کد خبر: 996172
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
یادداشت مجید شاکری پیرامون نام‌گذاری سال ۹۹
حس مى‌کنم اسم سال کاملاً متناسب با یک اتفاق روی زمین انتخاب شده است. چیزی که رهبر انقلاب در پیام نوروزى صراحتاً به آن اشاره کرده‌اند، بهبود روند تولید در سال ٩٨ و هدف‌گذاری جهش ٩٩ بر اساس روند آغاز شده در ٩٨ است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: مجید شاکری، کارشناس اقتصاد سیاسی، در کانال خود با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۹ با عنوان «جهش تولید» نوشت:
 
بى تعارف من انتخاب اسم سال را چندان مفید نمى‌دانسته‌ام. آن را شعارى و عموماً بی‌نتیجه و بیشتر موکول به چاپ پوستر و سررسید و پروژه گرفتن می‌شناسم. به طور خاص انتخاب سال ٩٩ را از قبلى‌ها هم بیهوده‌تر تصور مى‌کردم.

خب، دستکم درباره سال ٩٩ اشتباه کرده‌ام. این اولین بارى است که حس مى‌کنم اسم سال کاملاً متناسب با یک اتفاق روی زمین انتخاب شده است. چیزی که رهبر انقلاب در پیام نوروزى صراحتاً به آن اشاره کرده‌اند، بهبود روند تولید در سال ٩٨ و هدف‌گذاری جهش ٩٩ بر اساس روند آغاز شده در ٩٨ است. این که تصور کنیم تولید در سال ٩٨ اگر چه آهسته به هر حال رو به ترمیم گذاشته، چون مثلاً اسم سال رونق تولید بوده طبعاً خطاست.
 
افزایش نرخ ارز موثر در سال ٩٧، محدودیت‌هاى لجستیکى روى واردات و تثبیت نسبی نرخ ارز در تابستان و پاییز احتمالاً توضیح قانع کننده‌ترى هستند. از این بابت ترمیم رخ داده بیش از آنکه ناشی از سیاستگذاری فعال برنامه محور بوده باشد ناشی از مزیت طبیعی صنایع کاربر، ارز آور و دارای زنجیره ارزش داخلی است. در این میان البته منکر اثر مثبت تلاش‌های واکنشی سیاستگذار بخصوص در حوزه حفظ جریان کالای واسطه‌ای نیستم. ولی همین تلاش هم حول یک امر برنامه‌ریزی شده همساز هدفدار انجام نشده است. نتیجه نهایی این رشد به شدت بخشی شده و نامتناسب بین رده‌های صنعتى مختلف همان رشد ١.٣ درصد نه ماهه سال ٩٨ است علیرغم همه ناملایمات و شوک‌های برون‌زا.

حالا، اما سیاستگذاری فعال عمیقاً معنادار است. رده‌های صنعتى کاندیدای جهش کاملاً با اطلاعات سال ٩٨ قابل انتخاب هستند، نیاز‌های آن‌ها هم مشخص است. چارچوب عمومى اثر اقتصادی تحریم‌ها به ثبات رسیده و روند تخلیه شوک ارزی در نرخ تورم ادامه دارد. دقیقاً لحظه سوییچ کردن از وضعیت خودرو و واکنش گرانه به برنامه‌ریزی هم‌ساز متناسب پیشینی است. از این بابت من هدف‌گذارى کردن را به معناى واقعى یک نیاز مى پندارم.
 
کاش پاسخ بخش اجرا به این شعار سال حرف‌های کلی نباشد. بلکه معرفى صنایع یا بخش‌هاى مورد هدف و ارائه کمیت‌هاى هدفگذارى شده سنجش پذیر اعم از مقدار تولید یا صادرات این بخش‌ها باشد. به نحوى که گزارش سه ماهه آن هم اعتماد عمومى به سیاستگذار و هم اعتماد بنفس از دست رفته سیاستگذار را باز گرداند. این شعار سال به معناى واقعى کلمه یک «هدفگذارى» است. مى‌توان آن را تا سطح یک برش یک ساله از یک برنامه توسعه کوتاه مدت کمى کرد. یک میان پرده موثر بین برنامه ششم توسعه که متولد نشد و برنامه هفتم توسعه که خواهد آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار