کد خبر: 1001558
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
نگرانی از فقدان شرایط مناسب برای مراقبت‌های دوران بارداری و ترس از ابتلا تا خارج شدن از منزل موضوعی است که موجب شده تا آن دسته از خانم‌هایی که برای بارداری و فرزندآوری در این روز‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند هم تا اطلاع ثانوی و تا روشن شدن وضعیت ویروس کرونا از آن مهم‌تر روشن شدن وضعیت مطب‌های پزشکان و مراکز سونوگرافی و مراقبت‌های بارداری فرزندآوری‌شان را به تأخیر بیندازند.
با شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آخرین روز‌های بهمن ماه کم‌کم طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی برای کنترل اپیدمی کرونا اجرایی شد و در این طرح‌ها بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی هم تعطیل شدند. این مسئله در کنار افزایش بار مراجعه به بیمارستان‌ها، موجب شد تا بسیاری از افراد نیازمند پزشک و مراقبت‌های پزشکی به در بسته برخی پزشکانی بخورند که در این روز‌های کرونایی از ارائه خدمت به مردم و بیماران فرار کرده بودند. یکی از این موارد پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماما‌ها هستند و زنان بارداری که نیازمند مراقبت‌های بارداری‌اند خیلی‌هایشان نمی‌دانند در این اوضاع و احوال باید به کجا مراجعه کنند!

نگرانی از فقدان شرایط مناسب برای مراقبت‌های دوران بارداری و ترس از ابتلا تا خارج شدن از منزل موضوعی است که موجب شده تا آن دسته از خانم‌هایی که برای بارداری و فرزندآوری در این روز‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند هم تا اطلاع ثانوی و تا روشن شدن وضعیت ویروس کرونا از آن مهم‌تر روشن شدن وضعیت مطب‌های پزشکان و مراکز سونوگرافی و مراقبت‌های بارداری فرزندآوری‌شان را به تأخیر بیندازند.

پزشکان زنانی که تلفنشان را هم جواب نمی‌دهند

در این میان وزارت بهداشت و درمان برنامه‌ها و توصیه‌هایی داشته است، اما وقتی پای صحبت زنان باردار می‌نشینیم متوجه می‌شویم در کنار برنامه‌ها باید نظارت جدی‌تری از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در عملکرد مطب‌های خصوصی به خصوص موارد حساسی همچون تخصص‌های زنان و زایمان، قلب و عروق و دیابت صورت گیرد.

موارد متعددی از تعطیلی و در دسترس نبودن پزشکان به «جوان» گزارش شده است. خانم بارداری که در منطقه گیشا ساکن است به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «روز گذشته به خاطر مشکلی که دارم به تمام مناطق گیشا سر زدم، اما هیچ پزشک زنانی مطبش باز نبود و ظاهراً همه از ترس کرونا فرار کردند.»

خانم باردار دیگری هم به جوان می‌گوید: «پزشکی که تحت مراقبت‌هایش قرار داشتم بعد از ماجرای کرونا مطبش را تعطیل کرده و رفته است حتی به تماس‌های تلفنی من هم پاسخ نمی‌دهد حالا نمی‌دانم باید کجا بروم و چه کار کنم؟!» مواردی از این دست درباره سایر بیماران هم وجود دارد.

بیمارانی که اگرچه کرونا ندارند، اما به مراقبت‌های پزشکی نیازمندند؛ شاید حتی بیشتر از برخی بیماران کرونایی!

مطب متخصصان زنان باید باز باشد، اما نیست!

جا خالی کردن برخی پزشکان از خدمت به بیماران و به خصوص گروه‌های حساسی همچون مادران باردار در حالی اتفاق افتاده که طبق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت فعالیت مطب‌های متخصصان داخلی عمومی و تمامی فوق‌تخصص‌ها، عمومی اطفال و زنان و زایمان الزامی است. این بخشنامه برای روز‌های نخستین فروردین سال ۹۹ از سوی معاونت درمان صادر شد.

کاهش ۶۰ درصدی مراجعه مادران باردار و بیماران قلبی به پزشک

طبق آماری که سازمان نظام پزشکی اعلام کرده، به طور متوسط میزان مراجعه مردم به پزشکان حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است و بیماران برای انجام چکاپ به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای طرح در خانه ماندن میزان مراجعه بیماران به خصوص مادران باردار یا افراد مبتلا به عارضه‌های قلبی و عروقی در کشور جز در مواقع خیلی ضروری به پزشک کاهش پیدا کرده، از این ماجرا ابراز نگرانی کرده است. به گفته وی این موضوع باعث خواهد شد تا این افراد در آینده دچار مشکل شوند.

بنا بر تأکید وی با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت پروتکل‌هایی مشخص و به سراسر کشور ابلاغ شده است که براساس آن ابلاغیه، خدمات توسط پزشکان انجام می‌شود.

اما وقتی به کلینیک‌ها و به خصوص مطب‌های خصوصی در سطح شهر سر می‌زنید متوجه می‌شوید پزشک مورد نظر تا اطلاع ثانوی در دسترس نیست. نکته قابل تأمل اینجاست که یک زن باردار و نوزادش خیلی وقت‌ها نمی‌توانند تا اطلاع ثانوی صبر کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار