کد خبر: 993536
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
فروش شیر و لبنیات به یک سوم کاهش یافت
پس از گذشت ۱۰ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش تقاضا برای خرید و ذخیره خانگی کالا‌های اساسی، خبر‌های رسیده از بازار حاکی از آنست که تب خرید نسبت به روز‌های گذشته فروکش کرده است، اما در بحث قیمت کالاها، قیمت گوشت همچنان بالاست و خرید و فروش گوشت شتر به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا، به شدت کاهش یافته است. فعالان بازار لبنیات نیز از کاهش تقاضا برای خرید شیر و فرآورده‌های لبنی، کیک و کلوچه خبر می‌دهند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با توجه به همزمانی ایام پایانی سال با موضوع مرتبط با ویروس کرونا، اقبال مردم نسبت به خرید کالا‌های اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش یافته است؛ به‌نحوی‌که مراجعات مردم برای خرید این اقلام ظرف ۱۰ روز گذشته، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر شده بود. در این مدت به‌رغم اینکه مردم مراجعات گسترده‌ای برای خرید کالا‌های اساسی داشته و در عین حال، عموماً دو برابر نیاز خود را خرید می‌کردند، اما از عصر روز یک‌شنبه تب خرید کالا‌ها به میزان دو برابر نیاز فروکش کرده و هم‌اکنون، خرید‌های صورت گرفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به استناد آمارها، کاملاً روال طبیعی خود را طی می‌کند.

نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این خصوص گفت‌: «سطح تقاضای مردم در ۱۰ روز گذشته، بالا بوده و عمده سبد‌های خرید بر‌اساس رفتار احساسی مردم پر می‌شد، اکنون حالت عادی به خرید‌ها برگشته و از شرایط احساسی خارج شده‌اند، اما به‌رغم این شرایط احساسی، هیچ‌گونه کمبودی در کالا‌ها مشاهده نشد و تا جایی که نیاز وجود داشته باشد، کالا نیز تزریق خواهد شد.»
عالی‌پور افزود: «هم‌اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مشکلی در تأمین کالا‌های موردنیاز مردم ندارند و اقلام اساسی نه تن‌ها از سوی وزارت صنعت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، بلکه قفسه‌های فروشگاهی نیز به طور مستمر در حال شارژ شدن است؛ این در حالی است که روی اسپری ضدعفونی‌کننده و الکل همچنان با افزایش تقاضا مواجه هستیم که امیدواریم با تدابیری که واحد‌های تولیدی صورت می‌دهند، این مشکل هم مرتفع شود.»

خرید شیر و لبنیات به یک سوم کاهش یافت
همزمان با فروکش کردن تب خرید مردم، فعالان بازار از کاهش تقاضا در شیر و لبنیات خبر می‌دهند و معتقدند که در این روز‌ها تقاضا به یک سوم کاهش یافته و با توجه به توقف صادرات شیر و لبنیات، این صنعت به شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است، به‌طوری‌که در بخش شیر‌خام نیز با وجود کاهش قیمت، در برخی از روز‌ها شیر دامداران از بازار برگشت خورده است.
به گفته تولید‌کنندگان، در سال‌جاری انتشار شایعه آلودگی شیر به میکروب افلاتوکسین و شیوع ویروس کرونا، صنعت شیر و لبنیات را به شدت متضرر کرده است. همچنین تقاضا برای انواع کیک و کلوچه نیز کاهش یافته که تولید‌کنندگان این دو کالا نیز در ماه‌های پایانی سال دچار زیان شده‌اند.

قیمت گوشت همچنان بالاست
به‌رغم کسادی بازار شیر و کیک، بازار خرید و فروش گوشت گوسفندی و میوه و تره‌بار بسیار پررونق بوده و عرضه‌کنندگان و دلالان این کالاها، در این ایام سود سرشاری برده‌اند. هر چند که از ابتدای هفته گوشت گوسفندی اندکی ارزان شد، اما قیمت آن همچنان بالاست و دلالان برای کاهش قیمت مقاومت می‌کنند. همچنین به دلیل احتمال ابتلای شتر به ویروس کرونا، خرید و فروش گوشت شتر بسیار کاهش یافته و در برخی استان‌ها به صفر رسیده است.

اوایل هفته گذشته قیمت گوشت به ویژه گوسفندی ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم و آن هم در یک روز افزایش یافت. تنها دلیل این افزایش قیمت هم سودجویی و نبود نظارت بود و هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند باور کند که در یک روز اتفاق عجیب و غریبی افتاده باشد و قیمت یک کالا را اینقدر بالا ببرد، به ویژه آنکه بیش از ۹۰ درصد تولید این محصول در داخل کشور انجام می‌شود. آن ۱۰ درصد باقی مانده هم پیش‌تر وارد شده و به گفته مسئولان انبار‌ها مملو از اینگونه محصولات است. البته از ابتدای هفته جاری حدود ۲۰ هزار تومان قیمت گوشت ارزان شده است و هر کیلوگرم به قیمت ۱۰۰تا ۱۰۵ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر رسیده است، اما قیمت‌ها همچنان بالاست؛ چراکه فعالان بازار قیمت واقعی گوشت را ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان می‌دانند.

در این میان قیمت گوشت گوساله نسبت به قیمت قبل از ورود کرونا به ایران ۱۰ هزار تومان افزایش خود را در هر کیلو حفظ کرده است. قیمت آلایش گوسفند هم به شدت پایین آمده است. تصور مردم بر این است که احتمال آلودگی این‌ها به ویروس کرونا بیشتر است و به این دلیل خریداری نمی‌کنند. هر کیلوگرم جگر گوسفندی به ۴۵ هزار تومان رسیده که پیش از این کیلویی ۹۰ هزار تومان و بالاتر بود. اگرچه مسئولان دامپزشکی می‌گویند ویروس کرونا دام‌ها را مبتلا نمی‌کند، اما نگرانی مردم از گوشت و آلایش‌های بسته‌بندی نشده بیشتر است.
پس از ورود ویروس کرونا قیمت مرغ نیز از قافله گرانی گوشت عقب نمانده بود و قیمت آن نیز در هر کیلو هزار تومان افزایش یافت، اما گزارش‌های رسیده حاکی است که قیمت این محصول در هر کیلو به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان برگشته که این همان قیمت قبل از ورود ویروس کرونا در کشور است.

عرضه کالا‌های نمایشگاه‌های بهاره در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
همچنین معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت نیز در بازدید از یکی از شعبه‌های فروشگاه شهروند و میدان میوه و تره‌بار در بزرگراه جلال‌آل احمد با تأیید کاهش تقاضا در بازار اظهار داشت: «در هفته گذشته سطح تقاضا برای کالا‌های بهداشتی و سلامت‌محور به سبب شیوع کرونا ویروس افزایش یافته بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کالا‌های بهداشتی اکنون به اندازه مورد‌نیاز در بازار وجود دارد و مشکلات تأمین برخی کالا‌های سلامت‌محور دیگر از جمله ماسک و مواد‌ضدعفونی نیز در این هفته برطرف خواهد شد.»

معاون امور بازرگانی داخلی وزیر صمت در این بازدید ادامه داد: «تصمیم گرفته شد تا کالا‌هایی که قرار بود در نمایشگاه‌های بهاره عرضه شود، به خاطر شیوع بیماری کرونا و تعطیلی این نمایشگاه‌ها، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد که فضای کاملاً بهداشتی، عرضه‌ای ساماندهی شده و شرایط به مراتب مطلوب‌تر از مزایای این تصمیم است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار