کد خبر: 997623
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
در حالیکه نخست‌وزیر انگلیس به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری است، مسئولیت اداره این کشور اکنون بر عهده شخص دیگری است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالیکه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است، سوالاتی درباره اینکه اکنون چه کسی انگلیس را اداره می‌کند، مطرح است.

سخنگوی بوریس جانسون روز سه‌شنبه -یک روز پس از انتقال وی به بخش مراقبت‌های ویژه بیماران مبتلا به کرونا- گفت نخست‌وزیر اکنون تحت «اکسیژن درمانی» است و تنفس او بدون کمک به دستگاه صورت می‌گیرد. وی افزود وضعیت جانسون باثبات است.

اما جدی بودن شرایط نخست‌وزیر انگلیس در زمانی که این کشور در وضعیت اضطراری ملی است و هیچ روند رسمی جانشینی برای تعیین مقام ارشد دولت وجود ندارد، سوالاتی را درباره اینکه چه کسی انگلیس را اداره می‌کند، مطرح کرده است.

جانسون، دومینیک راب، وزیر خارجه را به عنوان نماینده خود در «شرایط ضروری» انتخاب کرده است، اما تا کنون در انگلیس سابقه نداشته است که نخست‌وزیر برای مدت طولانی از ادامه فعالیت خود بازبماند.

دولت انگلیس در گزارش روزانه خود به خبرنگاران، سعی کرد از نگرانی‌ها بکاهد و تاکید کرد راب از وزارت کشور با حمایت مقامات دولت، کشور را اداره می‌کند.

سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد راب، در صورت نیاز، ریاست نشست‌های شورای امنیت ملی را برعهده خواهد داشت و کابینه انگلیس این اختیار و توانایی را دارد که در نبود نخست وزیر، درباره اقدام نظامی تصمیم بگیرد.

سخنگوی دولت انگلیس گفت تصمیمات مربوط به کووید-۱۹ طبق معمول در نشست‌های هر روز صبح به ریاست راب و با حضور وزرا اتخاذ می‌شود، اما راب اختیار عزل و نصب وزرا یا مقامات را ندارد.

دولت انگلیس اعلام کرد مرتبا تازه‌ترین اطلاعات درباره وضعیت جانسون را به کاخ باکینگهام و ملکه اطلاع می‌دهد. دو وزیر ارشد نخست وزیر، از طرف او با کاخ ارتباط دارند، اما ملاقات‌های هفتگی با ملکه تا مدتی برگزار نمی‌شود.

سخنگوی جانسون گفت به رغم نبود رویه رسمی جانشینی در انگلیس، یک نظم تثبیت شده درباره وزرا وجود دارد که در آن «ریشی سوناک» وزیر دارایی بعد از راب مطرح است. اسناد محرمانه نوشته شده به دست نخست وزیر با عنوان «نامه‌های گزینه آخر» خطاب به فرماندهان زیردریایی مجهز به موشک بالستیک، در خصوص شرایطی که کشور با حمله هسته‌ای مواجه شده باشد، هنوز معتبر است. سخنگوی جانسون گفت: «نخست وزیر، نخست وزیر می‌ماند.»

ویروس کرونا شماری از مقامات دولت انگلیس را مبتلا کرده است. «مت هنکوک» وزیر بهداشت انگلیس و «نیل فرگوسن» مشاور ارشد دولت انگلیس از جمله این افراد هستند و تعداد دیگری از وزرای ارشد دولت و مشاورانشان هم مجبور شدند خود را قرنطینه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار