کد خبر: 995901
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
سقوط بورس امریکا همزمان با تقویت ریسک رکود اقتصادی ترامپ که او را «گرگ وال استریت» و مرد بازار سهام می‌نامند بر خلاف رویه چند هفته اخیر خود گفته است امریکا باید خود را برای رکود اقتصادی آماده کند
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بعد از آنکه نسخه‌های اقتصادی رئیس‌جمهور امریکا نتوانست بازار‌های مالی این کشور را در برابر کرونا بیمه کند، ترامپ صراحتاً از امکان رکود اقتصادی امریکا به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

اما وقتی ترامپ کرونا را به مثابه یک دشمن نامرئی معرفی می‌کند که امکان دارد مقابله با این دشمن مرداد ماه سال ۹۹ به طول بینجامد این گمانه ایجاد می‌شود که شاید ترامپ قصد دارد از موضوع کرونا و واکسن ضدکرونا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا استفاده ابزاری کند.

اگرچه ترامپ را برخی از تحلیلگران سیاسی گرگ وال استریت و مرد بازار سهام و حوزه کسب و کار معرفی می‌کنند و در همین راستا، بانک مرکزی امریکا جهت مقابله با آثار منفی ویروس کرونا بر حوزه اقتصاد در اقدامی بی‌سابقه نرخ بهره را به محدوده صفر درصد کاهش داد و بر آورد شد که ۷۰۰ میلیارد دلار نقدینگی به بازار این کشور نیز تزریق شود، اما هیچ‌یک از این اقدامات مانع از ریزش نماگر‌های اصلی بازار‌های سهام امریکا به دلیل ریسک ناشی از شیوع کرونا و همچنین رکود اقتصادی نشد بدین ترتیب تا اینجای کار سیاست‌های ترامپ نتوانسته بازار سهام این کشور را از شر ویروس کرونا رهایی ببخشد.

کاهش شدید درآمد کسب و کار‌ها به دنبال اخلال جدی در زنجیره تأمین و تداوم تعطیلی‌ها باعث شده‌است تا بسیاری از شرکت‌های امریکایی در خطر ورشکستگی و تعدیل نیرو قرار گیرند. دستاورد‌های اخیر ترامپ در حوزه رشد اقتصادی و پایین نگهداشتن نرخ بیکاری که باعث شده بود وضعیت اقتصادی امریکا در یکی از بهترین حالات نیم قرن اخیر قرار گیرد، اکنون در معرض تهدید است و باید دید ترامپ قصد دارد از این تهدید در آینده‌ای نه‌چندان دور برای خود فرصتی خلق کند یا خیر؟

رکود اقتصادی در راه است؟
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا در یک کنفرانس خبری دوشنبه در پاسخ به این سؤال که آیا کرونا اقتصاد امریکا را وارد رکود می‌کند، گفت: امریکا ممکن است به دلیل گسترش شیوع ویروس «کرونای جدید» وارد رکود شود.

رئیس‌جمهور امریکا که قبلاً نگرانی‌های متخصصان از شیوع کرونا را «فریبکاری دموکرات‌ها» خوانده بود در ادامه گفت تمرکزش بیشتر بر مبارزه با کرونا است تا اقتصاد. او گفت: «فکر می‌کنم مطالبات زیادی هم برای [رشد]بازار سهام و اقتصاد وجود دارد، اما وقتی که [ویروس کرونا]از بین برود و کارمان با آن تمام شد، شاهد رشد عظیمی خواهیم بود.» ترامپ اذعان کرد که شیوع ویروس ممکن است تا ماه آگوست ادامه داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت‌های اقتصادی شود.

او گفت: «من در وهله اول، نام آن را رکود نمی‌گذارم. من این را می‌گویم: ما یک دشمن نامرئی داریم. مشکلی داریم که یک ماه پیش حتی کسی فکر آن را هم نمی‌کرد.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفته «اگر ما کارمان را واقعاً خوب انجام دهیم همه‌گیری ویروس در امریکا در ماه جولای یا آگوست از بین خواهد رفت.»

سقوط آزاد بورس‌ها
در وال‌استریت، همه شاخص‌ها به دنبال اعلام خبر محدودیت‌های جدید به طرز کم سابقه‌ای ریزشی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۹۳/ ۱۲ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۰ هزار و ۵۲/ ۱۸۸ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۹۸/ ۱۱ درصد سقوط تا سطح ۱۳/۲۳۸۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی نزدک کامپوزیت «با ریزش ۳۲/ ۱۲ درصدی در سطح ۵۹/ ۶۹۰۴ واحدی بسته شد.

گرگ مک بریج، کارشناس بازار سهام در مؤسسه بنک ریت گفت: ممکن است این وضعیت هفته‌ها یا شاهد ماه‌ها ادامه داشته باشد، اما نباید فراموش کرد شاخص‌ها همان طور که می‌توانند خیلی سریع ریزش کنند می‌توانند خیلی سریع هم به روز‌های اوج برگردند. جالب است بدانید بازار‌های بورس جهان از ترس شیوع ویروس کرونا سقوط کرده و حداقل ۵ تریلیون دلار از ارزش سهام بازار امریکا کاسته شد که این اتفاق از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ بی‌سابقه است.

زمین‌گیری هواپیما‌ها
در جدیدترین اتفاقات رخ داده در اقتصاد امریکا، شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز، اعلام کرد که با توجه به اینکه تقاضا برای سفر‌های هوایی به شدت کاهش یافته است ۷۵ درصد از پرواز‌های بین‌المللی خود را تا روز ۶ می‌لغو می‌کنند.

این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی امریکا محسوب می‌شود، در حالی از برنامه‌های خود برای کاهش پرواز‌های بین‌المللی و انتقال هواپیما‌های بزرگ خود به آشیانه خبر داد که چند ساعت قبل از آن کاخ سفید گفته بود که از شب دوشنبه در کنار دیگر کشور‌های اروپایی پرواز‌ها به انگلیس و ایرلند متوقف خواهد شد. دولت ترامپ همچنین به طور ضمنی خواستار اقدام سریع کنگره در ارائه منابع مالی برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی بحران زده امریکایی شد. این شرکت همچنین می‌گوید پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت حمل و نقل داخلی خود در ماه آوریل و می‌به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته باشد.

کمک ۵۰ میلیارد دلاری
تلگراف هم در گزارشی نوشته‌است از آنجایی با شیوع ویروس کرونا خطوط هواپیمایی امریکا زیر فشار قرار گرفته، این صنعت درخواست کمک ۵۰ میلیارد دلاری کرده است. ایرلاینز‌های امریکایی که شامل شرکت‌های بزرگی نظیر آمریکن ایرلاینز، دلتا و یونایتد هستند، درخواست کمک فوری به شکل کمک مستقیم یا ضمانت‌های وامی کرده‌اند.

دولت ترامپ قبلاً نشانه‌هایی از تمایل برای کمک به برخی از صنایع نظیر ایرلاینز‌ها که تاکنون بیشترین خسارت از شیوع این بیماری را متحمل شده‌اند، بروز داده است. اگر این بسته تأمین شود، بزرگ‌ترین کمک صنعتی مداخله دولتی پس از بحران مالی ۲۰۰۸ به شمار می‌رود و نخستین کمک وسیع ایرلاینز‌ها از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (حمله به برج‌های دوقلو) به شمار می‌رود.

آخرین آمار قربانیان
طبق آمار جهانی، تا روز گذشته بیش از ۱۸۲ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور ایتالیا با با افزایش ۳ هزار و ۲۳۳ نفری مبتلایان نسبت به روز دوشنبه، در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۸۰ مبتلا رسید. کشور چین به عنوان مبدأ شیوع این ویروس با ۸۰ هزار و ۸۸۱ مبتلا، در رده نخست کشور‌های جهان قرار دارد؛ بعد از آن کشور‌های ایتالیا، ایران، اسپانیا و کره جنوبی به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم هستند. نکته قابل‌توجه این است که کشور اسپانیا با افزایش تعداد مبتلایان به ۹ هزار و ۹۴۲ نفر، نسبت به روز گذشته کشور کره‌جنوبی را پشت سر گذاشته و در رده چهارم قرار گرفت؛ همچنین تعداد کشته‌شدگان آن به ۳۴۲ نفر رسیده است که از این لحاظ نیز در رده چهارم جهان قرار دارد. کشور ایتالیا نیز همانند روز‌های گذشته با افزایش تعداد مبتلایان مواجه بوده‌است؛ این کشور با افزایش ۳ هزار و ۲۳۳ نفری مبتلایان نسبت به روز گذشته، در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۸۰ مبتلا رسیده‌است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیدمصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
0
کاشکی درهمه امورزندگی....شاخص های..ورزشی..صنعتی..فرهنگی..زندگی خوب..وووودردنیا همین مقام کرونایی را داشتیم.....همیشه بین اول تا پنجم...مثل همین رده کرونایی بودیم خوب بود..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار