کد خبر: 994367
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
بن‌سلمان با بازداشت شاهزاده‌های سعودی، برای نشستن بر تخت پادشاهی آماده می‌شود
پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از مرگ پادشاه عربستان در رسانه‌ها، بار دیگر جنگ قدرت در این کشور اوج گرفته است و ولیعهد عربستان در ادامه پاکسازی مخالفانش، تعدادی از شاهزاده‌های ارشد سعودی را به اتهام تدارک کودتا علیه ریاض دستگیر کرد؛ اقدامی که به نوعی برای هموار کردن مسیر رسیدن به تخت پادشاهی عربستان پس از ملک سلمان است. پس از این بگیر و ببندها، دیروز سلمان بن‌عبدالعزیز در انظار عمومی ظاهر شد تا به شایعات مرگ خود پایان دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اخباری که این روز‌ها از عربستان سعودی مخابره می‌شود، حاکی از این است که این کشور برای دوره جدیدی از تحولات سیاسی آماده می‌شود. جمعه شب اخباری در رسانه‌های عربی و غربی مبنی بر احتمال مرگ سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان منتشر و بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. متعاقب انتشار این خبر که از سوی هیچ یک از مقامات ریاض تأیید نشده بود، موجی از بگیر و ببند شاهزاده‌های ارشد سعودی شروع شد. روزنامه وال‌استریت ژورنال، جمعه شب گزارش داد که مقامات عربستان، احمد بن‌عبدالعزیز، برادر پادشاه عربستان و محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق این کشور را پس از ورود و تفتیش منزل آنها، بازداشت کردند. به گزارش این رسانه امریکایی، این دو شاهزاده از بارز‌ترین شخصیت‌های سیاسی عربستان بودند و بازداشت آنان با هدف تقویت و تثبیت قدرت ولیعهد جوان سعودی و کنار گذاشتن رقبای جدی وی در قدرت صورت گرفته است. همچنین ۲۰ شاهزاده دیگر سعودی هم از دستورات ولیعهد در امان نمانده و در این ارتباط دستگیر شده‌اند. این روزنامه به نقل از برخی منابع نوشت: «نیرو‌های امنیتی همچنین ده‌ها تن از مسئولان وزارت کشور و افسران ارشد و دیگر مظنونان به حمایت از کودتا را بازداشت کرده‌اند». خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه در گزارشی نوشت: «شاهزاده احمد و محمد بن‌نایف جایگزینان احتمالی برای تکیه زدن بر تخت سلطنت در عربستان هستند. این امر چه بسا به معنای این باشد که بن‌سلمان با بازداشت آن دو می‌خواهد از هرگونه اقدام غیرمنتظره‌ای در مسیر جانشینی پدرش در قدرت عربستان ممانعت کند». بر اساس این گزارش، این بازداشت‌ها به این معناست که از این به بعد دیگر هیچ شاهزاده‌ای مصون نیست.

خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه فاش کرد که پادشاه عربستان شخصاً دستور بازداشت احمد بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌نایف را به اتهام خیانت، صادر کرده است. رویترز به نقل از یک منبع مطلع در منطقه نوشت: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، احمد بن‌عبدالعزیز، محمد بن‌نایف و پسرش، سه شاهزاده بازداشت شده را به داشتن تماس و ارتباط با قدرت‌های خارجی از جمله امریکایی‌ها و دیگران برای انجام کودتا در کشور متهم کرده است». این منبع که خواست ناشناس بماند، افزود: «ملک سلمان خود شخصاً دستور بازداشت دو شاهزاده را که متهم به خیانت شدند، امضا کرد». وی افزود: «بن‌سلمان با بازداشت این افراد، قدرت را به طور کامل در دست گرفت و پاکسازی‌ها به پایان رسید. دیگر هیچ رقیبی برای رسیدن به تاج و تخت، جلوی راه او را نمی‌گیرد و موفقیت او را به چالش نمی‌کشد.»

از دور خارج کردن مخالفان
هرچند رسانه‌ها موج جدید بازداست شاهزاده‌های سعودی را به احتمال مرگ ملک سلمان و انتقال قدرت در عربستان نسبت می‌دادند، اما ملک سلمان روز یک شنبه در انظار عمومی ظاهر شد تا به شایعات مرگ خود پایان دهد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، روز یک شنبه تصاویری را از ملک سلمان در حال دیدار با سفیران جدید عربستان در اوکراین و اروگوئه منتشر کرد که بعد از انتصاب‌شان در پست‌های جدید در حضور پادشاه عربستان سوگند یاد کردند. به نظر می‌رسد انتشار این خبر یک طراحی از سوی بن‌سلمان بوده تا بتواند مخالفان باقی مانده خود را از دایره قدرت کنار بزند. روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت: «بازداشتی‌های اخیر در خاندان سلطنتی ریاض همچنین نمایانگر ترس احتمالی محمد بن‌سلمان از توطئه‌های اعضای خاندان سلطنتی علیه وی است و همچنین نشان می‌دهد احتمالاً ولیعهد عربستان در آستانه برعهده گرفتن جانشینی کامل حاکمیت عربستان از پدر سالخورده‌اش، تلاش می‌کند هرگونه مخالفت‌های احتمالی را از میان بردارد.»

متهم کردن محمد بن‌نایف و احمد بن عبدالعزیز، به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه پادشاه عربستان درحالی است که بر اساس گزارش رسانه‌ها، بن‌نایف از زمان برکنار شدن از ولیعهدی در منطقه دورافتاده‌ای از ریاض در حبس خانگی به سر می‌برد و به امکانات ارتباطی و تلفن همراه دسترسی نداشته است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مانند سرکوبگری‌های گذشته اتهاماتی مانند خیانت و تلاش برای کودتا علیه افراد بازداشت شده مطرح می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اینگونه اقدامات محمد بن‌سلمان را تلاشی در راستای از میان برداشتن رقیب‌های احتمالی قدرت و وادار کردن مخالفان به سکوت توصیف می‌کنند. بن‌سلمان از ژوئن ۲۰۱۷ که به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد، صد‌ها تن از شاهزاده‌های این کشور را به اتهام فساد مالی و تلاش برای کودتا علیه ریاض بازداشت کرده است. این بار نیز که به نظر می‌رسد، وضعیت جسمانی ملک سلمان وخیم است، تلاش می‌کند با از دور خارج کردن عموزاده‌های خود، راه را برای قبضه کردن قدرت در عربستان فراهم کند. از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز، عملاً اداره قدرت کشور در دستان محمد بن‌سلمان بوده است و تنها مانع بر تخت نشستن او پدرش است که در صورت مرگ، بن‌سلمان قدرت بلامنازع عربستان خواهد بود. به نظر می‌رسد ملک سلمان و ولیعهد سعودی، مهندسی قدرت در عربستان را با سرعت بیشتری پیگیری می‌کنند تا شرایط برای پادشاهی بن‌سلمان فراهم شود و او برای به تخت نشستن از حمایت قاطع دولت امریکا نیز برخوردار است.

گسترش کرونا در عربستان
علاوه بر تحولات سیاسی در عربستان، این کشور با بحران ویروس کرونا هم روبه‌رو است و آمار این بیماری در شهر‌های عربستان درحال گسترش است. وزارت آموزش و پرورش عربستان روز یک شنبه مدارس و دانشگاه‌های قطیف را به دلیل کرونا تعطیل کرد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم از روز یک شنبه اجرایی می‌شود و دانشگاه‌ها و مدارس قطیف به مدت دو هفته تعطیل می‌شود. عربستان در تازه‌ترین آمار دیروز از شناسایی دو مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد و مدعی شد یکی از آن‌ها از طریق بحرین وارد این کشور شده و فرد دوم نیز از نجف عراق و از طریق امارات وارد عربستان شده است. همچنین برخی رسانه‌ها، آمار مبتلایان به کرونا را در عربستان ۱۱ نفر اعلام کرده‌اند. مقامات ریاض سعی می‌کنند با مخفی نگه داشتن آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا، از تبعات روانی و اقتصادی این بحران بکاهند، اما پنهانکاری در این زمینه می‌تواند به قربانی شدن هزاران نفر منجر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار