کد خبر: 1003151
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
بهزاد نبودی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب سه ماه پس از انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ اذعان کرد که راهکار اصلاح‌طلبان برای تحریم انتخابات اشتباه بوده است. او این سخنان را در گفتگو با روزنامه سازندگی گفته و تیتر یک این روزنامه از سخنان اوست: «تحریم انتخابات اشتباه بود». روزنامه‌ای که ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی به دبیرکلی غلامحسین کرباسچی است و از آغاز مباحث انتخاباتی سال گذشته، با تحریم انتخابات مخالفت کرد.

نبوی در این گفتگو و در پاسخ به اینکه به‌رغم شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس و انتقاداتی که پیش از این انتخابات به‌واسطه حمایت او از شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شد، آیا همچنان بر عقیده خود مبنی بر لزوم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پافشاری می‌کند، تصریح می‌کند: «من کماکان به همان اعتقادم. چراکه در هر انتخاباتی که شرکت مردم گسترده بوده، اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها پیروز شده‌اند و در هر مورد که مشارکت کاهش یافته مخالفان‌شان پیروز شدند، بنابراین اصلاح‌طلبان هرگز از عدم شرکت فعال در انتخابات سود نبرده و نخواهند برد.»

نبوی البته مغالطه می‌کند، انتخابات ۸۴ فقط یکی از انتخابات‌هایی است که شرکت مردم گسترده بود و اصلاح طلبان باختند.

او در ادامه، با انتقاد از تحریم انتخابات از سوی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب تأکید می‌کند: «برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور بوده و هستند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات مشروعیت آن را زیر سؤال خواهد بود، در حالی که برای یک جریان اصلاحی که معتقد به حفظ اصل نظام و طبعاً مشروعیت آن و نهاد‌های تحت پوشش نظام است علی‌القاعده نباید کاهش مشروعیت انتخابات که به تضعیف نظام منجر می‌شود، خشنودکننده باشد... ثانیاً تاریخ انتخابات در جمهوری اسلامی نشانگر آن است که هیچ دوره‌ای به‌جز دوره اخیر مشارکت کمتر از ۵۰ درصد نبوده است که در استاندارد جهانی نشانه عدم مشروعیت نظام نمی‌باشد، حتی با مشارکت ۴۲ درصدی این دوره از مجلس نیز در استاندارد جهانی قابل قبول است. بنابراین، تشویق مردم به عدم مشارکت یا حتی سکوت در این زمینه تنها سودش شکست اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها بوده و خواهد بود.»‌

می‌توان صفحه یک روزنامه سازندگی با عکس نبوی و تیتر «تحریم انتخابات اشتباه بود» را قابی ماندگار و تاریخی برای اصلاح طلبان دانست. قابی که نه از سوی منتقدان بلکه از سوی یک عنصر محوری جریان اصلاحات و در یکی از رسانه‌های اصلی‌شان است که باعث می‌شود بیاموزند جریان سیاسی به فعال بودنش است که زنده می‌ماند. آن‌ها قدرت بایکوت انتخابات در ایران را به نحوی که مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد، ندارند و در این شرایط، هر کنار کشیدنی از کنش‌گری سیاسی که اوج آن در انتخابات است، صرفاً مشروعیت خود آن جریان و حزب را زیر سؤال می‌برد. از سویی سخن گفتن از آشتی ملی با وجود عدم شرکت در انتخابات، نشان تناقض و بلکه نفاق است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار