کد خبر: 997200
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
تهدید نظامی امریکا برای دستیابی به کابینه همسو ناکام ماند
آرام آرام در حال مشخص شدن است که حدود دو هفته تهدید امریکایی‌ها به انجام عملیات علیه پایگاه‌های حشدالشعبی عراق، برای این بوده که نامزد نه چندان مقبول نخست‌وزیری عراق، یعنی عدنان الزرفی را به گروه‌های عراقی تحمیل کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که منابع عراقی می‌گویند تنها هدف امریکا این است که دولت عراق، مخالف ایران باشد، گروه‌های عراقی بیشتری به سمت مخالفت با عدنان الزرفی روی آورده‌اند. ائتلاف الفتح در پارلمان جدید‌ترین ائتلافی است که به جمع مخالفان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل دولت پیوسته و گفته که الزرفی از مقبولیت اکثر نیرو‌های سیاسی داخل بیت شیعه برخوردار نیست.

به گزارش «جوان»، منابع عراقی دیروز گفتند که عدنان الزرفی که اواخر اسفندماه ۱۳۹۸، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق او را مأمور تشکیل کابینه کرد، رسماً از پارلمان درخواست کرده که زمان جلسه فوق‌العاده به منظور رأی‌گیری درباره دولت او را مشخص کند، ولی هنوز ساعاتی از انتشار خبر درخواست الزرفی برای جلسه فوق‌العاده پارلمان نگذشته بود که «حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق اعلام کرد که گروه‌های سیاسی شیعی بر رد نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» و یافتن جایگزین او، توافق دارند. حسن سالم در گفتگو با شبکه «العهد» گفت که قضیه مأمور شدن الزرفی به تشکیل کابینه غیرقانونی و مخالف اصول و چارچوب‌های قانون اساسی کشور بود، زیرا او نامزد فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق نبود. وی افزود: «الزرفی شخصیتی بحث‌برانگیز است و پست‌های اجرایی متعددی داشت و به عنوان استاندار نجف نیز ناکامی‌هایی داشت. به همین دلیل نیز شیعیان توافق کرده‌اند که وی را رد کنند، پرونده او بسته شده است و اقدام او در ارائه برنامه دولتش قابل توجیه نیست.»‌توافق گروه‌های شیعی که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند بعد از آن انجام شد که ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز اعلام کرد که در مخالفت با نخست‌وزیری الزرفی، به گروه‌های شیعی حائز اکثریت پارلمان می‌پیوندد. به گزارش شبکه تلویزیونی «ان‌آر‌تی» روسیه، حسن شاکر، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان گفته که عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت از مقبولیت اکثر نیرو‌های سیاسی داخل بیت شیعه برخوردار نیست. وی افزود: «مذاکره‌ای با نخست‌وزیر مأمور درباره تشکیل دولت در جریان نیست.»

تهدید همزمان با مذاکره
بحث‌ها درباره نخست‌وزیری الزرفی طی دو هفته گذشته همزمان با افزایش تهدید‌های امریکا علیه حشدالشعبی تشدید شده است. اوایل فروردین ماه ۱۳۹۹ بود که روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز فاش کرد که پنتاگون در حال تهیه طرح نابودی کتائب حزب‌الله است، ولی ژنرال رابرت پی. رایت، فرمانده نیرو‌های امریکایی در عراق پس از دریافت دستوری برای تهیه نقشه چنین عملیاتی، طی نامه‌ای به مقام‌های امریکایی درباره تبعات این عملیات، به خصوص درگیری با ایران، به واشنگتن هشدار داده است. چند روز بعد برخی منابع امریکایی فاش کردند که ژنرال رایت، خبر مخالفتش با این نقشه را با نیویورک‌تایمز در میان گذاشته؛ خبری که البته هیچ‌گاه تأیید نشد. چند روز بعد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در کشاکش بحران همه‌گیری کرونا، روایتی کاملاً معکوس از نقشه عملیات امریکا در عراق ارائه کرد و گفت که ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه نیرو‌های امریکایی در عراق هستند و هشدار داد: «اطلاعاتی داریم که برنامه‌هایی در سر دارند... به رهبری ایران، البته نه لزوماً ایران، توسط گروه‌هایی که مورد حمایت ایران هستند، که این برای من یعنی ایران.» البته ترامپ در همان نشست خبری، از بحث‌های مربوط به کرونا، به سمت طرح مجدد درخواست مذاکره با ایران پل زد و گفت: «ببینید ما باید با آن‌ها مذاکره کنیم. من فکر می‌کنم می‌توانیم خیلی سریع با ایران بر سر یک توافق کار کنیم. تنها کاری که آن‌ها باید بکنند این است که تماس بگیرند.» این موضع‌گیری نشان داد هرچند کسانی مانند مایک پمپئو، وزیر خارجه و مایک اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا بحث‌هایی درباره اقدام نظامی در عراق مطرح کرده‌اند، ولی علی‌الظاهر، ترامپ چندان با آن‌ها موافق نیست.

پاتریوت‌ها مقابل نیرو‌های عراقی
در کشاکش این بحث‌ها، برخی ناظران گفتند که دولت امریکا تهدید نظامی در عراق را با هدف تسریع در روند تعیین نخست‌وزیری عدنان الزرفی مطرح کرده است، به خصوص که گروه‌های سیاسی عراق طی سه هفته از زمان معرفی الزرفی، به این نتیجه رسیده‌اند که او نامزد مورد نظر امریکا است. عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره تلویحی به سفر تأیید نشده چند روز قبل فرمانده سپاه قدس به عراق گفت: «هیچ گونه دیداری با سردار قاآنی، فرمانده کل نیروی قدس سپاه پاسداران ایران نداشتم و هیچ‌گونه موضع مخالفی از سوی او در رابطه با نخست‌وزیری من به دستم نرسیده است.» او خاطرنشان کرد: «یک پیام از سوی یک طرف صاحب نفوذ ایرانی به من رسیده و در این پیام تأکید شده است که ایران به عدم دخالت در گفتگو‌های طرف‌های عراقی برای تشکیل دولت پایبند است.» حالا در شرایطی که گروه‌های عراقی بر رد نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» توافق کرده‌اند، این واقعیت نیز بیش از گذشته در حال نمایان شدن است که دو هفته تهدید امریکا برای حمله حشدالشعبی، برای تأثیر‌گذاری روانی بر رأی به نخست‌وزیری الزرفی انجام شده است. دیروز در حالی که اعلام شد ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی امریکا، پایگاه نظامی «التقدم» در منطقه الحبانیه را هم به نیرو‌های عراقی واگذار کرده، فرماندهی عملیات مشترک عراق هم اعلام کرد که عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از این کشور بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده مشخص انجام می‌شود. سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفته که تمامی نیرو‌های امریکایی پایگاه الحبانیه از عراق خارج شده‌اند و به پایگاه‌های نظامی دیگری در عراق منتقل نشده‌اند. وی افزود: «تمامی نیرو‌های امریکایی پس از عقب‌نشینی از پایگاه‌های نظامی دیگر نیز، عراق را ترک خواهند کرد و بر اساس توافق میان ائتلاف بین‌المللی و دولت عراق، به مکان دیگری در کشور منتقل نخواهند شد.» «ولید الطائی» با انتشار یادداشتی در وبگاه خبری شبکه «العهد» با تأیید فرضیه تهدید به منظور گرفتن امتیاز سیاسی نوشته که همه هم و غم امریکا این است که «دولت عراق، مخالف ایران باشد و مانند عربستان، بحرین و امارات، دشمنی خود را به صورت آشکار علنی کند». او نوشته که «امریکا دشمن حشدالشعبی و فرماندهان آن است، زیرا آنان، مخالف حضور امریکا در خاک مقدس عراق هستند. فرماندهان الحشد و نیرو‌های مقاومت به تنها گروه ملی‌گرای عراقی بدل شده‌اند که ملت عراق می‌تواند به آن اعتماد و روی آن حساب باز کند». با این وجود، گرو‌ه‌های عراقی ابراز نگرانی می‌کنند که انتقال پاتریوت‌های امریکا‌یی به دو پایگاه در عراق که طی هفته‌های اخیر عملیاتی شده، می‌تواند برای نیروی هوایی عراق هم تهدید ایجاد کند. «قصی الانباری» از مسئولان سازمان بدر در استان «الانبار» و از فرماندهان سازمان حشدالشعبی عراق تصریح کرد که استقرار سامانه دفاع هوایی پاتریوت امریکا در استان الانبار بر همه بخش‌های نظامی عراق تأثیر خواهد گذاشت و چه بسا نیروی هوایی ارتش عراق هم به بهانه انتقال فرماندهان حشدالشعبی هدف قرار گیرند. او می‌گوید: «استقرار موشک‌های پاتریوت در پایگاه‌های امریکا بر همه بخش‌های نظامی عراق مستقر در نوار مرزی با سوریه تأثیر خواهد گذاشت و چه بسا نیرو‌های امریکایی موشک‌های پاتریوت را برای حمله به هواپیما‌های ارتش به بهانه انتقال فرماندهان حشدالشعبی به کار گیرند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پیراسته فر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
1
واما...(فالح الزیادی)عضو ائتلاف النصر در پارلمان عراق ،امروزگفت : مابه الزرفی رأی می دهیم،۲۰۰ نماینده همقسم شدیم که به کابینه عدنان الزرفی رأی اعتمادبدهیم!..پارلمان عراق ۳۲۹نماینده دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار