کد خبر: 1003384
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
دونالد ترامپ گفته که قطع کامل مناسبات اقتصادی با چین هیچ آسیبی به امریکا نمی‌زند: این اقدام تنها باعث می‌شود که امریکا ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تـرامـپ و جمهوریخواهان سنا عزم خود را جزم کرده‌اند تا سوار بر موج چین‌ستیزی ناشی از پاندمی کرونا، ضمن فرافکنی مقابل موج انتقادات دموکرات‌ها در مسئله مدیریت بحران فعلی در امریکا، تا آنجایی که می‌توانند سرعت چین را برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا در دهه آینده کندتر کنند. ترامپ تهدید به قطع کامل مناسبات امریکا با چین کرده، سنای امریکا لایحه‌ای برای تحریم مقامات چینی تدارک دیده و وزیر خزانه‌داری امریکا هم از بررسی گزینه‌های خود در قبال چین صحبت کرده است؛ بماند که ادعا‌هایی هم در مورد اینکه چینی‌ها اطلاعات امریکایی‌ها را در مورد نحوه درمان کرونا کش رفته‌اند، در فضای رسانه‌ای امریکا می‌چرخد. اما متقابلاً چینی‌ها به تهدید ترامپ در سطحی صرفاً رسانه‌ای پاسخ داده و آن را حماقت خوانده‌اند و همین‌طور درباره اتهامات سایبری به خود تأکید کرده‌اند که ویروس با سیاه‏نمایی چین از بین نمی‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: «ویروس با دروغگویی و سیاه‌نمایی از چین از بین نمی‌رود.»

دونالد ترامپ روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز، یک بار دیگر چین را مسئول شیوع بیماری کرونا دانسته و در پاسخ به این سؤال که واکنش امریکا چه می‌تواند باشد گفته است که هر چیزی ممکن است. خبرنگار پرسیده که آیا ممکن است امریکا ویزای دانشجویان چینی را که در امریکا مشغول تحصیل هستند، تمدید نکند؟ ترامپ در پاسخ گفته است که واکنش امریکا می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد: «امریکا می‌تواند کل مناسبات خود را با چین قطع کند.»

دونالد ترامپ در این مصاحبه بار دیگر گفته است که قطع کامل مناسبات اقتصادی با چین هیچ آسیبی به امریکا نمی‌زند: «این اقدام تنها باعث می‌شود که امریکا ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.» اشاره ترامپ به کل صادرات چین به امریکا است. رئیس‌جمهور امریکا پیش از این نیز بار‌ها از این پول تحت عنوان «پول گم‌شده» یاد کرده بود. ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌بیزینس در مورد اینکه آیا به تازگی با رئیس‌جمهور چین گفتگو کرده است، گفت: ما رابطه بسیار خوبی داریم، اما در حال حاضر من نمی‌خواهم با او صحبت کنم. من نمی‌خواهم با او صحبت کنم. وی گفت: «من از چین بسیار ناامید شده‌ام و همین حالا به شما می‌گویم.» رئیس‌جمهور امریکا درباره شیوع بیماری کرونا نه تنها به چین، بلکه به سازمان بهداشت جهانی و حتی فرمانداران ایالت‌های مختلف امریکا نیز حمله کرده و آن‌ها را مسئول شیوع این بیماری اعلام کرده است. «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری امریکا روز پنج شنبه با تکرار این ادعا که چین اطلاعات کافی را درباره ویروس کرونا ارائه نداده است، گفت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در حال بررسی گزینه‌های خود در قبال چین است.»

لایحه تحریم چین در سنا

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ‌پست چین روز جمعه با اشاره به لایحه اخیر سنا در مورد تحریم مقام‌های چینی به بهانه موارد نقض حقوق بشر در منطقه خودمختار سین کیانگ نوشت: این تازه‌ترین ضربه سنا به روابط دو کشور پس از آن است که لایحه‌ای نیز در حمایت از تایوان برای عضویت در سازمان بهداشت جهانی تصویب کرد. لایحه تحریم به دلیل نقض حقوق بشر ملیت اویغور‌ها در چین که به تصویب سنا رسیده است باید برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان امریکا ارسال شود. در این لایحه، کاخ سفید موظف شده است که هر ۱۸۰ روز گزارشی درباره آنچه که شکنجه، نقض حقوق بشر، بازداشت‌ها یا گمشدن افراد در منطقه خودمختار سین کیانگ خوانده است به کنگره تسلیم کند. پس از آن چنانچه فردی از مقام‌های چین مسئول شناخته شود مورد تحریم هایی، چون مسدود شدن دارایی‌ها در امریکا و جلوگیری از ورود وی به خاک این کشور قرار می‌گیرد. ترامپ در کنفرانس خبری خود در روز پنج شنبه در پاسخ به اینکه آیا خواهان تحریم چین هستید و اگر این طرح در کنگره مطرح شود آیا از آن حمایت خواهید کرد، گفت: «من از این موضوع حمایت و آن را بررسی می‌کنم. طرح تحریم چین موضوعی است که قطعاً آن را بررسی خواهم کرد. من این لایحه را تاکنون ندیده‌ام.»

کشور‌های غربی به ویژه امریکا مدت‌ها است دولت چین را به راه‌اندازی اردوگاه‌های کار اجباری برای مسلمانان متهم کرده‌اند، اما چین می‌گوید «مراکز بازآموزی عقیدتی» بخشی از تلاش‌های دولت برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سین‌کیانگ است و هرگونه کار اجباری در این اردوگاه‌ها را تکذیب می‌کند. پکن به منظور شفاف‌سازی و مقابله با ادعا‌های دولت‌های غربی هرساله در چندین نوبت اقدام به اعزام روزنامه‌نگاران و دیپلمات‌های مقیم چین به این مناطق می‌کند تا از نزدیک در جریان خدمات دهی دولت به اویغور‌ها قرار بگیرند. خبرسازی رسانه‌های غربی در این باره که با هدف تحریک احساسات ضد چینی در میان مسلمانان صورت می‌گیرد، اشاره‌ای به نفوذ سازمان یافته جریان‌های سلفی- وهابی و حتی سازماندهی برخی جوانان ایغور برای پیوستن به داعش در سوریه نمی‌کند.

واکنش چین

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج شنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن ضمن ابراز نارضایتی و مخالفت شدید با اتهام‌افکنی امریکا علیه چین مبنی بر حمله سایبری چین به نهاد‌های ویروس‌شناسی امریکا گفت: امریکا مطابق سوابق موجود بیشترین و پردامنه‌ترین سرقت‌های سایبری را انجام داده است. او گفت: چین در مقابله با کرونا به نتایج راهبردی دست یافته و در تحقیق واکسن و راه‌های درمان کرونا در صدر جهان قرار گرفته است از این رو چین دلایل بیشتری دارد که نگران سرقت سایبری دیگران باشد. روزنامه چینی «گلوبال‌تایمز» روز جمعه نوشت: «طرح این ایده [قطع رابطه با چین]از سوی کسی که می‌گوید می‌توان با تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به افراد، ویروس کرونای جدید را از بین برد، جای شگفتی ندارد». این روزنامه افزود: «چنین حماقتی در وهله اول محصول نگرانی شدید امریکا از صعود چین در عرصه‌های جهانی است. به‌نظر می‌رسد ترامپ عقلش را از دست داده یا دچار مشکلات روانی شده است». گلوبال‌تایمز در مطلب دیگری درباره شنیده شدن صدا‌هایی از تندرو‌های امریکایی برای مذاکرات تجاری جدید با چین که به معنای لغو معاهده تجاری چند ماه پیش با این کشور خواهد بود به نقل از سونگ پینگ از کارشناسان اقتصادی نوشت که چین از مذاکرات دوباره نگران نیست از فسخ توافق هم نگران نیست. پینگ گفته است‌: اگر این توافق فسخ شود خیلی هم برای چین به دلیل امتیازاتی که داده بود بد نمی‌شود الان هم که انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک است؛ بنابراین واشنگتن باید در اندیشه مسئله باشد چین ضرری نمی‌کند. گالینگ یو از آکادمی علوم اجتماعی می‌گوید: «ما اسناد را با دقت بررسی کرده‌ایم، مذاکراتی خیلی مستدل و مستند داشته‌ایم.» او گفت: «اگر امریکا بخواهد اقدامی خلاف انجام دهد و ضد چین دست به اقدامی بزند، می‌دانیم چطور باید برخورد کنیم و چه واکنشی نشان دهیم. به‌سرعت می‌توانیم تلافی کرده و به اقتصاد امریکا لطمه بزنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار