کد خبر: 994069
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
در حالیکه این روز‌ها وضعیت کسب و کار بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا مختل شده است وزیر نیرو به شرکت‌های آب و برق ابلاغ کرد تا پول آب و برق مشترکان را با تاخیر دریافت کنند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: آثار و تبعات شیوع بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران این روز‌ها کاملا مشهود است و بر کسی پوشیده نیست و اکثر بازار‌ها و واحد‌های تولیدی و حتی اداری به دلیل موضوع شیوع ویروس کرونا تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند. این وضعیت نیازمند این بود که دولت و مجلس هر چه زودتر برای کمتر شدن این بحران ورود کنند. هر چند که مجلس نیز این روز‌ها تعطیل است و عملا هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

این وضعیت باعث شد تا شورای عالی هماهنگی اقتصادی وارد عمل شده و به پیشنهاد‌های دولت برای حمایت از واحد‌های تولیدی و خدماتی واکنش نشان دهد؛ و شورای پول و اعتبار نیز مصوباتی را برای حمایت از کسب و کار‌ها به تصویب رساند.

حمایت شورای پول و اعتبار از کسب و کار‌ها

شورای پول و اعتبار در مصوبه خود تاکید کرد که با توجه به مشکلات حادث شده برای صاحبان کسب و کار‌ها به ویژه کسب و کار‌های کوچک که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کار‌ها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط قرض‌الحسنه تمامی اشخاص در ماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می‌شود و به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا تاریخ یکم دی ماه امسال در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند.

این مصوبه در کنار اقدامات دیگری مثل این برنامه که وام‌گیرندگان و تسهیلات گیرندگان موضوع بند (الف) به واسطه تمهیدات یادشده، در دوره مذکور مشمول جریمه (مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تأخیر تأدیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافی نمی‌شوند شاید تا حدودی بتواند وضعیت و مشکلات افرادی که کسب و کار آن‌ها دچار اختلال شده است را تسکین و بهبود ببخشد.

اما یکی از مواردی که این روز‌ها و با توجه به افزایش مصرف آب و برق می‌تواند برای برخی از مردم ایجاد مشکل در پرداخت‌ها کند پول آب و برق خواهد بود.

پول آب و برق را فعلا نگیرید

رضا اردکانیان وزیر نیرو در ابلاغیه جدید که البته بیشتر به توصیه شبیه است از شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت‌های توزیع برق درخواست کرده است که اگر چنانچه مردم با تاخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند.

او در توصیه خود متذکر شده است که شرایط خاص این روز‌ها و تاثیری که رعایت ملاحظات بهداشتی روی کسب و کار مردم گذاشته و حتی در بخش‌هایی ممکن است منجر به تغییراتی شود که بعد از کنترل شرایط و دوران پساکرونا هم نتوانند به کسب و کار قبلی برگردند، این مشکلات جزو دغدغه‌های وزارت نیرو به عنوان عضوی از مجموعه دولت مطرح است.

وزیر نیرو در ابلاغیه و توصیه خود متذکر شده است که با وجود اینکه در سبد هزینه‌های خانوار سرجمع بهایی که برای آب و برق پرداخت می‌شود، درصد بسیار ناچیزی است و حتی زیر یک درصد است، اما به همکارانم توصیه کرده‌ام اگر چنانچه با تاخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند و سعی کنیم از این طریق دوران نسبتا پرفشار را برای بخشی از مشترکان کمی سهل کنیم.

استمهال پرداخت بهای آب توسط مشترکان آغاز شد

محمد رضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا توصیه‌های وزیر نیرو مبنی بر مهلت دادن به مشترکان آب برای پرداخت آب بها ابلاغ شده است گفت:از امروز توصیه وزیر نیرو مبنی بر استمهال پرداخت بهای آب مشترکان را اجرایی می‌کنیم.

وی افزود:شرکت آب و فاضلاب آماده است تا به این دستور وزیر نیرو که برای سراسر کشور و تمام شرکت‌های آب و برق ابلاغ شده جامع عمل بپوشاند و آنرا از همین امروز اجرایی کند.

بختیاری گفت:ما آماده هستیم حتی آب بهای مشترکان را نیز قسط بندی کنیم به هر حال به خوبی مشخص است که وضعیت کسب و کار به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکلاتی مواجه شده است پس شاید حتی مبالغ اندک آب که در سبد هزینه خانوار‌ها سهم بسیار ناچیزی دارد بتواند کمک حال خانواده‌ها باشد.

مهلت ۳ ماهه به خریداران انشعاب برق

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه این ابلاغیه از امروز اجرایی خواهد شد گفت:شرکت توزیع برق تهران در نظر دارد حتی به برخی مشترکان دو ماه تا سه ماه فرصت پرداخت خرید انشعاب را نیز بدهد.

حسین صبوری ادامه داد:در پرداخت پول برق نیز به مشترکان مهلت خواهیم داد تا در صورتحساب ماه‌های بعدی قبض برق خود را پرداخت کنند.

به نظر می‌رسد که این اقدامات هر چند اندک می‌تواند به کمک افرادی که این روز‌ها کسب و کار آن‌ها دچار مشکل شده مفید باشد؛ بنابراین باید سایر صنوف و اتحادیه‌ها به دنبال این باشند که با ایجاد یک کمپین از مردم بخواهند در کنار هم باشند و هر کدام به سهم خود به اقتصاد کشور و در نهایت به هموطنان کمک کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار