کد خبر: 993363
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
عضو مجلس خبرگان رهبری:
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مثبت ارزیابی نکردن عملکرد مجلس از سوی مردم و همچنین نحوه عملکرد دولت در عدم برآورده کردن نیاز‌های اقتصادی و معیشتی آن‌ها منجر به کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس شد.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام جواد مجتهدشبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با ارزیابی خود از دلایل کاهش مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: این کاهش مشارکت می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، البته در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به شوری که در آن انتخابات وجود دارد، در برخی شهر‌ها مخصوصاً شهر‌های بزرگ شور و علاقه به حضور در پای صندوق‌های رأی در انتخابات دیگر مثل انتخابات مجلس وجود ندارد. وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس به عملکرد دو قوه مقننه و مجریه بازمی‌گردد. احتمالاً مسئله خود مجلس است که آیا عملکرد مجلس در بعد تقنینی و نظارتی که دو وظیفه مهم مجلس است از نظر مردم مثبت تلقی شده است؟ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این الگوی مناسبی است که به واسطه آن متوجه می‌شویم مردم عملکرد مجلس را چندان مثبت ارزیابی نکرده‌اند، اظهار داشت: این به آن معنا نیست که آن‌هایی که رأی آوردند موفق‌تر هستند.

حجت‌الاسلام مجتهدشبستری با اشاره به اینکه عوامل متعدد دیگری می‌تواند در مشارکت مردم تأثیرگذار باشد. مانند احساس وظیفه، حمایت از اصل نظام و فرمایشات رهبری که قطعاً تأثیرگذار است، اظهار داشت: دلیل مهم عدم مشارکت بعضی افراد شاید این بوده است که نمایندگان مجلس پس از ورود به مجلس نسبت به وعده‌های خود بی‌توجه می‌شوند. گاهی مطالبی از برخی نمایندگان منعکس می‌شد که با واقعیات جامعه چندان متناسب نبود و شاید عملکرد مثبتی را در مجموع از مجلس مشاهده نکردند. وی با بیان اینکه عامل مهم دیگر در کاهش مشارکت نسبی در انتخابات مجلس اخیر عملکرد دولت است، گفت: دولت نتوانسته است در وظایف مدیریتی و آنچه به عهده او بوده مخصوصاً در بعد اقتصادی و مسائل معیشتی انتظارات مردم را برآورده و مشکلات را حل کند و مردم آن تدبیر لازم را که از دولت توقع می‌رفت، مشاهده نکردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: برخی از مسئولان از یک سو با بعضی از سخنان خود می‌گفتند دوقطبی ایجاد نکنید و به وحدت دعوت می‌کردند، اما از سوی دیگر سخنان خودشان منجر به ایجاد دوقطبی در جامعه شد و برخلاف وحدت حرکت کردند.
حجت‌الاسلام مجتهدشبستری تأکید کرد: اینکه برخی از مسئولان، شورای نگهبان را زیر سؤال بردند و انتخابات را تشریفاتی و انتصاب نامیدند، در مشارکت مردم بی‌تأثیر نیست. وقتی مردم ببینند یک مسئول رسمی در کشور به این شکل شورای نگهبان و مسئله انتخابات را زیر سؤال می‌برد، طبیعی است که با مسئله سرد برخورد کنند و این تلقی ایجاد شود که گویا آرای آن‌ها تأثیرگذار نخواهد بود. وی تصریح کرد: اینگونه عملکرد‌ها و بیانات می‌توانست در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی اثرگذار باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار