کد خبر: 1001156
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
حسن رشوند
در گذشته ابرقدرتی هم برای خودش قواعدی داشت و قدرت‌های بزرگ برای اینکه ثابت کنند ادعای آن‌ها در ابرقدرتی درست است و افکار عمومی چنین نقش و جایگاهی را برای او به رسمیت بشناسد، سعی داشتند از رفتار‌هایی که به تعبیر عامیانه، چیپ به نظر می‌آمد یا تضعیف کننده نگاه ابرقدرتی آن‌ها بود، پرهیز کنند. اکنون این قواعدِ هرچند خود تعریف کرده را همان قدرت‌ها تغییر داده‌اند. امریکا که ادعای ابرقدرتی دارد، یک روز در بوق و کرنا می‌دمد که به‌دنبال برقراری یک صلح پایدار در جهان است و از این رو از ایران می‌خواهد پای میز مذاکره بنشیند و توافقی را امضا کند که برای همه طرف‌ها نتیجه برد- برد دارد ولی در کمتر از دو سال، از همان برجام ناعادلانه‌ای که خودشان آن را یک توافق خوب می‌دانستند خارج می‌شود. پایبند نبودن به توافقات، خارج شدن از توافقات زیست محیطی و صد‌ها رفتار متناقض دیگر در امریکایی‌ها نشان می‌دهد امریکا به‌رغم ادعای خود، یک ابر قدرت نیست. اگر این را بگذاریم در کنار ضعف در کارآمدی مقامات کاخ سفید در کنترل یک ویروس (بسیاری از کشور‌هایی که هیچ ادعایی در ابرقدرتی ندارند، توانستند عملکرد مناسب‌تری نسبت به امریکا در کنترل این ویروس و خدمات دهی به شهروندان‌شان داشته باشند)، بر پوچ بودن ادعای امریکایی‌ها در ابرقدرتی شان کاملاً واقف می‌شویم. حالا همین کشور مدعی ابرقدرتی که قافیه را بر خود تنگ دیده، سعی دارد در حوزه‌هایی با کشوری درگیر شود که اساساً با وجود همه اقدامات خصمانه در طول این سال‌ها با شکست‌های سنگین در مقابل آن مواجه شده است. امریکا از برجام خارج شد با این امید که تا قبل از پایان زمان تحریم خرید و فروش تسلیحاتی ایران، جمهوری اسلامی را همچون توافقنامه برجام یک بار دیگر پای یک توافق دیگر بنشاند. برجام موشکی وغیره، سناریو‌های نوشته شده مقامات کاخ سفید برای بعد از برجام بود که امروز شکست خورده است و اکنون کشوری که خودش برخلاف عرف توافقات بین‌المللی از برجام خارج شده در صدد است با تدلیس و دغل‌بازی بار دیگر فضای جدیدی را علیه ایران اسلامی برای تمدید تحریم خرید تسلیحاتی ایران طراحی و اجرا کند. امروز امریکایی‌ها باید بدانند آن پیمان‌نامه‌ای را که با اجحاف در حق ایران در بستر برجام منعقد شده بود، موریانه‌ها با انقضای تاریخ آن خورده‌اند و از بین رفته است و زنده کردن دوباره آن ممکن نخواهد بود.

اما امریکا با این رفتار‌های خارج از عرف بین‌الملل و حتی قواعد ابرقدرتی، به‌دنبال چیست؟ قطعاً دلایل زیادی را می‌توان بر آن برشمرد، اما یقیناً بهترین دلیل را باید در شکست‌های پی در پی آن‌ها در منطقه از عراق گرفته تا سوریه، یمن، افغانستان، لبنان و... دانست که با وجود همه خباثت‌ها، سرافکنده از آن بیرون آمده‌اند. تحرکات معنادار و غلط آن‌ها در خلیج فارس در روز‌ها و ماه‌های اخیر را باید در راستای همین شکست‌ها ارزیابی کرد.

آنچه امروز امریکا به بهانه رزمایش و تأمین امنیت نفتکش‌ها در گشت‌زنی و انجام اقدامات تحریک‏آمیز در منطقه خلیج فارس انجام می‌دهد، علاوه بر تلاش برای برهم زدن نظم منطقه‌ای، همچون دزدان دریایی قرن ۱۹ به‌دنبال سلب امنیت صیادانی است که امرار معاش خود را قرن‌هاست از این دریای پرروزی تأمین می‌کنند و در این اقدامات نابخردانه، برخی کشور‌های اروپایی و عربی نیز با امریکا همراهی می‌کنند. علت این اقدام امریکا را در چند نکته می‌توان جست‌وجو کرد:

۱- دولت شکست خورده امریکا پس ازشکست‌های راهبردی در توقف کشتی‌های ایران درصدد جبران شکست‌های خود برآمده است و تحرک جدید او را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.

۲- امریکا برای ترمیم ائتلاف شکست خورده خود در منطقه هم در عرصه زمینی و هم هوایی، این بار برای دلگرمی هم پیمانان مفلوک منطقه‌ای خود به این اقدامات دست زده است.

۳- جولان دادن در آب‌های بین‌المللی جزو ذات پلید و تجاوزگرانه شیطان بزرگ است که این بار ترامپ با نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه خود، چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را انجام داده است.

۴- تصور اینکه دلمشغولی ایران درشرایط کرونایی موجب غفلت یا کوتاه آمدن ازپاسخ مناسب خواهد بود ازعوامل تحریک امریکا به این کار بوده است.

اما پاسخ قاطع و رسوا کننده ایران بر همه تصورات غلط امریکایی‌ها خط بطلان کشید. وقتی ترامپ رئیس جمهور امریکا لاف گزاف زد و گفت که من به ناو‌های خود دستور داده‌ام قایق‌های گشتی سپاه را مورد هدف قرار دهند، این موضع‌گیری عجولانه و نابخردانه او بلافاصله با واکنش قاطع بالاترین مرجع نظامی ایران، یعنی ستاد کل نیرو‌های مسلح مواجه شد و نسبت به کوچک‌ترین حرکت غلط امریکایی‌ها در خلیج فارس هشدار داده شد. چراکه ایران انقلابی در این شرایط، ازوظیفه اصلی خود در پاسداری از آب‌های خلیج فارس و تأمین امنیت تنگه هرمز هیچ‌گاه کوتاه نخواهد آمد و همان‌گونه که در یک ماه اخیر دو اقدام شجاعانه و بازدارنده را انجام داده است، با هر حرکت و محاسبه غلط دشمن، این بار نیز چنان سیلی عبرت‌آموزی به او خواهد زد که همچون اسارت ۱۱ تفنگدار آن‌ها در جزیره سلمان یا ذلت آن‌ها در عین الاسد فراموش نشدنی خواهد بود. کما اینکه در همین تحرکات یک ماه اخیر امریکایی‌ها در خلیج فارس، سپاه دو اقدام ارزنده انجام داد که یقیناً آن‌ها در بازی شطرنج خود نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. این دو اقدام عبارتند از:

۱- سه هفته پیش در حوالی بندر الفجیره امارات در یک عملیات شجاعانه، نیروی دریایی سپاه از میان ناو‌های رزمی امریکا و هم‌پیمانانش، یک نفتکش را متوقف و پس از دریافت مشخصات و اطلاعات لازم از این نفتکش پس از یک ساعت آن را رها کرد. جالب اینکه امریکایی‌ها با مشاهده این صحنه و ایجادسکوت رادیویی بدون هیچ‌گونه اقدامی فقط نظاره‌گر شجاعت انقلابی فرزندان عزیز ایران بزرگ بودند و جرئت کوچک‌ترین حرکتی را پیدا نکردند.

۲- گشت‌زنی ۱۱ قایق تندروی ایرانی در چند متری شش کشتی جنگی امریکایی و اخطار به آنان برای ترک آب‌های نزدیک به حریم ایران اسلامی دومین اقدامی بود که فرزندان سبزپوش سپاه انجام دادند. در این عملیات شجاعانه که در شمال خلیج فارس اتفاق افتاد نیروی دریایی سپاه با جداسازی ناو‌های جنگی دیگر کشورها، در اطراف ناو‌های امریکایی و در ۱۰ متری آن‌ها به گشت‌زنی و اخطار پرداخت و پس از یک ساعت از منطقه دور شد.

سپاه که شاهد ایجاد مزاحمت‌های چند ماه اخیر امریکایی‌ها در خلیج فارس برای صیادان کشورمان بود، با این اقدام خواست به امریکایی‌ها تفهیم کند امروز دیگر تعریف ابرقدرتی عوض شده است و هر کشوری با هر میزان از توان نظامی، اگر قصد کوچک‌ترین تعرض به منافع منطقه‌ای ایران را داشته باشد، با واکنش پشیمان کننده مواجه خواهد شد. بنابراین در این رابطه چند نکته حائز اهمیت است:

۱- قدرت فرزندان ملت ایران چه در تحریم تسلیحاتی باشیم یا نباشیم به تجهیزات و سلاح‌های آنان وابسته نیست. قدرت معنویت و اتکا به الطاف الهی، تکیه کردن بر هدایت حکیمانه فرماندهی شجاع و پشتوانه عظیم ملتی بزرگ و سلحشور و حاضر درصحنه، علت اصلی این شجاعت و اقتدار است.

۲- هم امریکا و هم کشور‌های کوچک حاشیه خلیج فارس برای چندمین بار دریافتند محور اصلی و اساسی در تأمین امنیت منطقه و نفتکش‌های کشور‌های مختلف، فقط و فقط ایران است.

۳- ایران اسلامی به پشتوانه دانش بومی فرزندانش و قدرت ایمان آن‌ها در واکنش سریع و قاطع و پشیمان کننده به تحرکات دشمنان هیچ تعارفی با هیچ کشوری هر چند با تجهیزات مدرن همچون امریکای مدعی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار