سازمان برای جلوگیری از حملات داعش در چهار استان عراق خبر داد. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، ابوعلی البصری گفت: «گروهک داعش نمی‌تواند پایگاه‌های امنیتی خطرناک را هدف بگیرد. یک طرح امنیتی گسترده با مشارکت نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی اتخاذ شده تا با آغاز آن جلوی نفوذ داعش به برخی مناطق به‌ویژه استان‌های کرکوک، دیالی، صلاح‌الدین و نینوا گرفته شود». از سوی دیگر، تیپ ۴۱ سازمان حشدالشعبی روز یک شنبه با حمله داعش در منطقه تل‌الذهب، در جنوب تکریت مقابله کرد و طی آن یک نیروی حشدالشعبی به شهادت رسید و دو نفر دیگر زخمی شدند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
2
الکاظمی بدون مذاکره با امریکا باید خروج امریکائی ها از منطقه را خواستار شود .
قرار بر مذاکره ای نبوده است .
منطقه از آنِ ساکنانِ آن است و امنیت منطقه به ساکنان آن مربوط می شود و لزومی ندارد که بیگانه ها در منطقه حضور یابند .
امریکا بدون هیچ پیش شرطی باید از منطقه خارج شود .
این امر ولی فقیه است که باید اجرائی شود و اگر الکاظمی کوتاهی نماید ؛ فرصت را از دست خواهد داد و در مقابل حزب الله منطقه باید پاسخگو باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
0
مذاکره با آمریکا یعنی آینده ای سیاه برای عراق ... تکیه بر عقلانیت و اتکا به تواناییهای خود کلید دستیابی به آینده ای روشن است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار